Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2941774_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2024
Formueretskontoret
Joachim Andreas Dein
Petersen
2024-14754
3511161
Besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del) fra Folketingets
Erhvervsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del), som Folketingets
Erhvervsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Preben
Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm., om at kommentere på vedlagte borgerhenvendelse fra Dorthe Bech af 15/10-24 om afslag på ejerskifteforsikring
Spørgsmål nr. 35 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på vedlagte borgerhenvendelse fra
Dorthe Bech af 15. oktober 2024? Der ønskes specielt
ministerens bemærkninger til, om det ved “Lov om
forbrugerbeskyttelse ved køb af fast ejendom” var forudsat eller
forventet, at kun ganske få selskaber i meget begrænset
konkurrence udbyder ejerskifteforsikringer, og at der
øjensynligt kun er ét selskab, der forsikrer de i skrivelsen
nævnte nye huse.”
Svar:
1.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvad der blev forudsat om
konkurrencesituationen i forhold til ejerskifteforsikringer ved indførelsen af
lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv., kan jeg
oplyse, at loven bl.a. bygger på betænkning nr. 1276/1994 om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.
I betænkning 1276/1994 er der redegjort for, hvilke nærmere krav der efter
udvalgets opfattelse bør stilles til en ejerskifteforsikring, hvis der
efterfølgende viser sig skjulte fejl, som ikke er nævnt i en tilstandsrapport.
Det fremgår endvidere af betænkningen, at udvalget med Assurandør-
Societetet har drøftet mulighederne for, at forsikringsselskaberne vil kunne
udbyde forsikringsprodukter svarende til, hvad udvalget foreslår. Det blev i
forbindelse med drøftelserne tilkendegivet over for udvalget, at i hvert fald
ét større forsikringsselskab vil kunne tilbyde en sådan forsikring, og at det i
øvrigt er sandsynligt, at flere selskaber vil kunne tilbyde en sådan forsikring.
Endvidere fremgår det, at Assurandør-Societetet har oplyst, at visse
kategorier af ejendomme – f.eks. ældre fritidshuse – almindeligvis ikke vil
kunne ejerskifteforsikres.
Der henvises til betænkningens side 155 ff.
2.
Jeg kan ikke kommentere på den konkrete sag, der omtales i
henvendelsen, men jeg tager naturligvis de bekymringer, der bliver peget på
i henvendelsen, alvorligt.
Helt generelt kan jeg oplyse, at huseftersynsordningen ikke indebærer, at
der ved handel med fast ejendom er pligt til at tegne en ejerskifteforsikring
eller en pligt for selskaberne til at udbyde forsikringen. Spørgsmålet om en
obligatorisk forsikringsordning blev overvejet bl.a. i forbindelse med
Side 2/3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm., om at kommentere på vedlagte borgerhenvendelse fra Dorthe Bech af 15/10-24 om afslag på ejerskifteforsikring
betænkning 1276/1994, hvor udvalget ikke fandt grundlag for at foreslå, at
der indføres en pligt til at tegne ejerskifteforsikring ved køb af fast ejendom.
Justitsministeriet har i 2018 foretaget en evaluering af dele af
huseftersynsordningen, som blev fremsendt til Folketingets Transport-,
Bygnings- og Boligudvalg den 16. marts 2018 (TRU Alm. del, bilag 229,
2017-18). Heri sammenfattes det bl.a., at det efter Justitsministeriets
opfattelse kunne udledes af høringssvarene, at huseftersynsordningens
interessenter generelt var tilfredse med ordningen og overordnet fandt, at
ordningen levede op til sit formål. Ligeledes har huseftersynsordningen
overordnet set stadig en relativt stor udbredelse.
Justitsministeriet er i samarbejde med Erhvervsministeriet ved at se
nærmere på, om der er anledning til at foretage ændringer i
huseftersynsordningen. Dette vil ske under inddragelse af relevante aktører
på området, og her vil jeg selvfølgelig have fokus på, at
huseftersynsordningen fortsat opleves som en relevant ordning.
Side 3/3