Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2942480_0001.png
Erhvervsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
25. november 2024
Svar på spørgsmål 57 alm. del stillet af udvalget den 8. november
2024 efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan passagerrettighederne er på de dan-
ske færger drevet af kommunerne sammenlignet med øvrig offentlig
transport i Danmark, såsom tog og busser? Og vil ministeren redegøre
for, hvor mange aflysninger der skal til på en færge før, at man ikke læn-
gere sikrer borgerne en retfærdig hverdag, jf. artiklerne "Aflysning efter
aflysning rammer færgestrækning: 'En katastrofe'" bragt af B.T. den 15.
juli 2024 og "Færgeaflysninger rammer højsæson: - Det er jo en katastro-
fe" bragt af TV 2 Øst den 14. juli 2024, jf. TRU am. del - svar på spm.
25?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Søfartsstyrelsen,
som har oplyst følgende:
”EU-forordning
1177/2010 har til formål af sikre passagererne en række
rettigheder ved køb af billetter til sørejser med bl.a. færger, herunder fær-
ger drevet af kommunerne. Rettighederne er knyttet til nærmere definere-
de hændelser som fx aflysning af en færgeoverfart eller forsinkelse af en
færges afgang eller ankomst i forhold til sejlplanen. Hertil kommer ret-
tigheder ved skader på passagerer og skader på eller bortkomst af deres
baggage under en sørejse.
Forordning 1177/2010 kan efter hændelsernes art og omfang give passa-
gererne et krav på bl.a. refusion af billetprisen, rejseomlægning, forplej-
ning og indkvartering samt erstatning i tilfælde af deres død, tab af før-
lighed eller tab af ejendele under en sørejse.
Det bemærkes, at forordningen ikke indeholder bestemmelser, som giver
passagererne rettigheder i forbindelse med sørejser, som de ikke har købt
billetter til. Endvidere giver forordningen dem ikke et krav på erstatning
for ustabil færgedrift og afvigelser fra sejlplanen fremkaldt af f.eks. man-
gel på kvalificerede søfarende, hårdt vejr eller leverancestop af vitale
reservedele.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om, hvordan passagerrettighederne er på de danske færger drevet af kommunerne sammenlignet med øvrig offentlig transport i Danmark
EU-forordningerne 2021/782 og 181/2011 har på samme måde som i
forordning 1177/ 2010 til formål at sikre passagererne krav på kompensa-
tion ved køb af billetter til hhv. tog- og busrejser. Søfartsstyrelsen er ikke
kompetent myndighed fsva. disse mulige passagerkrav.
Afslutningsvist bemærkes, at de nævnte forordninger ikke i sig selv kan
eliminere aflysninger, men alene medføre, at operatørerne kan blive på-
lagt kompensationsomkostninger i tilfælde af fx aflysning. Sikkerheds-
hensyn kan navnlig tvinge operatørerne til at indstille driften med aflys-
ning til følge. Det kan fx være tilfældet, hvis der i havnene, på skinnerne
eller vejene opstår risiko for farlige situationer uden for operatørernes
kontrol. Det er på baggrund af forordningerne ikke muligt at definere en
højeste grænse for antallet af aflysninger på en færge, et tog eller en bus.”
For så vidt angår spørgsmål om færgedrift og afvigelser fra sejlplanen,
henviser jeg til transportministerens besvarelse af Transportudvalgets
spørgsmål nr. 25 af 15. oktober 2024 om de danske færgeruter, herunder
om de drives statsligt, kommunalt eller privat.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2