Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2992484_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. marts 2025
Besvarelse af spørgsmål 164 alm. del stillet af udvalget den efter ønske
fra Louise Elholm (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7/3-25 fra ABF om bekendt-
gørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring, jf. ERU alm.
del - bilag 146?
Svar:
Bogføringsloven fra 2022 indfører som noget nyt krav om digital bogføring
og krav til digitale bogføringssystemer. Loven gør det muligt at automati-
sere bogførings- og regnskabsprocesser i virksomhederne. Derved kan
virksomhederne opfylde kravene til den løbende bogføring med et langt
mindre tidsforbrug end tidligere. Loven giver derfor den hidtil største en-
keltstående administrative besparelse på ca. 3,5 mia.kr. netto årligt. Samti-
dig undtager loven ca. 270.000 små ikke-regnskabspligtige virksomheder
med en omsætning under 300.000 kr., hvor krav om digital bogføring vil
være uforholdsmæssigt. Endelig gør digital bogføring det vanskeligere at
begå bevidst bogføringssvindel, bl.a. ved større sikkerhed for opbevaring
af regnskabsmaterialet, mulighed for mere effektiv kontrol med svindel
samt en markant skærpet bødestraf.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Er-
hvervsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Der er ikke
hjemmel i bogføringsloven til at fastsætte en højere omsæt-
ningsgrænse særligt for andelsboligforeninger, og der har ikke under den
offentlige høring været indsigelser mod en generel omsætningsgrænse på
300.000 kr. for mindre virksomheder. Erhvervsstyrelsen har gennemført en
omfattende evaluering af de foreløbige erfaringer med digital bogføring.
Styrelsen har ikke fundet indikationer på, at et krav om digital bogføring
vil være en uforholdsmæssig byrde for mindre virksomheder, herunder
mindre andelsboligforeninger. Tværtimod viser evalueringen, at der udby-
des prisbillige digitale bogføringssystemer, der er tilpasset specifikt til min-
dre virksomheder og foreninger, herunder særlige systemer til andelsbolig-
foreninger. Erhvervsstyrelsen kan derfor ikke se noget grundlag for, at an-
delsboligforeninger som følge af kravet om digital bogføring bliver nødt til
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring
2/2
at ansætte en administrator med en deraf følgende merudgift på årligt 40-
60.000 kr
Med hensyn til spørgsmålet om boligafgifter skal medregnes ved opgørel-
sen af omsætningen i en andelsboligforening, blev dette rejst af ABF alle-
rede under folketingsbehandlingen af forslaget til lov om bogføring i 2022.
I svar på spørgsmål 16 ad L 163 om forslag til lov om bogføring stillet af
Folketingets erhvervsudvalg den 2. maj 2022 oplyste erhvervsministeren,
at udlejning til andelshaverne er andelsboligforeningernes ordinære aktivi-
tet, og ydelsen består i selve udlejningen, hvorfor boligafgift fra medlem-
mer vil være omfattet af årsregnskabslovens definition af nettoomsætning.
Dette forhold var således oplyst, da bogføringsloven blev vedtaget i 2022,
og det har derfor hele tiden været forudsat, at andelsboligforeninger ville
blive omfattet af krav om digital bogføring på linje med andre ikke-regn-
skabspligtige virksomheder, hvis omsætningen overstiger 300.000 kr.”
Afslutningsvis bemærkes, at jeg er opmærksom på behovet for vejledning
af navnlig mindre virksomheder, herunder andelsboligforeninger. Derfor
har Erhvervsstyrelsen også udarbejdet lettilgængelig information på virk-
somhedsguiden.dk, der supplerer rådgivningen fra udbyderne af digitale
bogføringssystemer.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov