Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
2937302_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-1227
MENA
11. marts 2021
URU alm. del – svar på spørgsmål 153 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 12. februar 2021 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Er ministeriets rådgivning af privatsektoren, jævnfør Folketingets
vedtagelse V 79, folketingsåret 2015-16, sådan, at man ikke i ministerens
rådgivning forventer, at der tages særlige forholdsregler, når
privatsektoren ønsker at operere i Vestsahara? Hvis ja, hvilke særlige
forholdsregler anbefaler ministeriet i så fald, at en virksomhed tager?
Svar
Regeringens linje i forhold til kommercielle aktiviteter i Vestsahara er i
overensstemmelse med Folketingets enstemmige vedtagelse (V 79) om
Vestsahara: ”At opfordre danske virksomheder til at udvise særlig
agtpågivenhed ved engagement i områder med uafklaret suverænitet som
Vestsahara, og sikre at deres kommercielle aktiviteter ikke skader
lokalbefolkningen.”
Det bemærkes, at der ikke er vedtaget internationale sanktioner i forhold
til Vestsahara, og at private virksomheder står til ansvar for egne
dispositioner. Udenrigsministeriet er i løbende kontakt med
erhvervsorganisationerne om Vestsahara, og i den forbindelse fremhæves
V79.
Dertil har jeg indhentet følgende bidrag fra Erhvervsministeriet, som
oplyser følgende:
”Den danske stat har tilsluttet sig OECD’s Retningslinjer for
Multinationale Virksomheder og har dermed forpligtet sig til at udbrede
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om EU-Domstolens domme vedr. handelsaftaler om fiskeri og landbrug mellem EU og Marokko
2
kendskabet til retningslinjerne og arbejde for deres anvendelse i praksis.
Retningslinjerne er ikke juridisk bindende, men indeholder principper for
ansvarlig virksomhedsadfærd, som den danske stat og de øvrige OECD-
lande forventer, at virksomheder forholder sig til og aktivt arbejder med
for at undgå negativ påvirkning på samfundet ift. menneskerettigheder,
arbejdstagerforhold, miljø, klimaforhold, anti-korruption mv.
Retningslinjerne fastlægger en række principper og standarder for
ansvarlig virksomhedsadfærd i en global kontekst og beskriver, hvilke
rettigheder virksomheder skal respektere, samt hvilken metode de skal
bruge for at respektere rettighederne i praksis (også kaldet due diligence).
Due diligence handler i denne forbindelse om at identificere, forebygge,
afbøde og redegøre for aktuelle og potentielle negative påvirkninger på
samfundet.
Ifølge retningslinjerne kan virksomheder bruge en risikobaseret tilgang til
at identificere de områder, hvor der er særlig risiko for negativ indvirkning
på samfundet. En risikobaseret tilgang betyder, at virksomheden
kortlægger og målretter sin indledende indsats efter, hvor risikoen for
negative indvirkninger er størst, og hvor man derfor må sætte ind først.
Her kan der være sektorspecifikke eller geografisk betingede risici, som
virksomheden bør være særligt opmærksom på. Vælger man at drive
virksomhed i et konfliktfyldt område, må der derfor forventes at være
skærpede krav til virksomhedens risikoanalyse og dens løbende arbejde
med due diligence processer.”
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod