Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2927123_0001.png
Digitaliseringsminister Caroline Stages talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samrådsspørgsmål A
”I henhold til at det er de nationale myndigheders opgave at håndhæve og
føre tilsyn med at EU regler for onlineplatforme og produkter fra Temu bliver
overholdt, bedes ministeren på et kommende samråd besvare følgende
spørgsmål:
1. Vil ministeren redegøre for, om han, ligesom sin forgænger og andre
ministre fra den tidligere S-regering, mener, at lov om produkter og
markedsovervågning fra 2020 kan anvendes til at blokere for platforme som
Temu, som gentagne gange sælger farlige produkter til danske forbrugere? I
bekræftende fald bedes ministeren beskrive de betingelser, der skal være
opfyldt for, at loven kan tages i anvendelse.
2. Mener ministeren, at de danske tilsynsmyndigheder har de nødvendige
ressourcer til at sikre et effektivt tilsyn med og håndhævelse af gældende EU-
lovgivning om regler for onlineplatforme og produkter, herunder bl.a.
forordningen om digitale tjenester, forordningen om produktsikkerhed, EU’s
toldregler og Markedsovervågningsforordningen?
3. Vil ministeren oplyse, om der på nuværende tidspunkt er iværksat
initiativer fra dansk side med henblik på at styrke reguleringen af
onlineplatforme som Temu? I bekræftende fald, bedes ministeren redegøre
for disse initiativer.
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2023-24, jf. ERU
alm. del - samrådsspm. F”
Det talte ord gælder
Besvarelse af samrådsspørgsmål A (ERU alm.
del) af 2. oktober 2024 stillet af Lisbeth Bech-
Nielsen (SF) og Carl Valentin (SF)
25. oktober 2024, kl. 12.15-13.45
Erhvervsudvalget
11 min. (1321 ord)
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
2927123_0002.png
[Indledning]
Tak for det
Tak for ordet.
Og tak for spørgsmålene.
Det er jo mit første samråd.
Det har jeg glædet mig rigtig meget til, og inden
spørgsmålene starter, så synes jeg, at vi kan aftale, at de
svære spørgsmål går til den mest erfarne minister.
Og så kan jeg tage de lette.
Ej, spøg til side.
Fordi der er masser af svære spørgsmål i den her
problemstilling.
Fordi det er en svær sag.
Jeg tror, at vi alle sammen er enige om vigtigheden i at få
gjort bugt med den.
Først og fremmest er jeg enig med erhvervsministeren i, at
det er en utrolig vigtig opgave at sikre, at vores
forbrugere
kan handle trygt.
Det gælder, uanset om det er fysisk eller online handel, vi
snakker om.
Grundlæggende så har internettet kastet mange muligheder
af sig.
Men der er også fulgt en række skyggesider med.
Eksempelvis når vi gang på gang ser, at ulovligt indhold
florerer på nettet.
I det her tilfælde er det ulovlige
og potentielt farlige -
produkter på Temu.
Produkter, der risikerer at skade vores børn, som Carl så
rigtig også sagde.
Det er fuldstændig
uacceptabelt.
Både for forbrugerne,
1
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
2927123_0003.png
og for de danske virksomheder, der gør sig umage og
overholder reglerne.
Temu er på kort tid blevet enormt populær i Danmark, og
med det følger der selvfølgelig et ansvar.
Og det er et ansvar, som
de slet ikke løfter
i dag.
Det er stærkt problematisk.
Og derfor skal vi se på alle de redskaber, vi har, for at sikre,
at vores fælles spilleregler rent faktisk bliver overholdt.
Så det bliver trygt og sikkert at handle på nettet.
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
2927123_0004.png
[Formålet
og rammerne for DSA’en]
Som erhvervsministeren allerede har gjort opmærksom på,
har vi forskellige redskaber til at gøre brug for over for
platforme.
Det er ikke gjort med ét snuptag,
det må vi bare erkende.
Særligt når vi har med store globale virksomheder som Temu
at gøre.
Men over de sidste år, så har vi styrket vores værktøjskasse.
Blandt andet med forordningen om digitale tjenester
også
kendt som DSA’en.
Før jeg dykker ned i tilsynet og håndhævelsen i forhold til
DSA’en, vil jeg blot
opridse den overordnede ramme for
DSA’en
og hvordan den passer ind i konteksten
eksempelvis med
produktloven.
DSA’en sætter rammen for
regulering af platforme på tværs
af EU,
og med DSA’en følger
skærpede spilleregler for blandt andet
platforme som Temu.
Formålet med DSA’en er at begrænse udbredelsen af
ulovligt indhold.
Som erhvervsministeren allerede har været inde på, så er
platforme som Temu -
ifølge DSA’en
- som udgangspunkt
ikke ansvarlige
for de produkter, der sælges på deres
platform.
Men der er heldigvis undtagelser til reglen.
En platform som
Temu kan blive ansvarlig,
hvis den spiller
en aktiv rolle i markedsføringen eller salget af et ulovligt
produkt.
Og derudover kan en platform som Temu også gøres
ansvarlig, hvis den får kendskab til, at der sælges et ulovligt
produkt på platformen og
ikke fjerner det.
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
2927123_0005.png
Temu kan eksempelvis få kendskab til et ulovligt produkt,
hvis en bruger foretager en anmeldelse til platformen.
Det er dog vigtigt at sige, at
DSA’en ikke regulerer, hvad der
er ulovligt.
Det er
sektorlovgivningen,
der gør det.
DSA’en stiller desuden yderligere krav til meget store
platforme.
De yderligere krav omfatter også Temu, der blandt andet
årligt skal identificere og begrænse såkaldte systemiske
risici.
Det kan blandt andet være risikoen for, at Temu medvirker
til at sprede ulovlige og potentielt farlige produkter.
[Tilsyn med DSA’en]
Det bringer mig videre til tilsynet med DSA’en.
SF spørger ind til, om de danske tilsynsmyndigheder har de
nødvendige ressourcer til at sikre et effektivt tilsyn
med og
håndhævelse af reglerne i
DSA’en.
Først og fremmest er det vigtigt at bemærke, at reglerne i
DSA’en kun har fundet anvendelse siden
februar i år.
Og at det danske tilsyn trådte i kraft samme dag.
Det er derfor
for tidligt at evaluere tilsynets ressourcer.
Vi kommer i 2025 til at evaluere finansieringsbehovet og
også måden, når vi har fået flere erfaringer.
Derudover er det vigtigt at slå fast, at det danske DSA-tilsyns
opgave er at behandle klager over platforme, der er
etableret i Danmark.
Andre medlemslande fører tilsyn med de platforme, der er
etableret i deres land, eller som har udpeget deres retlige
repræsentant i deres land.
For Temus vedkommende er det i Irland.
4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
2927123_0006.png
Europa-Kommissionen har
som de eneste ansvaret
for at
føre tilsyn med, at de meget store platforme såsom Temu
lever op til de særlige forpligtelser, som jeg nævnte før, der
knytter sig til deres systemiske risici.
På den måde er tilsynsindsatsen i regi af DSA’en en fælles
indsats på tværs af medlemslande og Europa-Kommissionen.
Det danske tilsyn er derfor
én brik i et større
tilsynspuslespil.
Hvis man dog ser isoleret på det danske tilsyn, som
varetager sin tilsynsaktivitet uafhængigt af regeringen, så
har tilsynet oplyst mig, at det er deres ambition at være så
proaktiv
som muligt.
Det betyder blandt andet, at der bliver fulgt op på sager,
og at relevante klager bliver bragt videre til det ansvarlige
lands tilsynsmyndighed og Europa-Kommissionen.
Det betyder også, at tilsynet vil orientere de relevante
medlemslandes DSA-tilsyn og eventuelt Europa-
Kommissionen om mulige overtrædelser af DSA’en, som
tilsynet har fået kendskab til på anden vis
- det kunne for eksempel være igennem omtale i pressen.
Det danske DSA-tilsyn står altså ikke alene.
At bekæmpe ulovligt indhold på en global platform som
Temu er en fælles indsats på tværs af myndigheder i
Danmark, DSA-tilsyn i andre medlemslande og Europa-
Kommissionen.
Alle skal løfte deres opgaver for at sikre et effektivt tilsyn.
[Iværksættelse af initiativer for at styrke reguleringen af plat-
forme som Temu]
Det leder mig videre til spørgsmålet
om, hvorvidt
regeringen har iværksat initiativer for at styrke
reguleringen
af platforme som Temu.
5
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
2927123_0007.png
Problematikken med salg af produkter fra tredjelande, der
ikke overholder vores regler, har
længe været et
fokusområde
fra dansk side.
Eksempelvis er det ikke nogen hemmelighed, at den danske
regering i forhandlingerne af DSA’en –
som
erhvervsministeren også sagde
ønskede at gå længere, når
det kom til at skærpe platformes ansvar.
Vi ønskede konkret et importøransvar.
Det kom vi desværre ikke i mål med, men
det betød ikke, at
vores indsats stoppede der.
Derimod arbejder vi fortsat på at løse udfordringen med
ulovlige produkter på platforme som Temu,
både i forhandlinger af nye regler, og i håndhævelsen af de
regler, som vi allerede har.
Som for eksempel
DSA’en.
Som sagt har reglerne i
DSA’en
kun fundet anvendelse siden
februar i år, hvorfor vi
endnu ikke har set den fulde effekt
af
dem.
Men
DSA’en
indeholder forpligtelser, der er helt centrale i
kampen mod salg af ulovlige produkter.
Temu er en platform med enorm rækkevidde,
med over 45 millioner brugere om måneden,
bare i EU.
Og derfor kræver det selvfølgelig også de rigtige muskler til
at håndhæve reglerne.
Muskler som blandt andet ligger i Europa-Kommissionen.
Konkret har Europa-Kommissionen først i juni og igen her i
oktober anmodet Temu om at udlevere en række
oplysninger.
På den baggrund vil Kommissionen vurdere, hvad det næste
skridt skal være.
Fra dansk side støtter vi en grundig og håndfast
håndhævelse af
DSA’en.
6
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/10-24 vedr. onlineplatformen TEMU
2927123_0008.png
Og vi opfordrer Europa-Kommissionen til at anvende alle de
nødvendige tiltag inden for deres kompetence til at
håndhæve DSA’en over for den
her meget store platform.
I sidste ende kan overtrædelser af DSA’en resultere i en
bøde på op til 6 pct. af platformens globale omsætning.
Det er ikke småpenge, og det håber vi selvfølgelig også har
en effekt.
Som erhvervsministeren har nævnt, er det også vigtigt at
styrke koordinationen
mellem de danske myndigheder.
De, der fører tilsyn med produkter på onlineplatforme og
relevante organisationer.
Og derfor, som erhvervsministeren også sagde, nedsætter
regeringen en taskforce, som kan finde fælles løsninger i
vores kamp for at tæmme tech-giganterne og forhindre
salget af farlige produkter.
Vi vil fra dansk side fortsætte vores indsats og kommer til
at arbejde benhårdt
på forskellige niveauer og med
forskellige værktøjer for at sikre, at forbrugere kan handle
trygt.
Også fremover.
Tak for ordet.
7