Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
2970886_0001.png
28. januar 2025
J.nr. 2025 - 314
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 23. december 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om hvorvidt den danske stat kan blive erstatningspligtig for uretmæssig opkrævning af moms på forvaltningsorganisationernes formidling af kunstneriske ydelser med dertilhørende strafrenter
2970886_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om den danske stat kan blive erstatningspligtig for uret-
mæssig opkrævning af moms på forvaltningsorganisationernes formidling af kunstneriske
ydelser med dertilhørende strafrenter, hvis EU-domstolen senere underkender skattemi-
nisteriets fortolkning af muligheden for at bruge formidlingsreglen i tilknytning til kunst-
neres momsfritagelse, idet spørgeren bemærker, at skatteministeriet er blevet advaret
herom forud for vedtagelsen af lovforslaget.
Svar
Hvis EU-Domstolen måtte komme frem til, at staten ikke har været berettiget til at lægge
moms på de omhandlede ydelser, vil den for meget opkrævede moms (med tillæg af ren-
ter) som udgangspunkt kunne kræves tilbagebetalt af de afgiftspligtige. Et sådant tilbage-
betalingskrav vil dog efter omstændighederne kunne være afskåret, fx hvis der er sket en-
delig overvæltning på et senere omsætningsled eller de endelige forbrugere, eller hvis der
er indtrådt forældelse.
Hvis virksomheder eller borgere i givet fald måtte have lidt et tab, der ikke kan opnås
dækket ved tilbagebetaling af det uretmæssigt opkrævede beløb med tillæg af renter, vil
der kun kunne kræves erstatning for tabet, hvis betingelserne for erstatningsansvar er op-
fyldt.
For at en medlemsstat efter EU-retten kan blive erstatningspligtig over for virksomheder
eller borgere, der har lidt et tab som følge af en medlemsstats overtrædelse af EU-retten,
er det bl.a. en betingelse, at den overtrædelse af EU-retten, der er tale om, er tilstrækkelig
kvalificeret, og at der er direkte årsagsforbindelse mellem statens overtrædelse af sin for-
pligtelse og de skadelidtes tab, jf. fx Højesterets dom i UfR2024.856.
Som det også fremgår af den nævnte højesteretsdom, kan en overtrædelse af EU-retten
kun anses for tilstrækkelig kvalificeret til, at den er erstatningspådragende, hvis den pågæl-
dende medlemsstat åbenbart og groft har overskredet grænserne for sine skønsbeføjelser.
Ved afgørelsen af, om selve den omstændighed, at der er begået en overtrædelse af EU-
retten, udgør en tilstrækkelig kvalificeret tilsidesættelse, skal der tages hensyn til alle de
momenter, der foreligger i den konkrete sag, herunder hvor klar og præcis den tilsidesatte
EU-retlige bestemmelse er, om overtrædelsen er begået eller tabet forvoldt forsætligt eller
uagtsomt, og om en eventuel retsvildfarelse er undskyldelig eller uundskyldelig.
Det er både Skatteministeriets og Justitsministeriets juridiske vurdering, at det følger af
EU-retten, at der skal lægges moms på, når forvaltningsorganisationer leverer licenser til
forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker mod vederlag. Den omstændighed, at
denne juridiske vurdering er blevet anfægtet, vurderes ikke at indebære, at en overtrædelse
af EU-retten i givet fald vil kunne anses for tilstrækkelig kvalificeret til, at den vil være er-
statningspådragende for staten.
Side 2 af 2