Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2986246_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
4. marts 2025
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 149 (alm. del)
af 27. februar 2025.
Spørgsmål
Vil ministeren oversende sit talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om
ECOFIN den 11. marts 2025, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål M?
Svar
Hermed fremsendes talepapir fra samrådet afholdt den 27. februar 2025.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
Det talte ord gælder
Tak for ordet og for udvalgets spørgsmål.
Til mødet i Europaudvalget i morgen (fredag) søger jeg
forhandlingsmandat om et forslag vedr. handel med vær-
dipapirer. Herudover ventes der at være to punkter på det
kommende ECOFIN-rådsmøde, der også har relevans el-
ler interesse for udvalget.
Ændring af regler om afvikling af værdipapirhandel
Der er lagt op til en ændring af reglerne for afvikling af
handel med værdipapirer.
Afvikling skal her forstås som den udveksling af penge og
værdipapirer mellem køber og sælger, der finder sted efter
handlen er indgået.
Forslaget blev fremsat d. 12. februar og forelægges til
mandat i Europaudvalget i morgen, da der snart ventes
enighed om sagen.
Forslagets formål er at afkorte perioden for afviklingen af
værdipapirhandler i EU fra de nuværende maksimalt to
forretningsdage efter en handel er indgået, også kaldet
T+2, til maksimalt én forretningsdag, T+1.
Forslaget er en ændring af den eksisterende forordning
om afvikling af værdipapirer, (CSDR), som bl.a. regulerer
værdipapircentraler (CSD’er), hvor afviklingen finder
sted. De nye regler skal efter planen gælde fra 11. oktober
2027.
Side 2 af 9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
Forslaget skal sikre, at EU får samme regler som andre
store kapitalmarkeder. USA, Canada, Kina og Indien er al-
lerede overgået til T+1, mens Storbritannien og Schweiz
planlægger at overgå til T+1 samtidig med EU.
Den internationale harmonisering af afviklingsperioden
vil bidrage til mere effektive processer for grænseoverskri-
dende værdipapirhandel til gavn for investorerne.
En hurtigere afvikling vil medføre et kortere tidsrum, hvor
modparten i en værdipapirhandel kan fejle ved ikke at le-
vere de aftalte værdipapirer eller ikke betale til tiden. Den
kortere afviklingsperiode vil derfor bidrage til at reducere
risici i det finansielle system.
En hurtigere afvikling vil også øge likviditeten i marke-
derne, da investorerne skal stille sikkerhed for handlen i
form af kapital (de såkaldte marginkrav) i kortere tid.
Forslaget vil også give juridisk klarhed om reglerne og
sikre en koordineret tilgang til overgangen i EU.
Forslaget skal desuden ses i lyset af den generelle målsæt-
ning om at gøre EU’s kapitalmarkeder mere konkurrence-
dygtige og robuste med henblik på at skabe gunstige be-
tingelser for investeringer og vækst i Europa.
Den finansielle sektor støtter generelt forslaget. Der vil
være nogle omkostninger, som dog vurderes at blive op-
vejet af fordelene. EU-landene støtter generelt forslaget,
som derfor ventes vedtaget snart.
Side 3 af 9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
Regeringen støtter forslaget om en kortere afviklingsperi-
ode, der kan understøtte velfungerende og åbne kapital-
markeder og medvirke til at forbedre EU’s konkurrence-
evne.
Regeringen finder det vigtigt, at afviklingsperioden tilpas-
ses med vigtige markeder uden for EU, der allerede har
gennemført eller er i gang med samme omstilling.
ECOFIN 11. marts
Angående dagsordenen for ECOFIN 11. marts vil jeg
nævne EU-Kommissionens omnibuspakke og det faste
dagsordenspunkt omkring de økonomiske og finansielle
konsekvenser af Ruslands krig i Ukraine.
Drøftelse af omnibusforslag
ECOFIN skal drøfte de nye omnibusforslag, der blev of-
fentliggjort i går (onsdag). Det første omnibusforslag in-
deholder en række omfattende forenklinger af krav til
virksomheders bæredygtighedsrapportering og ansvarlig
virksomhedsadfærd, samt en forenkling af EU’s CO2-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM).
Forslaget skal levere på Kommissionens mål om at redu-
cere virksomhedernes administrative byrder med 25 pct.
generelt og med 35 pct. for de små og mellemstore virk-
somheder.
Forslaget omfatter fire EU-retsakter: Direktiv om virk-
somheders bæredygtighedsrapportering (CSRD), direktiv
om
bæredygtig
og
ansvarlig
virksomhedsadfærd
Side 4 af 9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
(CSDDD), taksonomiforordningen og kulstofgrænsetil-
pasningsmekanismen (CBAM).
Ændringerne i CSRD, CSDDD og EU-taksonomien skal
bl.a. sikre, at bæredygtighedsrapporteringskravene tilpas-
ses til investorernes egentlige behov, og at rapporterings-
forpligtelserne er proportionale med virksomhedernes
størrelse og økonomiske aktiviteter.
Forslaget skal bl.a. adressere det nuværende problem
med, at mindre underleverandører i større forsyningskæ-
der pålægges store bæredygtighedsrapporteringsforplig-
telser.
Forslaget lægger konkret op til, at ikrafttrædelsen af
CSRD generelt udskydes med to år fra 2025 til 2027 eller
fra 2026 til 2028 afhængigt af virksomhedens størrelse og
kategori, ligesom CSDDD udskydes med et enkelt år fra
2027 til 2028 for de største virksomheder. Dette skal give
EU mulighed for en grundig reduktion af byrderne i de to
direktiver.
Omnibuspakken lægger også op til en simplificering af
EU’s forordning om kulstofgrænsetilpasningsmekanis-
men (CBAM-forordningen). CBAM sætter en pris på CO2-
indholdet i visse importerede varer fra ikke-EU-lande. Det
drejer sig om importeret cement, aluminium, brint, gød-
ning, elektricitet, jern og stål. Således kan CBAM i vidt
omfang anses som en told.
Side 5 af 9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
Forslaget skal overordnet forenkle CBAM-ordningen. I
dag er import af CBAM-varer omfattet af mekanismen,
hvis deres værdi overstiger en grænse på 150 euro. Frem-
over skal grænsen ifølge forslaget være baseret på vægt,
der er en bedre indikator for CO2-udledninger, end pris.
Der lægges op til en grænse på 50 ton af de omfattede va-
rer pr. år pr. importør, der vil kunne justeres efterføl-
gende, for at opretholde en målsætning om, at 99 pct. af
CO2-udledninger omfattes.
Kommissionen anslår, at ca. 10 pct. af virksomhederne,
der i dag er omfattet af CBAM, står for 99 pct. af CO2-ud-
ledningerne.
Ændringen vil således medføre, at nogle få virksomheder,
som dog står for langt størstedelen af udledningerne, fort-
sat vil være omfattet af CBAM, mens mange virksomhe-
der, som står for relativt begrænsede udledninger, ikke
længere vil være omfattet.
Dermed reduceres de administrative byrder betydeligt for
de virksomheder, der ikke længere vil skulle betale
CBAM-bidrag, mens man fastholder det CO2-reduce-
rende formål med reguleringen.
Derudover lægges der op til at foretage en række tekniske
justeringer, som skal forenkle ordningen til gavn for virk-
somhederne.
Side 6 af 9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
Det andet omnibusforslag, der også blev offentliggjort
onsdag i denne uge, ventes ligeledes at blive en del af drøf-
telsen på ECOFIN 11. marts. Forslaget ændrer reglerne for
EU’s strategiske investeringsfonde og InvestEU-program-
met, og forenkler rapporteringskravene til de virksomhe-
der, der bruger fondene.
Forslaget øger bl.a. EU’s mulighed for at lade EU-budget-
tet stille finansielle garantier til strategisk vigtige investe-
ringer, fx inden for EU’s konkurrenceevne eller den
grønne omstilling, og øger dermed det samlede investe-
ringsniveau. Forenklingerne er særligt målrettet små og
mellemstore virksomheder, så de ikke unødigt belastes af
administrative byrder, som kan risikere at mindske bru-
gen af fondene.
Det er vigtigt for regeringen at skabe en markant og reel
byrdereduktion for virksomheder på tværs af omnibus-
forslagene.
Ift. det første omnibusforslag støtter regeringen derfor
målsætningen om at reducere virksomhedernes admini-
strative byrder ved bl.a. at forenkle kravene om bæredyg-
tighedsrapportering uden at gå på kompromis med regu-
leringens formål om at fremme bæredygtig og ansvarlig
virksomhedsadfærd og at bidrage til den grønne omstil-
ling både i EU og globalt.
Regeringen finder det også vigtigt, at CBAM-forordningen
ikke skaber unødige byrder for erhvervslivet samtidig
Side 7 af 9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
med, at forordningens bidrag til EU’s klimamål, global kli-
mahandling og øvrige elementer i den grønne dagsorden
generelt fastholdes.
Ift. det andet omnibusforslag er det vigtigt for regeringen
at sikre bedre vilkår for mobilisering af private investerin-
ger i EU. Regeringen ser positivt på forslag om bedre og
mere målrettet anvendelse af EU’s strategiske fonde. Re-
geringen lægger vægt på, at midlerne målrettes mod at
skabe størst mulig merværdi.
Ukraine
ECOFIN skal også drøfte de økonomiske konsekvenser af
Ruslands krig i Ukraine. I løbet af de sidste tre år har ECO-
FIN jævnligt drøftet de økonomiske konsekvenser, samt
en række andre relaterede emner så som økonomisk støtte
til Ukraine, sanktioner mod Rusland og holdbarheden af
den russiske krigsøkonomi.
Drøftelserne ventes ved dette møde blandt andet at have
fokus på Ukraines økonomi og finansieringsbehov. Kom-
missionen ventes at give en status på udbetalingerne un-
der Ukraine-faciliteten og den nye G7-lånepakke, hvor lå-
Side 8 af 9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27. februar 2025 om ECOFIN den 11. marts 2025
nene fra EU, USA og de andre G7-medlemmer tilbagebe-
tales med afkastet fra immobiliserede russiske central-
bankaktiver.
IMF og Ukraine vurderede ultimo 2024, at de planlagte
udbetalinger fra EU og internationale partnere vil være
tilstrækkelige til at dække det estimerede finansieringsbe-
hov på omkring 40 mia. euro i 2025 og 23 mia. euro i
2026. Finansieringsbehovet er dog forbundet med stor
usikkerhed og kan ændre sig afhængigt af udviklingen i
den kommende tid. Vi følger naturligvis fortsat situatio-
nen tæt.
Drøftelserne ventes derudover at komme ind på sanktio-
nerne mod Rusland og arbejdet med at adressere omgå-
else af sanktionerne, herunder toldmyndighedernes rolle.
Regeringen støtter fortsat EU’s ledende rolle i forhold til
økonomisk støtte til Ukraine, så længe det skulle være
nødvendigt. Regeringen finder det meget vigtigt fortsat at
lægge pres på Rusland ad sanktionssporet.
Hvis udvalget har spørgsmål, svarer jeg gerne på dette.
Tak.
Side 9 af 9