Dato
16-12-22
Forslag
Omnibus-forordningen
for nødinstrumentet
for det indre marked
KOM-nummer
KOM(2022) 461
Vurdering
Kommissionen vurderer, at forslagets mål om at lave en
række målrettede tilpasninger til harmoniseret lovgivning ved
en række sektorspecifikke EU-lovgivninger ikke giver mulig-
hed for, at medlemsstaterne selvstændigt kan vedtage krise-
relevante foranstaltninger til fravigelse fra harmoniseret lov-
givning. Hertil vurderer Kommissionen, at sådanne målret-
tede tilpasninger kun kan foretages på EU-niveau. Regeringen
vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet
er overholdt
Kommissionen vurderer, at forslagets mål om at lave en
række målrettede tilpasninger til harmoniseret lovgivning ved
en række sektorspecifikke EU-lovgivninger, ikke giver mulig-
hed for, at medlemsstaterne selvstændigt kan vedtage krise-
relevante foranstaltninger til fravigelse fra harmoniseret lov-
givning. Hertil vurderer Kommissionen, at sådanne målret-
tede tilpasninger kun kan foretages på EU-niveau. Regeringen
vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet
er overholdt.
Kommissionen vurderer, at forslaget overholder nærheds-
princippet (subsidiaritet). Kommissionen bemærker, at for-
ordningens hovedformål om at etablere en harmoniseret
ramme for dataindsamling gennem registrering og datadeling
ikke kan løses nationalt af de enkelte medlemsstater. Med en
fælles EU-regulering kan offentlige myndigheder indsamle va-
lide data om korttidsudlejning, og onlineplatformene vil op-
leve større gennemsigtighed og standardisering i forhold til
myndighedernes anmodninger om at udlevere data. Regerin-
gen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincip-
pet er overholdt.
I henhold til subsidiaritetsprincippet i artikel 5, stk. 3, i Trakta-
ten om Den Europæiske Union bør der kun træffes foranstalt-
ninger på EU-plan, når de påtænkte mål ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af medlemslandene alene, og Side 9 af 14
hvis omfanget eller virkningerne af den foreslåede handling,
bedre opnås på EU-plan. Oprettelsen af et fælles EU-struktu-
reret samarbejde omkring den offentlige sektors interopera-
bilitet kan hverken opnås unilateralt på medlemsstatsniveau
eller bilateralt mellem medlemslandene. Det er i sagens natur
en opgave, der skal udføres på EU-plan. Derfor er regeringen
enig i, at det er op til Unionen at etablere et juridisk bindende
instrument til at skabe et sådant system og at fastlægge be-
tingelserne for, hvordan samarbejdet skal fungere. Da inter-
operabilitet handler om, at forskellige enheder samarbejder
om at forfølge et samlet mål, kan dette kun gennemføres in-
den for en dynamisk, men homogen ramme
–
såsom EU's of-
fentlige sektor
–
og i absolut respekt for subsidiaritet gennem
en konsolideret styringsmekanisme på tværs af myndigheds-
niveauer. Forslaget indeholder en styringsmodel, der støttes
af medlemslandene og EU-institutionerne, og som giver inte-
ressenter mulighed for at udtrykke deres synspunkter og be-
kymringer gennem processer, der i sidste ende bidrager til
fælles interoperabilitetsløsninger. Regeringen vurderer på
det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt
Ministe-
rium
EM
16-12-22
Omnibus-direktivet for
nødinstrumentet for
det indre marked
KOM(2022) 462
EM
16-12-22
Forordning om ind-
samling og videregi-
velse af data i forbin-
delse med korttidsud-
lejning af indkvartering
og om ændring af for-
ordning
KOM(2022) 571
KM
19-12-22
Forordning om foran-
staltninger til sikring af
et højt niveau af inter-
operabilitet i den of-
fentlige sektor i hele
Unionen
KOM(2022) 720
EM