Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2986375_0001.png
TALEPUNKTER TIL FOLKETINGETS
ERHVERVSUDVALG 27. FEBRUAR 2025
DET TALTE ORD GÆLDER
27. februar 2025
Samrådsspørgsmål L
Vil ministeren redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden for
rådsmøde (konkurrenceevne
indre marked og industri) den 6. marts 2025,
som er relevante for udvalgets sagsområde?
Mange tak formand.
Jeg skal i Europaudvalget i morgen for at tage to forhandlings-
oplæg og orientere udvalget om konkurrenceevnerådsmødet den
12. marts.
[Forhandlingsoplæg
e-erklæring for tjenesteydere]
Første forhandlingsoplæg handler om et forslag til en frivillig
fælles e-erklæring til udstationering af medarbejdere til et andet
EU-land.
Så når virksomhederne vil udstationere en medarbejder, er der
en fælles formular på tværs af EU.
Det er frivilligt for medlemslandene at deltage i fælleserklærin-
gen.
Regeringen støtter ambitionen om at reducere administrative
byrder for virksomheder ved udstationering af medarbejdere.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
Men vi vil ikke gå på kompromis med beskyttelsen og rettighe-
derne for arbejdstagere i Danmark.
Hvis Danmark skal deltage i en fælles e-erklæring, er det vigtigt,
at systemet giver de nødvendige oplysninger for effektiv kon-
trol.
[Forhandlingsoplæg
udskydelse af bæredygtighedsrap-
portering (omnibusforslag)]
Det andet forhandlingsoplæg handler om at trykke på pause-
knappen for den bæredygtighedsrapportering, der er ved at blive
rullet ud.
Konkret lægges der op til at udskyde ikrafttrædelsen af næste rul
af virksomhedernes bæredygtighedsrapportering (CSRD) med
to år til 2027. Og at regler for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Også kendt som ”due diligence”. Udskydes med ét år til 2028.
Forslaget er en del af Kommissionens første simplificerings-
pakke, der blev præsenteret i går.
Min holdning kan siges meget klart: EU’s CSRD-krav spænder
ben for den grønne omstilling.
Målet er rigtigt. Vi skal styrke EU’s grønne konkurrencekraft.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
Men midlerne til at nå målet har udviklet sig til et bureaukratisk
monster.
Det koster hvert år dansk erhvervsliv milliarder. Det går ikke.
Det hæmmer den grønne omstilling.
Derfor skal kravene reduceres dramatisk. Samtidig skal indbe-
retningerne simplificeres. Gøres lettere at håndtere for erhvervs-
livet.
Fuldstændig som Draghi-rapporten også påpeger, at fremtidig
EU-regulering bør formes.
Hvis vi ikke fjerner grønt bureaukrati og bøvl, mister vi det nød-
vendige tempo i den grønne omstilling.
Vi taber investeringer. Vi taber innovation. Vi taber kampen om
de nye teknologier.
Derfor er mindre grønt bøvl og bureaukrati lig med mere tempo
på grøn omstilling og grøn konkurrencekraft.
Vi må reagere hurtigt. Og det er der heldigvis enighed om blandt
mine europæiske kolleger.
Jeg vil gerne rose von der Leyen for at tage det her meget seriøst.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
Forhandlinger om udskydelse kommer til at gå hurtigt.
Derfor har jeg sagen med allerede nu.
I dag har ca. 80 store danske virksomheder allerede rapporteret
om bæredygtighed i deres årsrapport. Og over 2.000 flere skal
gøre det for dette regnskabsår.
Der er derfor mange danske virksomheder, som har brug for
klarhed over, hvilke regler de skal følge. Derfor er pauseknap-
pen afgørende lige nu.
For meningen med rapporteringen var at skabe grønnere virk-
somheder. Men det står klart, at rapporteringen ikke virker efter
hensigten.
Der er flere eksempler, hvor både omfang og format af rappor-
teringen er hovedrystende. Det er tydeligt for enhver, at det ikke
skaber grønne resultater.
For eksempel er der i miljøstandarderne over 300 datapunkter,
som er tekstbaserede. At virksomhederne skriver fristil i sin mil-
jørapportering gør det ikke lettere at sammenligne virksomhe-
derne.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
Det skaber bøvl og byrder. Og det koster vores virksomheder
kassen.
I fx virksomheden Jeudan har bæredygtighedsrapporteringen
kostet et tocifret millionbeløb. Og ført til en årsrapport på 120
ekstra sider.
I Ørsted er årsrapporten blevet over 250 sider, hvor bæredygtig-
hed fylder 100 af dem.
Og Velux har brugt flere millioner på rapportering, konsulenter
og revision. Penge som i stedet kunne bruges på grøn omstilling.
Det er godt, at Kommissionen indser, at de mange regler sim-
pelthen ikke lever op til de gode intentioner bag dem.
Det er vand på erhvervslivets grønne mølle. Så de nu kan kon-
centrere sig om reelt at skabe forandring.
Og fremadrettet skal vi have bæredygtighedsrapportering, der er
gennemskuelig og sammenlignelig. Så vores grønne virksomhe-
der kan skille sig positivt ud. Så investorer nemt kan vide, hvor
de kan investere grønt.
Derfor foreslår vi, at vi fremadrettet fokuserer på at gøre rappor-
teringen digital, standardiseret og automatiseret. Så er det både
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
nemt for virksomhederne og nemt for myndighederne at kontrol-
lere, at reglerne bliver overholdt. På tværs af hele EU.
Regeringen støtter derfor forslaget, så vi får den nødvendige tid
til reelt at reducere byrderne i de følgende simplificeringsretsak-
ter.
Det er derudover vigtigt, at udskydelsen skaber lige konkurren-
cevilkår på tværs af EU. Det gælder både mellem de lande, der
har
og ikke har
implementeret CSRD.
[Konkurrenceevnerådsmødet]
Vi går videre til det kommende konkurrenceevnerådsmøde den
12. marts.
Der lagt op til fire politiske drøftelser.
Først skal vi drøfte tjenesteydelser i lyset af den kommende ho-
risontale strategi for det indre marked.
Det er vigtigt, hvis vi skal forbedre den europæiske konkurren-
ceevne.
For vi ser en udfordring her. Det er, at reglerne for et indre mar-
ked skal håndhæves mere effektivt.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
Jeg vil til drøftelsen fokusere på, at tjenestedirektivet håndhæves
bedre. Og at der kommer mere transparens om nationale særreg-
ler.
Som vanligt vil der også være en drøftelse om konkurrenceev-
nen i den europæiske industri.
Vi har netop set to nye udspil fra Kommissionen med konkrete
tiltag, der skal vende skuden.
EU’s konkurrenceevnekompas og en meddelelse om en ren in-
dustripagt.
Tiltagene har mange gode elementer. Blandt andet forenklede
tilladelses- og autorisationsordninger. Reduktion af administra-
tive byrder. Reviderede udbuds- og statsstøtteregler.
Og fokus på at lette virksomheders adgang til finansiering
sær-
ligt private investeringer.
Jeg kommer til at fremhæve indsatsen for at reducere admini-
strativt bøvl for virksomhederne. Og indsatsen for nemmere ad-
gang til EU's investeringsordninger.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
Og ikke mindst hvordan vi tænker den grønne omstilling sam-
men med konkurrenceevnen. Og hvordan vi skaber flere private
investeringer i strategisk vigtige teknologier.
Den næste drøftelse på rådsmødet handler om Kommissionens
arbejde med simplificering og de første simplificeringspakker.
Under forhandlingsoplægget var jeg omkring det første forslag
i pakken.
De resterende forslag i første pakkevil strømline reglerne for
bæredygtighedsrapportering.
Den anden simplificeringspakke vil forbedre det europæiske
investeringsklima. Sådan at virksomheder, der har brug for fi-
nansiering, ikke drukner i bureaukrati.
Pakken vil blandt andet se på implementeringen af InvestEU-
programmet.
Nu handler det om at holde dampen oppe. Både i forhandlin-
gerne og ved at identificere flere områder med potentiale for
regelforenkling.
Forenkling og grøn omstilling er
ikke
modsætninger.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 forud for Konkurrenceevnerådsmøde den 6. marts 2025
Tværtimod er det fuldstændig afgørende, at vi får bugt med det
bureaukratiske monster, der lige nu hæmmer den reelle grønne
omstilling.
Det vil jeg fokusere på ved rådsmødet.
Til sidst er der på rådsmødet lagt op til en drøftelse af EU’s kul-
stofgrænsetilpasningsmekanisme. Også kaldet CBAM-forord-
ningen.
Det skal ses i lyset af den kommende revision. Den forventer vi
kommer i andet halvår af 2025.
Her vil jeg lægge vægt på, at regeringen ønsker, at kravene i
CBAM-forordningen bliver simplere.
Tak for ordet.