Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
2983172_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Dato
25. februar 2025
Bilag
Sag
25/08577
Enhed
EUPOL
EUU alm. del
svar på spørgsmål 57 fra Søren Søndergaard stillet den
3. februar 2025 til europaministeren
Spørgsmål
Vil ministeren give en status på, hvordan det er gået med at øge åbenhed omkring
lovgivningsarbejdet i Rådet, siden COREPER den 14. juli 2020 vedtog den såkaldt ”nye
tilgang”, som skulle strømline og systematisere offentliggørelsen
af dokumenter i
lovgivningsprocessen på faste tidspunkter.
Svar
Åbenhed omkring EU-lovgivning er en vigtig prioritet for Danmark og derfor også for
det kommende danske formandskab. Vi har fra dansk side løbende arbejdet for at
fremme åbenhedsdagsordenen i EU. Allerede i 2019 var Danmark medunderskriver
på et initiativ om øget transparens, ligesom vi støttede op omkring forslaget om mi-
lepælstilgangen fra 2018, der dog desværre ikke gik igennem, men lå til grund for
blandt andet det finske pilotprojekt. I 2021 etablerede Danmark en åbenhedsalliance
mellem alle EU’s medlemsstater, en lang række medlemmer af Europa-Parlamentet,
Kommissionen og den Europæiske Ombudsmand.
Blandt andet som følge af den danske indsats er det igennem årene lykkes at opnå
et større fokus på åbenhed i EU og omkring EU’s beslutningsprocesser. Det gælder
også det finske formandskabs pilotinitiativ i 2019, som man fra dansk side bakkede
op om, og som siden er blevet vedtaget som en fælles tilgang hos Rådet under tysk
formandskab i 2020. Det kommende danske formandskab vil selvsagt også følge
denne tilgang.
Den konkrete udvikling ift. offentligt tilgængelige lovgivningsdokumenter fremgår af
skemaet nedenfor. Yderligere oplysninger om udviklingen i åbenhed i lovgivningsdo-
kumenter kan findes på Rådets
hjemmeside.
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2, 1448 København K Tlf.: +45 3392 0000 Fax: +45 32 54 05 33
E-mail:
[email protected]
Web: UM.dk
1/3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om åbenhed omkring lovgivningsarbejdet i Rådet
2983172_0002.png
Årstal
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Procent (afrundet) af offentligt
tilgængelige lovgivningsdoku-
menter blandt de tilføjede i Rå-
dets register pr. år (baserer sig på
relevante årsrapporter som op-
lyst af Rådssekretariatet til Uden-
rigsministeriet).
82
71
77
83
86
86
79
81
84
I 2021 blev der herudover indgået en inter-institutionel
aftale (IIA) om EU’s åben-
hedsregister. I den forbindelse afgav Danmark
sammen med de øvrige 26 EU-lande
en erklæring, hvorefter møder mellem interesserepræsentanter og den hhv. faste
repræsentant og stedfortrædende faste repræsentant under et EU-formandskab og
i de forudgående seks måneder vil være betinget af, at de pågældende interessere-
præsentanter er registeret i EU’s åbenhedsregister. Denne praksis efterleves fra
dansk side i lyset af det kommende danske formandskab. Danmark har herudover
frivilligt valgt at offentliggøre møder med interesserepræsentanter på EU-repræsen-
tationens hjemmeside også uden at være pålagt det af IIA’en.
I maj 2024 blev dokumentportalen
EU Law Tracker
tilgængelig. Portalen, der udsprin-
ger af den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning fra 2016, og som Danmark
efterfølgende pressede på for oprettelsen af, giver et kronologisk overblik over pro-
cesskridt for vedtagelse af EU-retsakter på tværs af Kommissionen, Europa-Parla-
mentet og Rådet og samler således informationer, der hidtil ikke systematisk har væ-
ret samlet. Der er ligeledes links til alle offentlige dokumenter knyttet til retsakterne
på tværs af institutionerne. Portalen ventes fuldt funktionsdygtig i april 2025.
Pr. 1. januar 2025 er der sket yderligere fremskridt på åbenhedsdagsordenen, hvor
alle såkaldte CM-, ST og WK-dokumenter for en given lovgivningssag nu bliver offent-
ligt tilgængelige i Rådets dokumentregister. Dette vil gøre det lettere for offentlighe-
den at identificere relevante lovgivningsdokumenter. Rådssekretariatet har oplyst til
Udenrigsministeriet, at søgning i registret derfor vil gøre det muligt for offentlighe-
den straks at se eller direkte anmode om de dokumenter, de er interesserede i.
Endelig vil jeg som europaminister selv bidrage til at holde fokus på åbenhedsdags-
ordenen bredere set, herunder ved at sikre tilstrækkelig inddragelse af civilsamfun-
det i regeringens arbejde med europapolitikken. Det er bl.a. derfor, at jeg har valgt
at starte min Europa-Dialog, hvor jeg op til formandskabet tager ud i landet for at
snakke med borgerne om aktuelle europapolitiske emner. Herudover har jeg også
valgt at oprette Forum for Europapolitisk Dialog, hvor jeg inviterer en bred kreds af
2/3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om åbenhed omkring lovgivningsarbejdet i Rådet
repræsentanter for civilsamfundet til løbende drøftelser om europapolitikken op til
og under det danske formandskab.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
3/3