Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
3000106_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1. april 2025
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 74 (alm. del) af
7.marts 2025
Spørgsmål
I samlenotatet til europaudvalgsmødet den 5. marts 2025 står der (EUU, alm.
del – bilag 306, 2024-25): “Aktivering af NEC ventes at indebære, at EU-lan-
dene mhp. at øge forsvarsudgifterne kan anmode om at overskride de aftalte
grænser for udviklingen i de offentlige udgifter i EU-reglerne, dvs. de såkaldte
udgiftsstier, som indgår i landenes mellemfristede finans- og strukturpolitiske
planer, der er godkendt af Rådet, og at eventuelle henstillinger vedr. uforholds-
mæssigt stort underskud kan revideres eller tage højde for forsvarsudgifter.” På
udvalgsmødet fortalte økonomiministeren dog, at der er tale om undtagelse af
nogle andre udgiftstyper end i genopretningsfaciliteten, og at lånene til oprust-
ning af forsvar ikke vil have indvirkning på landenes budgettering på andre om-
råder. Ministeren forklarede, at aktivering af denne undtagelsesbestemmelse
med specifikation af forsvar gør, at man holder fast i andre dele af rammeværket
for stabilitets- og vækstpagten, og at man derfor vil kunne vise sundere offent-
lige finanser på de andre områder. Vil minister forklare, hvordan dette hænger
sammen, herunder hvordan forsvarsudgifterne og lånene håndteres i forhold til
medlemslandenes offentlige udgiftsstier, og hvis de afviger, hvordan håndteres
det så?
Svar
Kommissionen offentliggjorde 19. marts 2025 en meddelelse om håndtering af
forsvarsudgifter under EU’s finanspolitiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten,
hvor Kommissionen lægger op til at anvende fleksibilitet inden for rammerne af
reglerne ved at aktivere den nationale undtagelsesklausul (NEC).
Kommissionens oplæg til aktivering af undtagelsesklausulen vil give EU-lan-
dene mulighed for at øge forsvarsudgifterne med op til 1,5 pct. af BNP årligt i
forhold til de finanspolitiske krav til det enkelte land i en periode på fire år
(2025-2028) med mulighed for forlængelse. I Kommissionens vurdering af, om
de enkelte lande overholder de finanspolitiske regler, vil der tages hensyn til
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om , hvordan forsvarsudgifterne og lånene til ReArm Europe håndteres i forhold til medlemslandenes offentlige udgiftsstier
stigningen i forsvarsudgifter siden 2021. Forsvarsudgifter er defineret som ka-
tegori 2 i den statistiske klassifikation af udgifter, COFOG.
De finanspolitiske krav er udmøntet i de udgiftsstier, som landene har fastlagt i
deres finans- og strukturpolitiske planer, og som er godkendt af ECOFIN. Ud-
giftsstierne er fastlagt, så de overholder en række kriterier, herunder fsva. fak-
tiske offentlige underskud og holdbar gældsudvikling efter en 4-7 årig tilpas-
ningsperiode.
NEC kan aktiveres på baggrund af en anmodning fra et EU-land. Kommissionen
opfordrer i sin meddelelse alle lande til at anmode om aktivering af klausulen
senest 30. april. Herefter ventes Kommissionen at fremsætte forslag om aktive-
ring af klausulen i de enkelte lande i juni, således at ECOFIN kan vedtage råds-
henstillinger om aktivering af klausulen for de anmodende lande i juli.
En rådshenstilling om aktivering af undtagelsesklausulen for et EU-land, vil så-
ledes give det pågældende land tilladelse til afvigelser fra landets udgiftssti, som
er målrettet udgifter til forsvar inden for de nævnte begrænsninger i omfang og
tid. Det skal understøtte overgangen til et højere niveau for forsvarsudgifter,
som efter den midlertidige fleksibilitet skal finansieres fx via omprioriteringer
af udgifterne i de nationale budgetter med henblik på at sikre finanspolitisk
holdbarhed.
De finanspolitiske regler vil fortsat være aktive i løbet af den periode, hvor und-
tagelsesklausulen er aktiveret. Det betyder, at EU-landene fortsat skal efterleve
deres udgiftsstier, ud over fleksibiliteten ift. forsvarsudgifter, og fortsat kan få
henstillinger for at overskride de finanspolitiske regler.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 2 af 2