Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
2984418_0001.png
TALEPUNKTER TIL SAMRÅDSSPØRGSMÅL H-J
250225
28. februar 2025
Samrådsspørgsmål H
Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at gøre for at sikre en
effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren, herunder om
ministeren agter at gennemføre de af Forbrugerrådet Tænk foreslåede
initiativer om bl.a. etablering af en prissammenligningsportal m.v., jf.
Forbrugerrådet Tænks hjemmeside ”Danskerne skal ikke betale for
bankernes rentefest”, teank.dk,
den 20. december 2023? Der henvises i
øvrigt til erhvervsministerens tale ”Ministerens tale til Finans Danmarks
årsmøde den 2. december 2024”, em.dk, den 2. december 2024.
Samrådsspørgsmål I
Vil ministeren svare på, om ministeren mener:
1) at bankerne gør nok for at sikre lavere priser og gebyrer, herunder sikre
at forskellen på indlåns- og udlånsrenterne, som de tilbyder deres kunder,
bliver så lav som muligt?
2) at det er fair, at flere banker havde rekordoverskud sidste år i lyset af
de høje renter, herunder hvad ministeren mener, at de store overskud er et
udtryk for?
3) at det er tilstrækkeligt at tage en dialog med finanssektoren vedr. en
skærpelse af konkurrencen i banksektoren
eller hvornår ministeren vil
være klar til at tage lovgivningsmæssige tiltag i brug for at sikre en
effektiv konkurrence til gavn for forbrugerne?
Der henvises til artiklen ”Minister er utilfreds med banker men er ikke
klar til tvang”, Berlingske, den 2. december 2024.
Samrådsspørgsmål J
Vil ministeren redegøre for, hvor langt Finanstilsynet er kommet med sin
undersøgelse af bankernes rådgivning vedr. renter på hhv. indlåns- og
udlånskonti, som ministeren har anmodet om? Der henvises til artiklen
”Minister indleder undersøgelse af bankers renter til kunder”, Børsen, den
22. september 2023.
[Indledning]
Mange tak, formand og tak for spørgsmålene.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
Lad mig begynde med at slå det fast, som jeg efterhånden har
gjort nogle gange.
Bankerne de tjener mange penge i Danmark. Det kan der ikke
være to synspunkter om.
Det gør de bl.a. fordi vi har en stærk økonomi i Danmark, en høj
beskæftigelse og så er det klart, at bankerne også har nogle gode
rammevilkår for at drive deres virksomhed.
Så er der også en regering, der gennemfører reformer, som giver
endnu bedre forudsætninger for at det går godt i dansk økonomi.
Aldrig nogensinde har beskæftigelsen været så høj, og vi har
industrielle styrkepositioner, som klarer sig helt fantastisk godt
rundt omkring i verden, og det giver også gode penge i kassen.
Det giver selvfølgelig også mulighed for at drive finansiel
virksomhed.
Bankerne må
og skal
gerne tjene penge, for det understøtter
jo en sund samfundsøkonomi, hvor bankerne kan låne ud til
borgere og virksomheder, og det betyder, at bankerne kan lægge
til side og også kan polstre sig til dårligere tider.
Det tror jeg er vigtigt at huske på. Det er vigtigt med en robust
og ansvarlig banksektor.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
2984418_0003.png
Det var
kan man roligt sige
én af finanskrisens helt centrale
og dyrt købte erfaringer.
Og vi har heldigvis generelt en velpolstret finansiel sektor.
Men bankerne er særligt forpligtede til at forvalte deres
forretning på en måde, så det kommer hele samfundet til gavn.
Bankerne
de
spiller
en
særlig
og
central
rolle
i
samfundsøkonomien og jo selvfølgelig også i de fleste af vi
danskeres hverdag. Alle familier og virksomheder er i praksis
afhængige af en bankforbindelse for at kunne fungere i et
samfund som det vores
det danske.
Og det forpligter.
Men jeg mener ikke, at bankerne altid lever op til denne særlige
rolle.
Konkurrencen er ikke stærk nok, og det er for uigennemsigtigt
og besværligt at være bankkunde.
[Udfordringer med konkurrencen på bankmarkedet]
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderede i 2022, at
gennemsigtigheden på bankmarkedet er for dårlig, og at
konkurrencen kan forbedres til gavn for forbrugerne.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
De fandt blandt andet, at 4 ud af 10 bankkunder ikke kunne finde
oplysninger om prisen for at være kunde i deres nuværende
bank.
Bankrådgiveren har derimod dyb indsigt i kundernes
privatøkonomi.
Det betyder, at mange kunder befinder sig i en skæv
forhandlingssituation, når man går ned i banken. Og det peger
på, at de eksisterende krav, om hvilke oplysninger kunderne skal
have, ikke virker.
Derfor mener jeg, at det skal være nemmere at gennemskue sine
omkostninger i banken.
Forbrugerrådet Tænk har præsenteret nogle forslag. Retningen i
forslagene om at styrke gennemsigtigheden og kundernes
stilling, det er jeg sådan set helt enig i.
Om det så konkret skal udmøntes i at etablere en
prissammenligningsportal det er jeg tvivlende over for, bl.a.
fordi der allerede er løsninger på markedet, der lever op til det.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
[Aktivering af bankkunder]
Det ændrer imidlertid ikke på, at pointen grundlæggende er, at
aktive og informerede bankkunder er løsningen. Det er vejen
frem til en sund og gennemskuelig banksektor.
Og det er ikke alene bankkunderne, der har ansvaret for at være
opmærksomme på priser og produkter.
Vi har alle sammen en travl hverdag. Det kan virke
overvældende at skulle sætte sig ind i, om der er muligheder for
at forbedre ens privatøkonomi.
Jeg mener, at bankerne har et ansvar for at tage deres kunder i
hånden og guide dem til, hvordan de bedst forvalter deres
privatøkonomi.
Det ansvar er faktisk også forankret i reglerne om god skik, som
de fleste af os også kender.
[Finanstilsynets undersøgelse]
Forrige år bad der jeg Finanstilsynet om at undersøge bankernes
efterlevelse af deres rådgivningsforpligtelse.
Undersøgelsen viste, at bankerne ikke havde nok fokus på
rådgivningspligten, og derfor så er Finanstilsynet nu ved at
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
2984418_0006.png
præcisere god skik-vejledningen for at sikre, at der ikke hersker
nogen tvivl.
Lad mig bare gentage: Bankerne har et ansvar for at tage deres
kunder i hånden. Og det skal de blive bedre til at leve op til.
[Sektorinitiativ ”eBankskifte”]
Derfor er jeg tilfreds med, at sektoren på ét punkt har forstået
behovet for at sætte kunderne i centrum.
Tidligere på året annoncerede de initiativet eBankskifte, som
skal gøre det hurtigere og nemmere at indhente tilbud, hvis man
vil skifte bank.
Det viser, at meget kan lade sig gøre
også uden lovændringer
hvis man sætter sig for det.
Eller hvis man bliver opmuntret til at gøre noget ved det.
Som et andet eksempel lancerede jeg sidste år
5 spørgsmål til
din bankrådgiver.
Dem kan man tage med i banken og stille som
spørgsmål, hvis man overvejer at skifte så kan det være et
udmærket udgangspunkt. Og spørgsmålene de er:
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
1. Hvad har jeg betalt for at være kunde i banken det seneste
år?
2. Hvad kan jeg gøre for at få en bedre pris hos jer nu og i
fremtiden?
3. Betaler jeg mere end andre kunder som mig her i banken?
4. Har jeg de rigtige produkter hos jer?
5. Hvad tager I af gebyrer, hvis jeg skifter til en anden bank?
De fem spørgsmål synes jeg, man skal have med i lommen, og
dem bør man stille, når man er i dialog med sin bank. Det var
som sagt -
5 spørgsmål til din bankrådgiver.
[Om initiativer til at forbedre konkurrencen]
Men vi skal gøre mere. Og det er derfor jeg løbende har fokus
på at styrke konkurrencen.
Ifølge PENGEPRISER.DK, som vel at mærke er Finans
Danmarks egen prisportal, kan en familie gennemsnitligt spare
over 5.000 kr. årligt ved at skifte til den billigste bank.
Det er mange penge, og svarer til en mindre skattereform om
året.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
Der er mange penge at spare for almindelige familier.
Derfor er jeg i gang med at se på, hvordan vi kan forbedre
gennemsigtigheden og konkurrencen i den finansielle sektor
yderligere.
Så kunderne får bedre og mere fordelagtige bankprodukter og
bedre vilkår. Det kan og skal nemlig blive bedre. Der er fire
punkter, som vi sigter efter:
1. Som bankkunde skal man på en overskuelig måde kunne
få et overblik over sine omkostninger.
2. Som bankkunde skal man kunne regne med en opsøgende
bankrådgiver.
3. Som bankkunde skal det være nemmere at få et tilbud fra
en anden bank.
4. Og som bankkunde skal man uden det store bøvl kunne
skifte til en anden bank, der kan tilbyde noget bedre.
[Afslutning]
Med de gode rammer som bankerne har for at drive virksomhed
og den høje indtjening som bankerne har, mener jeg både at
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2025 om effektiv konkurrence og gennemsigtighed i banksektoren
bankerne har forpligtelsen og mulighederne til at stille deres
kunder bedre.
Og som sagt er jeg ved at se på, hvad vi kan gøre. Og jeg er klar
til lovgivningsmæssige tiltag, hvis det skulle vise sig
nødvendigt.
Sigtelinjerne er lagt, og vi er i gang med at se på, hvordan man
kan gøre det nemmere og dermed også på sigt billigere at være
kunde hos sin bank.
Tak for ordet.