Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3001121_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. april 2025
Besvarelse af spørgsmål 165 alm. del stillet af udvalget den 14. marts
2025 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at det er uholdbart, at der i dag er ansat 90.000 perso-
ner i den private sektor til alene at håndtere bureaukrati? Der henvises til
artiklen ”90.000 mennesker i den private sektor går hver dag på arbejde og
håndterer bureaukrati: »Groteske tal«”, der blev bragt i Berlingske den 12.
marts 2025.
Svar:
Regeringen er enig i, at administrative byrder er en udfordring for danske
virksomheder. Det er afgørende, at virksomhedernes ressourcer bruges på
at vækste og fastholde deres konkurrenceevne og ikke på unødigt bureau-
krati.
Regeringen har nedsat en fast kreds af ministre, der bidrager til at sikre et
bredt forankret og tværgående fokus på at lette byrderne for dansk er-
hvervsliv. Størstedelen af de nye byrder kommer fra EU-regulering, og
kredsen har derfor særligt fokus på at reducere byrderne i forbindelse med
tilblivelsen og implementeringen af ny EU-regulering. Endvidere vil alle-
rede implementeret EU-regulering blive gennemgået med henblik på at
finde potentialer for regelforenkling og byrdelettelser.
Regeringen bakker op om EU-Kommissionens målsætning om at reducere
de administrative byrder fra EU-regulering med 25 pct. Regeringen har
bl.a. spillet ind med forslag om at reducere byrderne fra bæredygtigheds-
rapportering med mindst 6 mia. kr. årligt og vil også spille aktivt ind til
Kommissionens kommende regelforenklingsforslag.
Når Danmark overtager EU-formandskabet til sommer, vil regeringen have
et styrket fokus på Kommissionens forenklingsforslag og på bedre konse-
kvensanalyser, så nye regler ikke medfører unødig administration for er-
hvervslivet.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren er enig i, at det er uholdbart, at der i dag er ansat 90.000 personer i den private sektor til alene at håndtere bureaukrati
Selvom mange af erhvervslivets byrder stammer fra implementering af
EU-lovgivning, sætter vi også ind nationalt. Blandt andet vil digital bogfø-
ring medføre byrdelettelser for erhvervslivet på op mod 3,5 mia. kr., og
med finansloven for 2025 er der afsat midler til næste fase af Automatisk
Erhvervsrapportering, som ved udbredelsen af elektronisk fakturering mel-
lem virksomheder vil kunne reducere byrder med yderligere op mod 9 mia.
kr. årligt. En historisk lettelse for danske virksomheder, der dermed kan
fokusere på deres kerneforretning frem for administrativt bøvl.
Dansk Erhvervs nye analyse, der henvises til i den nævnte artikel, under-
støttes af det fokus, som regeringen har på denne dagsorden. Som det frem-
går ovenfor, har regeringen allerede taget vigtige skridt på vej mod en let-
tere hverdag for virksomhederne. Det er dog regeringens mål, at danske
virksomheder fremadrettet får endnu bedre rammevilkår, så de kan bruge
deres tid på at drive og udvikle deres forretning i stedet for at håndtere
unødigt bureaukrati.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2