Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2969972_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. januar 2025
Besvarelse af spørgsmål 96 alm. del stillet af udvalget den 6. januar
2025 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
I materialet fra Danish Maritime Pilots og Faglig Plus, sendt til Erhvervs-
udvalget i forbindelse med foretræde den 28. november 2024 om be-
kendtgørelse om besætningsfastsættelse i mindre erhvervsfartøjer, som
medtager op til 12 passagerer, fremgår følgende eksempel på en arbejds-
ulykke: ”Christian falder fra rebstigen ned
på lodsbåden og brækker sit
bækken 5 steder. Christian måtte redde sig til styrehuset og give sig selv
førstehjælp. Var Christian endt i vandet skulle han selv svømme til båden
og redde sig op. På den årstid har man ca. 15 minutter, før man er be-
vidstløs og
drukner.” Hvordan vil ministeren sikre, at vi i fremtiden ikke
får endnu en historie som Christians, og at lodser ikke skal risikere livet
på deres arbejde? Der henvises til ERU alm. del
bilag 74.
Svar:
Sikkerheden til søs er afgørende, og lodsfartøjer skal altid være beman-
dede, så opgaverne kan løses sikkerhedsmæssigt forsvarligt af de om-
bordværende.
Som det fremgår af besvarelsen på FOU alm. del spm. 27, er det lodseriet
som det ansvarlige rederi, der til enhver tid skal sikre, at lodsers arbejde
kan udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Lodseriet skal i den forbindel-
se bl.a. udarbejde en sikkerhedsinstruks og som led heri identificere de
sikkerhedsmæssige risici ved fartøjets operation, herunder overførsel af
lodser. Sikkerhedsinstruksen skal endvidere beskrive, hvilke forholdsreg-
ler der tages for effektivt at imødegå de identificerede risici.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 96: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at vi i fremtiden ikke får endnu en historie som Christians, og at lodser ikke skal risikere livet på deres arbejde
Søfartsstyrelsen har derudover oplyst, at der i forbindelse med høringen
af udkastet til den reviderede bekendtgørelse er kommet spørgsmål til
forståelsen af de foreslåede bemandingsregler for særligt lodsfartøjer.
Søfartsstyrelsen har oplyst, at der vil blive lagt vægt på dialog med er-
hvervets parter, herunder i Skibstilsynsrådet. Søfartsstyrelsen forventer på
den baggrund, at der udsendes et nyt udkast til revideret bekendtgørelse i
høring.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2