Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2926657_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. oktober 2024
Besvarelse af spørgsmål 3 alm. del stillet af udvalget den 4. oktober
2024 efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål:
Det fremgår af en pressemeddelelse den 25. september på Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens hjemmeside, at Nykredit/Totalkredits tilsagn afskærer
de tre direkte konkurrenter til Totalkredit/Nykredit fra konkurrence på pa-
ralleldistribution af realkreditlån: ”Pengeinstitutterne
i Totalkreditsamar-
bejdet kan dog fortsat ikke indgå aftaler om parallel formidling med Total-
kredits aktuelle konkurrenter, dvs. Realkredit Danmark, Nordea Kredit og
Jyske Realkredit, som alle er koncernforbundet med et pengeinstitut”. Kan
ministeren oplyse, hvilke saglige hensyn der ligger til grund for dette? Og
kan ministeren dele eksempler på tidligere tilsagnsafgørelser foretaget af
Konkurrencerådet, hvor afgørelsen eksplicit afskærer centrale aktører på et
marked fra at konkurrere med hinanden?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der
har oplyst følgende:
”Konkurrencerådet
har vurderet,
at tilsagnet fra Nykredit kan accepteres,
fordi det umiddelbart løser væsentligt op for konkurrencen og kan genbe-
søges efter 5 år, jf. bl.a. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressemed-
delelse om afgørelsen.
Nykredits tilsagn vedrører Konkurrencerådets konkurrencemæssige betæn-
keligheder i relation til især formidling af realkreditlån til private i Total-
kreditsamarbejdet. Nykredits tilsagn af 23. september 2024 åbner for kon-
kurrence på en række områder:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Pengeinstitutterne i Totalkreditsamarbejdet kan skifte leverandør
af realkreditlån til private uden at miste provision på allerede for-
midlede Totalkreditlån.
Hvis et pengeinstitut i Totalkreditsamarbejdet opkøbes af en aktør
uden for samarbejdet, vil pengeinstituttet heller ikke miste provi-
sion på allerede formidlede lån.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke saglige hensyn der ligger til grund for dette, jf. pressemeddelelse den 25. september på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, at Nykredit/Totalkredits tilsagn afskærer de tre direkte konkurrenter til Totalkredit/Nykredit fra konkurrence på paralleldistribution af realkreditlån
2926657_0002.png
2/4
Der skabes sikkerhed for, at pengeinstitutterne i Totalkreditsamar-
bejdet kan indgå aftaler om fælles fundede prioritetslån med Ny-
kredits/Totalkredits konkurrenter, uden at det får afledte konse-
kvenser for deres samarbejde med Nykredit.
Der åbnes for, at pengeinstitutterne i Totalkreditsamarbejdet kan
formidle realkreditlån fra flere leverandører på en gang (parallel
formidling). Realkreditselskaber, som ikke er i koncern med et
pengeinstitut, får således adgang til pengeinstitutternes distributi-
onsnet, og de får dermed bedre mulighed for at etablere sig på
markedet og vinde markedsandele.
Tilsagnet forpligter dog ikke Nykredit til at forsyne pengeinstitutterne i To-
talkreditsamarbejdet med realkreditlån, hvis pengeinstitutterne indgår pa-
rallelle formidlingsaftaler med Totalkredits aktuelle, koncernforbundne
konkurrenter.
Konkurrencerådet har ved accepten af Nykredits tilsagn bl.a. inddraget føl-
gende forhold i afgørelsen:
”1204.
Styrelsen bemærker i relation til, at eksklusiviteten i Total-
kreditsamarbejdet ikke fuldt ud ophæves, at de etablerede
større realkreditinstitutter
det vil sige Totalkredits aktuelle
konkurrenter for så vidt angår realkreditlån til private kun-
der i Danmark
via udtrædelsesmodellen vil kunne konkur-
rere om hele pengeinstituttets realkreditportefølje, både ved
at indgå formidlingsaftaler med pengeinstitutter samt ved op-
køb af et/flere pengeinstitut(er), ligesom de har mulighed for
at konkurrere om fælles fundede prioritetslån, jf. nedenfor.
Der kan i den forbindelse henvises til sagen vedrørende Dag-
rofa
1
, hvor Konkurrencerådet fandt, at konkurrencen på det
pågældende marked ikke udspillede sig på dele af leverancen
fra grossisten, men på hele leverancen fra grossisten, jf.
punkt 573-574. Det var derfor Konkurrencerådets umiddel-
bare vurdering i sagen, at den eksklusive købsforpligtelse fra
grossistens side ikke i sig selv ville være egnet til at afskærme
konkurrencen. Forpligtelsen var kun egnet til at begrænse
konkurrencen, hvis den havde en tidsmæssig varighed, som
ville indebære en indlåsning af købmændene.
Det er i forlængelse heraf styrelsens umiddelbare vurdering,
at det aktuelt i en mindre grad er sandsynligt, at manglende
1205.
1206.
1
5 Jf. Konkurrencerådets afgørelse af 23. oktober 2013,
Aftaler om omstrukturering af kædesamar-
bejde i Dagrofa ApS,
pkt.457-461.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke saglige hensyn der ligger til grund for dette, jf. pressemeddelelse den 25. september på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, at Nykredit/Totalkredits tilsagn afskærer de tre direkte konkurrenter til Totalkredit/Nykredit fra konkurrence på paralleldistribution af realkreditlån
3/4
adgang til parallel formidling for de eksisterende realkredit-
institutter vil hæmme konkurrencen mærkbart, når disse re-
alkreditinstitutter samtidig har mulighed for at overtage og
konkurrere om hele pengeinstituttets/pengeinstitutternes re-
alkreditportefølje gennem udtrædelsesmodellen (der som
nævnt også gælder ved konsolideringer i sektoren) og samti-
dig får utvetydig adgang til at indgå aftaler med pengeinsti-
tutter om fælles funding af prioritetslån. Der lægges i den for-
bindelse blandt andet vægt på, at de eksisterende konkurren-
ter har konkurrencemæssig styrke til at kunne overtage pen-
geinstitutternes fulde formidling af realkreditlån til private.
[…]
1208.
Styrelsen har i forhold til problemstillingen vedrørende pen-
geinstitutternes adgang til parallel formidling især fokuseret
på muligheden for entry for nye realkreditinstitutter/ekspan-
sion for små allerede eksisterende realkreditinstitutter (aktu-
elt DLR Kredit) på markedet for realkreditlån til private. Pa-
rallelitetsmodellen kan derfor ses som et første skridt i ret-
ning af, at det bliver muligt for nye/eksisterende mindre real-
kreditinstitutter at konkurrere om hele pengeinstituttets por-
teføjle via udtrædelsesmodellen.
Styrelsen bemærker desuden, at tilsagnet omfatter en mulig-
hed for, at styrelsen kan genvurdere tilsagnet, og ophæve til-
sagnet efter fem år, jf. afsnit 4.4.4 nedenfor, hvis tilsagnet i
realiteten findes ikke at fungere efter hensigten.
[…]
1212.
Efter en samlet vurdering finder styrelsen, at parallelitetsmo-
dellen i kombination med de øvrige elementer i tilsagnet kan
accepteres som grundlag for en tilsagnsafgørelse.
[…]
1218.
Nykredits samlede tilsagn af 23. september 2024 giver sam-
menfattende eksisterende konkurrenter væsentligt bedre mu-
lighed for at konkurrere med Nykredit/Totalkredit via udtræ-
delsesmodellen, herunder i kraft af, at denne model også gæl-
der ved konsolideringer med pengeinstitutter i Totalkredit-
samarbejdet, samt via fælles funding af prioritetslån. Paral-
lelitetsmodellen giver derudover bedre muligheder for, at
nye/mindre realkreditinstitutter kan komme ind på markedet.
I den forstand imødekommer tilsagnet Konkurrencerådets
1209.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke saglige hensyn der ligger til grund for dette, jf. pressemeddelelse den 25. september på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, at Nykredit/Totalkredits tilsagn afskærer de tre direkte konkurrenter til Totalkredit/Nykredit fra konkurrence på paralleldistribution af realkreditlån
4/4
konkurrencemæssige betænkeligheder i sagen. Konkurrence-
rådet vurderer også, at Nykredits tilsagn opfylder lovens for-
mål om at fremme en effektiv samfundsmæssig ressourcean-
vendelse gennem virksom konkurrence.
1219.
Efter en samlet helhedsvurdering, herunder at tilsagnet kan
revurderes efter fem år, finder Konkurrencerådet ikke på nu-
værende tidspunkt grundlag for at gribe yderligere ind over
for vilkårene om ”Ophør af samarbejdet
fra Pengeinstituttets
side" i Hovedsamarbejdsaftalens punkt 8.3.1 og punkt 8.3.2 i
medfør af konkurrencelovens § 11, stk. 1, jf. stk. 3, nr. 1, og
TEUF artikel 102, litra a.”
(Afgørelsens punkt 1204-1219)
Den i punkt 1205 nævnte afgørelse vedrørende Dagrofas aftaler om om-
strukturering af kædesamarbejde er et eksempel på, at et tilsagn fra en virk-
somhed ikke omfattede, at det blev muligt for kunderne at indgå flere pa-
rallelle aftaler. Konkurrencen skulle i stedet udspille sig om hele leveran-
cen fra en fuldsortimentsgrossist.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov