Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3002250_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
8. april 2025
Besvarelse af spørgsmål 155 alm. del stillet af udvalget den 11. marts
2025 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om det i tråd med Norge vil være muligt i Dan-
mark at udelukke virksomheder fra offentlige udbud, som følge af tidligere
sager om social dumping og arbejdskriminalitet? I tilfælde af, at det er mu-
ligt, bedes ministeren oplyse, hvorvidt regeringen vil følge det norske ek-
sempel. I tilfælde af, at det ikke skulle være muligt, bedes ministeren rede-
gøre for, hvilke nationale eller europæiske regler, der i givet fald skulle stå
i vejen for, at Danmark kan gøre som Norge. Der henvises til artiklen
”Møgsager
i Danmark gør ondt på italiensk gigant -
udelukket i Norge”
bragt på dr.dk den 13. september 2024.
Svar:
Det er afgørende for regeringen, at den offentlige sektor ikke bidrager til
social dumping eller unfair konkurrence, når der købes ind for danske skat-
tekroner. Desværre er der alligevel sager, hvor leverandører til det offent-
lige ikke lever op til de standarder, man med rimelighed kan forvente, når
det offentlige køber ind. Derfor ser jeg også med stor interesse på sagen fra
Norge, hvor det norske vejdirektorat har udnyttet mulighederne inden for
udbudsreglerne til at udelukke en virksomhed som følge af tidligere sager
om social dumping og arbejdskriminalitet.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om udbudsreglerne i hhv. Danmark
og Norge har jeg indhentet bidrag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
der har oplyst følgende:
”Selvom
Norge ikke er et EU-land, har man i Norge valgt at implementere
de fleste af bestemmelserne fra udbudsdirektivet i den norske udbudslov.
De norske udbudsregler minder derfor i høj grad om de danske udbudsreg-
ler.
Det fremgår af såvel den norske som den danske udbudslov, at den enkelte
ordregiver kan udelukke en økonomisk aktør, når ordregiveren kan påvise,
at leverandøren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-,
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm., om det i tråd med Norge vil være muligt i Danmark at udelukke virksomheder fra offentlige udbud, som følge af tidligere sager om social dumping og arbejdskriminalitet
2/2
social- eller arbejdsretlige område. Udelukkelsesgrunden er frivillig at an-
vende i begge lande. I den omtalte sag er det en konkret ordregiver
det
norske vejdirektorat
der har truffet beslutningen om udelukkelse, og der
er således ikke tale om en national beslutning. Såfremt det efter en konkret
vurdering vurderes proportionalt, kan en dansk ordregiver, der modtager et
tilbud fra samme virksomhed, træffe den samme beslutning.
I Danmark er det desuden obligatorisk at udelukke aktører, når ordregive-
ren kan påvise, at de har begået alvorlige forsømmelser i forbindelse med
udøvelsen af deres erhverv, som sår tvivl om aktørens integritet, fx over-
trædelse af social- eller arbejdsretlige regler. I Norge er dette en frivillig
udelukkelsesgrund.
Både i Norge og Danmark er det et krav, at den enkelte ordregiver skal
vurdere, om det vil være proportionalt at udelukke den pågældende aktør.
Vurderingen kan derfor variere fra sag til sag. I den norske sag var det bl.a.
denne vurdering, som blev udfordret af den italienske leverandør i det nor-
ske klagenævn. Det norske klagenævn fandt dog grundlag for at udelukke
den italienske leverandør.
Derudover gælder det både i Norge og Danmark, at en aktør, som er om-
fattet af en udelukkelsesgrund, har krav på at have mulighed for at doku-
mentere sin pålidelighed.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov