Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2926474_0001.png
TALEPUNKTER TIL SAMRÅD OM ONLINEPLATFORME
DEN 25. OKTOBER 2024
Samrådsspørgsmål A
I henhold til at det er de nationale myndigheders opgave at
håndhæve og føre tilsyn med at EU regler for onlineplatforme
og produkter fra Temu bliver overholdt, bedes ministeren på et
kommende samråd besvare følgende spørgsmål:
1. Vil ministeren redegøre for, om han, ligesom sin forgænger
og andre ministre fra den tidligere S-regering, mener, at lov
om produkter og markedsovervågning fra 2020 kan anvendes
til at blokere for platforme som Temu, som gentagne gange
sælger farlige produkter til danske forbrugere? I bekræftende
fald bedes ministeren beskrive de betingelser, der skal være
opfyldt for, at loven kan tages i anvendelse.
2. Mener ministeren, at de danske tilsynsmyndigheder har de
nødvendige ressourcer til at sikre et effektivt tilsyn med og
håndhævelse af gældende EU-lovgivning om regler for
onlineplatforme og produkter, herunder bl.a. forordningen om
digitale tjenester, forordningen om produktsikkerhed, EU’s
toldregler og Markedsovervågningsforordningen?
3. Vil ministeren oplyse, om der på nuværende tidspunkt er
iværksat initiativer fra dansk side med henblik på at styrke
reguleringen af onlineplatforme som Temu? I bekræftende fald,
bedes ministeren redegøre for disse initiativer.
[Indledning]
Det skal være trygt og sikkert at være forbruger i Danmark.
Uanset om du handler hos din lokale legetøjsbutik eller på nettet,
så skal du som forbruger kunne stole på produktet.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
Derfor er det helt uacceptabelt, når vi ser de ulovlige produkter,
som eksempelvis Temu har på hylderne.
I august lavede Forbrugerrådet Tænk et mindre eksperiment. Det
illustrerer tydeligt, hvad vi er oppe imod.
Forbrugerrådet købte 38 produkter på Temu. De dumpede 30 af
dem.
Vi taler om den næstmest besøgte webshop i Danmark.
Det skal vi tage dybt alvorligt.
For mens europæiske virksomheder skal leve op til en masse
krav om forbrugersikkerhed, så sælger Temu ulovlige produkter
i Danmark.
Det er uacceptabelt. Både over for forbrugerne og danske
virksomheder.
[Sikkerhedsstyrelsen skruer op]
Derfor vil jeg gerne slå fast, at vi vil gå så langt som muligt. For
at regulere og sanktionere virksomheder, der sælger ulovlige –
og potentielt farlige – produkter til danske forbrugere.
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer og sætter løbende ind over for
ulovlige produkter.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
Kigger vi på de sidste fire år, så har Sikkerhedsstyrelsen udtaget
knap 5.900 produkter online til kontrol. Det omfatter både
webbutikker,
men
også
platforme.
Ud
af
disse
har
Sikkerhedsstyrelsen sat ind over for næsten 2.200 produkter.
Fordi de var ulovlige – og potentielt farlige.
Et eksempel var magneter solgt som legetøj på platformen Wish,
der var direkte farlige. En type legetøj, som vi stadig ser, dukker
op online.
Derfor er der brug for, at vi skruer endnu mere op. Og derfor har
Sikkerhedsstyrelsen i år sat gang i en forstærket kontrolindsats.
100 produkter er nu udtaget til kontrol på tværs af 10 platforme.
Temu er en af dem.
[Udfordringen skyldes platformenes ansvarsfrihed]
Men det er svært at sætte ind over for Temu. Udfordringen er, at
platformen ikke sælger produkter, men blot formidler kontakt
mellem en sælger og en kunde.
Derfor er Temu som udgangspunkt ikke ansvarlig for de
produkter, der bliver solgt på deres platform.
Den ansvarsfrihed følger af EU-forordningen om digitale
tjenester, som digitaliseringsministeren vil uddybe nærmere.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
I flere år har vi fra dansk side i alle relevante forhandlinger
presset på i Bruxelles for at give platformene et større ansvar.
Blandt
andet
i
forhandlingerne
af
produktsikkerheds-
forordningen og legetøjsforordningen.
Da vi første gang rejste problematikken, stod vi alene. Nu er vi
lykkedes med at få flere lande med.
Derfor kunne vi på rådsmødet i september i fællesskab med
Tyskland, Frankrig, Holland og Østrig rejse problemet igen med
varer fra tredjelande, der bliver solgt på platforme. Men som
ikke overholder EU-regler.
Vi oplever mere opbakning, og Kommissionen anerkendte også
behovet for løsninger.
Derfor er det også positivt, at Kommissionen tidligere i oktober
netop rettede et skarpt blik mod Temu. Og stillede krav om, at
Temu udleverede dokumenter, der beskriver, hvad man gør for
at forhindre salg af ulovlige varer på Temu. Det er en proces,
som vi vil følge tæt.
Vi fortsætter med at presse på i EU for at stramme reglerne over
for platforme som Temu. For den effektive hammer skal findes
i EU.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
Den danske holdning er klar: Temu skal have samme ansvar for
produkterne på hylderne som BR.
[Spm. 1 – Produktloven og blokering]
Det sagt er der også knapper at trykke på nationalt. Og det er vi
klar til.
SF spørger ind til muligheden for at blokere hjemmesider som
Temu. Det er ifølge produktloven muligt i to tilfælde:
For det første, hvis en virksomhed har fået påbud om at fjerne
ulovlige produkter – men ikke gør det.
For det andet, hvis en virksomhed gentagende gange sætter
produkter til salg, der udgør en alvorlig risiko for forbrugerne.
Hvis én af betingelserne er opfyldt, kan Sikkerhedsstyrelsen
anmode retten om at blokere for hjemmesiden i Danmark.
Det er en løsning, der på papiret lyder nem. Men i praksis er
situationen en anden. Eksempelvis har Sikkerhedsstyrelsen
gennem flere år kørt en sag mod platformen Wish, uden det
nogensinde nåede til blokering.
Vi har med giganter at gøre. De skubber tilbage. Og de har
enorme ressourcer til at gøre det. I Wish-sagen handlede det
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
blandt andet om, hvorvidt sagen overhovedet skulle føres i
Danmark.
Det
har
vi
lært
af.
Derfor
ændrede
vi
i
maj
blokeringsbestemmelsen i produktloven. Blandt andet med en
præcisering af, hvor en retssag skal føres. Ændringerne blev
støttet af næsten alle partier [med undtagelse af DD, LA og
Theresa Scavenius].
For at gøre det nemmere at bruge blokeringsbestemmelsen i
fremtiden.
[Spm. 2 – Myndighedernes tilsyn og håndhævelse regler]
SF
spørger
også
til
myndighedernes
håndhævelse
af
eksisterende regler for produkter.
Flere myndigheder fører i dag tilsyn med produkter i Danmark.
Det gælder blandt andet Miljøstyrelsen, Fødevarestyrelsen og
Sikkerhedsstyrelsen.
Som erhvervsminister ligger Sikkerhedsstyrelsen under mit
ressort.
Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med en bred vifte af produkter
i Danmark. Det spænder fra legetøj til fyrværkeri.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
Og det sker blandt andet med udgangspunkt i produktloven og
markedsovervågningsforordningen.
Vores myndigheder står med en særlig udfordring, når det
handler om at føre kontrol på platformene. Det skyldes særligt
ansvarsfriheden, som jeg nævnte indledningsvist.
For som reglerne ser ud i dag, skal danske myndigheder reelt
føre tilsyn med hver enkelt sælger på platformene.
Med over 100.000 kinesiske sælgere på Temu er det en umulig
opgave for danske myndigheder.
Når det kommer til håndhævelsen over for en gigant som Temu,
skal der endnu flere muskler i spil.
De ligger især hos Europa-Kommissionen i regi af forordningen
om digitale tjenester.
Her er Temu nemlig forpligtet til at begrænse de ulovlige
produkter på deres platform.
Ellers kan Europa-Kommissionen pålægge Temu massive
bøder. Helt op til 6 pct. af Temus globale omsætning.
Digitaliseringsministeren vil uddybe nærmere, hvilke greb der
kan gøres brug af der.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
[Spm. 3 – Initiativer]
Det betyder dog ikke, at der ikke er initiativer, vi kan gøre brug
af nationalt. Noget af det var jeg inde på indledningsvist.
Sikkerhedsstyrelsen har sat gang i tre ting:
1) De øger kontrollen med produkter på platforme.
2) De skruer op for kommunikationen til forbrugerne om
bagsiden ved at handle et sted som Temu.
3) Og de intensiverer brugen af et kunstig intelligens-
værktøj, som kan screene for ulovlige produkter på nettet.
Derudover nedsætter vi en taskforce. På tværs af relevante
myndigheder og interessenter. Det er også efterspurgt af
industrien.
Vi har løbende en tæt dialog med både erhvervs- og
forbrugerorganisationer på den her dagsorden. Blandt andet i
EU-forhandlinger, hvor vi står sammen om at give platformene
et større ansvar.
Taskforcen styrker nu det samarbejde.
Så myndigheder og interessenter står i fælles front. Med
erfaringsudveksling, fælles løsninger og pres ind mod EU.
[Afslutning]
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
For at opsummere: Regeringen arbejder på flere fronter for at
løse udfordringerne.
Temu er et skræmmeeksempel. Derfor er jeg også glad for den
fortsat brede opbakning.
Vi styrker håndhævelsen og kontrolindsatsen. Vi øger
kommunikationen
over
for forbrugere. Og
vi
styrker
samarbejdet på tværs af myndigheder og interessenter.
Vi bliver ved med at presse på i Bruxelles, så vi kan få gjort op
med de alt for mange smuthuller, der er, når man sælger via
platforme.
For vi kan ikke løse de her udfordringer alene i Danmark.
Skal vi for alvor skabe de mest konkurrencedygtige vilkår for
vores virksomheder og sikre mest mulig sikkerhed for
forbrugerne. Så kræver det løsninger i EU-regi.
[Ordet gives videre til digitaliseringsministeren]