Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2989058_0001.png
INDUSTRIMINISTERIET
NOTAT
Dato:
Journal nr.:
Reference:
25. januar 1991
90-711-5
BR/RK
UDKAST
Notat til ministeren
om
Granskningsudvalgets rapport
i forbindelse med SCANDINAVIAN STAR.
Det granskningsudvalg, der blev nedsat efter branden på SCANDINAVIAN
STAR, forventes i meget nær fremtid at afgive sin rapport. Rapporten
forventes offentliggjort ved et pressemøde i Oslo, hvortil også dansk
presse vil blive indbudt. Pressemødet vil finde sted, umiddelbart efter at
rapporten er afleveret i det norske Justitsdepartement. Samtidig vil rap
porten blive gjort tilgængelig for danske myndigheder.
Rapporten peger på kritisable forhold om bord på SCANDINAVIAN STAR,
herunder enkelte klare tekniske mangler (bl.a. en manglende branddør),
besætningens generelt dårlige sprogkundskaber, visse navigationsofficerers
utilfredsstillende sikkerhedsuddannelse, at der i stud med SOLAS ikke var
afholdt båd- og brandøvelse, samt at flere nøgleofficerer overså deres
ledelsesfunktioner og i stedet iværksatte individuelle aktiviteter på tilfæl
dig basis. Udvalget konkluderer, at skibet ikke var klar til at blive sat i
fart,
og at det formentligt skete efter pres fra rederiet.
Rapporten indeholder også en kritik af den praksis, som såvel de danske
som de norske myndigheder fulgte ved kontrol af udenlandske passager
skibe forud for branden; en praksis der indebar, at styrelsen ikke synede
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm., om ministeren vil udvide eftersøgningen til også at inkludere udgaver af notatet, dateret til den 28. januar 1991, hvor der ikke er et fortrolighedsstempel på
2989058_0002.png
INDUSTRIMINISTERIET
NOTAT
2.
SCANDINAVIAN STAR. Udvalget understreger flagstatens konventionsfor
pligtelser til effektivt at udøve kontrol over skibe, der fører dens flag.
Imidlertid peger Udvalget samtidig på, at konventionerne giver havne-
staten ret til at udøve en selvstændig kontrol. Udvalget finder det af
afgørende betydning, at havnestaten udøver denne kontrol og begrunder
det dels med visse staters manglende evne eller vilje til at håndhæve de
internationale regler for deres egne skibe, dels med den kritik der har
været rettet mod kvaliteten at det kontrolarbejde, der i stedet udføres at
klassifikationsselskaberne.
Udvalget konkluderer, at den i Danmark og Norge praktiserede havne
statskontrol på flere måder har været svag, men at den på den anden side
har været i overensstemmelse med regeigrundlaget samt den af langt de
fleste stater anlagte praksis. Kiltikken rettes derfor i første række mod
det internationale regeigrundlag. Udvalget finder imidlertid også, at sø
fartsadministrationerne burde have registreret det at udvalget nu påpegede
behov for en skærpet kontrol og handlet derefter.
Rapporten indeholder en lang række anbefalinger såvel at teknisk art,
som om procedurer og regler mv. En række at anbefalingerne gennemførte
Danmark umiddelbart efter branden, mens andre allerede er under behand
ling under Skibstilsynsrådet. Udvalgets anbefalinger inden for Industrimi
nisteriets område vil naturligvis i deres helhed blive forelagt Skibstil
synsrådet til udtalelse.
Udvalget forslår som nævnt en skærpet havnestatskontrol. En sådan
skærpelse gennemførte Danmark, Norge og Sverige umiddelbart efter bran
den om bord på SCANDINAVIAN STAR. Kontrollen omfatter således al
lerede kontrol af operationelle forhold samt krav om forhåndsgodkendelse
at passagerskibe i fast rutefart på Danmark, og går derfor videre, end det
er aftalt i Paris-Memorandumet om havnestatskontrol. Den skærpede hav
nestatkontrol er efter Søfartsstyrelsens opfattelse på kanten at, hvad
sikkerhedskonventionen (SOLAS) tillader. Der er tidligere fra flere landes
side gjort indsigelser mod sådanne unilaterale tiltag. Disse vil efter Sty
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm., om ministeren vil udvide eftersøgningen til også at inkludere udgaver af notatet, dateret til den 28. januar 1991, hvor der ikke er et fortrolighedsstempel på
2989058_0003.png
INDUSTRIMINISTERIET
NOTAT
3.
relsens opfattelse føre til uhensigtsmæssigt mange regimer og regelfor
toikninger, som er i modstrid med det samarbejde på tværs af grænserne,
der som følge af af erhvervets internationale karakter er absolut nød
vendigt.
Derfor bør generelle retningslinjer for havnestatskontrol over
vejende forberedes internationalt. Således pågår der
i
øjeblikket på bl.a.
dansk initiativ et intensivt arbejde i Paris-Memoramdumets regi med hen
blik på at udarbejde retningslinjer for operationel kontrol. En fuldstændig
gennemførelse at udvalgets forslag til havriestatskontrol med passagerskibe
vil efter Styrelsens opfattelse kræve tilsvarende skærpede syn med danske
passagerskibe. Søfartsstyrelsen anfører, at en gennemførelse må forudsætte
en ikke ubetydelig
synsopgaver.
ressourcetilførsel eller en
nedprioritering af andre
.1.
Der vedlægges et udkast til ministerens eventuelle kommentarer til Gransk
ningsudvalgets rapport.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm., om ministeren vil udvide eftersøgningen til også at inkludere udgaver af notatet, dateret til den 28. januar 1991, hvor der ikke er et fortrolighedsstempel på
2989058_0004.png
INDUSTRIMINISTERIET
NOTAT
4.
UDKAST
Ministerens kommentarer til Granskninqsudvalqets
rapport.
Det skandinaviske Granskningsudvalg, der blev nedsat umiddelbart efter
branden på SKANDINAVIAN STAR den 7. april 1990, har nu fremlagt en
meget omfattende rapport. Rapporten afdækker en række mangler og
svagheder, som havde eller kan have haft betydning for udfaldet af ulyk
ken. Men rapporten afdækker også mangler og svagheder, som ikke direk
te havde betydning for ulykkesforløbet, men som under andre omstændig
heder kunne have fået alvorlige følger, og som jeg derfor synes, det er
ligeså vigtigt at notere sig.
Rapporten peger navnlig på en række “menneskelige svigt”
i
forbindelse
med katastrofen. Ikke mindst finder jeg det kritisabelt, at skibs- og rede
nledelse tilsyneladende ikke under skibets klargønngsperiode i tilstrække
ligt omfang tog hensyn til den del af klargøringen, som har betydning for
passageremes sikkerhed. Måske også derfor demonstrerede selve ulykkes
forløbet generelt manglende rutine, manglende initiativ og manglende
organisation.
Rapporten afdækker i flere henseender svagheder ved besætningens kom
petence og skibets sikkerhedsudstyr. Endvidere peger rapporten på svag
heder ved den kontrol, der udoves med skib og besætning, svagheder ved
redningstjenesten samt mangler ved regler om økonomisk sikring af skade
lidte og efterladte ved skibsulykker. Fælles for mange af disse svagheder
er, at de i et vist omfang kan afhjælpes ved gennemførelse af regel- eller
praksisændringer.
Flere at Granskningsudvalgets forslag om skærpede regler er allerede
gennemført
i
Danmark umiddelbart efter ulykken. Det drejer sig for ek
sempel om forhåndskontrol af alle passagerskibe i fast rute på dansk
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm., om ministeren vil udvide eftersøgningen til også at inkludere udgaver af notatet, dateret til den 28. januar 1991, hvor der ikke er et fortrolighedsstempel på
2989058_0005.png
INDUSTRIMINISTERIET
NOTAT
5.
havn og en havnestatskontrol, der i højere grad tager sigte på de opera
tionalle forhold om bord.
Det er indlysende, at de erfaringer, der kan drages af ulykken og som
Granskningsudvalget har synliggjort og konkretiseret, skal bruges. Derfor
vil jeg overgive rapporten til Skibstilsynsrådet, så de mange anbefalinger
hurtigt kan blive drøftet med erhvervets parter, og derefter omsat til
konkret handling. Det kan blive i form at nye danske regler, procedurer
og lignende. Det kan også blive til forslag til forbedring at internationale
regler, der skal fremsættes i de relevante internationale forsamlinger.
Derudover vil jeg tage initiativ til nedsættelse at en fællesnordisk ar
bejdsgruppe med henblik på at vurdere rapportens indstillinger.
Jeg vil samtidig sørge for, at andre berørte danske myndigheder bliver
gjort bekendt med rapporten.
Sideløbende
allerede
arbejdet i Granskningsudvalget har Skibstilsynsrådet
udarbejdet en række forslag til initiativer, der kan forbedre
med
sikkerheden i passagerskibe. Disse forslag må nu også sammenholdes med
Granskningsudvalgets forslag og konklusioner.
At ulykken fik et så tragisk omfang kan ikke beklages dybt nok. Jeg
håber derfor, at Granskningsudvalgets arbejde og rapportens anbefalinger
det er det,
kan medvirke til at hindre større skibsbrande i fremtiden
-
det nu må dreje sig om.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm., om ministeren vil udvide eftersøgningen til også at inkludere udgaver af notatet, dateret til den 28. januar 1991, hvor der ikke er et fortrolighedsstempel på
2989058_0006.png
5,’O1 ‘91
12:17
‘5’45 33 123778
INDUSTRIMINIST.
ACTIVITY REPORT
IØO1
TRANSMISSION OK
TN *
CONNECT ION TEL
CONNECT ION ID
START TIME
USAGE TIME
PAGES
2913
39271323
G3
01/25 12:14
03’ 05
6
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm., om ministeren vil udvide eftersøgningen til også at inkludere udgaver af notatet, dateret til den 28. januar 1991, hvor der ikke er et fortrolighedsstempel på
2989058_0007.png
TELEFAX
‘ru.:
•rrnari.n
lUe
ntion
2
bi.iax
dres.s
e
/423
FRA:
$DUSTRIMINISTERIET,
aelefs.x:
Wefon:
S3
123778
92 33
80
/gLf
%11
?3 kdumt dk
•drsse:
SJat o(rnagad.
12 1316
kaWrhevn K.
EMNE:
-
22
?-z-ti,-i æ26)/t-r±
-
/z)4/
/-2t).
)17;
pf-/
t’
t-----
h-z-tr
dk).
Anet sIder
cl. dette frmwbdtuark):
$*fremt D. ikke
133823176133
wW d.r1 bed 0
rrv
1r
modte.t
r$t
rzW
fo 3
$2 $0 $9 ..l3 $2 $0 SD
pr bl.
‘rsst kankt.
r
INDUSTRIMINISTER1ET