Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
2928945_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 3000
Doknr.
104138
Dato
31-10-2024
Svar på spørgsmål fra Nick Zimmermann (DF) stillet den 11. oktober 2024.
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet og underlig-
gende styrelser har haft de seneste 2 år, og vil ministeren angive, hvilke nye opgaver, der ud-
gør begrundelserne for opnormeringerne?”
Svar:
Der er ikke på nuværende tidspunkt endelig klarhed over, hvordan årsværkudviklingen er på
Digitaliseringsministeriets område, som det ser ud efter den kongelige resolution af den 29.
august 2024. Derfor tager besvarelsen udgangspunkt i talgrundlaget for 2021-2023 fra besva-
relsen af DIU alm. del spm. 219 af 15. oktober 2024 (vedlagt i bilag 1), hvor årsværksudviklin-
gen på Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets område beskrives.
Tabel 1
Administrative årsværk i Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
1
2021
Digitaliserings- og Lige-
stillingsministeriet i alt
2
Departementet
3
Danmarks Statistik
4
2023
1.000
73
554
372
Ændring 2021-
2023 (årsværk)
70
38
-8
41
Ændring 2021-
2023 (procent)
7,5
108,6
-1,4
12,4
930
35
562
331
Digitaliseringsstyrelsen
Anm.: Datagrundlaget baserer sig på Finansministeriets opgørelser og udgøres af tal fra Statens BI-ISOLA for 4.
kvartal i hvert år, jf. også besvarelsen af FIU alm. del spm. 78. I opgørelsen er der ikke taget højde for, at
der i perioden kan være opgaver (og dermed årsværk), der er omrokeret mellem staten og andre sektorer.
Der er i opgørelsen korrigeret for ressortændringer før 2024 baseret på andelen af løn- og personaleom-
kostninger, der flytter fra ét ministerområde til et andet i forbindelse med ressortændringer. Der anven-
des Danmarks Statistiks DISCO-fagklassifikationer til at klassificere administrative årsværk i ISOLA. Opgø-
relsen medtager administrative medarbejdere og alle ledere. Opgørelsen er skønsbaseret med udgangs-
punkt i beskrivelserne af fagklassifikationerne. Afvigelser skyldes afrundinger.
1) Som beskrevet oven for er der ikke på nuværende tidspunkt endeligt overblik over 2024, hvorfor året
ikke indgår i besvarelsen.
2) Der er taget udgangspunkt i finanslovsstrukturen for 2023. Tallene afspejler dermed Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet. Som følge af den kongelige resolution af 29. august 2024 har Digitaliseringsmini-
steriet afgivet ligestillingsområdet til Miljø- og Ligestillingsministeriet samt en række opgaver til Ministe-
riet for Samfundssikkerhed og Beredskab. Samtidigt har det nye Digitaliseringsministerium modtaget en
række ressortområder, jævnfør kgl. resolution af 29. august 2024. Disse ændringer er ikke afspejlet i tabel-
len.
3) Ved en fejl er størrelsen på ligestillingsafdelingen ikke korrekt afspejlet bagud i tid, hvorfor der mangler
6-7 årsværk årligt i opgørelsen i 2021.
4) Danmarks Statistik bemærker i øvrigt, at Finansministeriets opgørelse af administrative årsværk inklude-
rer årsværk, der er beskæftiget med indsamling af data og produktion af statistik.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet og underliggende styrelser har haft de seneste 2 år
2928945_0002.png
Kilde: Finansministeriet, Økonomistyrelsen og Digitaliseringsministeriet.
Det bemærkes, at årsværksstigningen fra 2021 til 2023 i departementet primært skyldes, at
der som led i oprettelsen af departementet i 2023 er tilført årsværk til tværgående funktio-
ner, herunder et smalt bemandet ministersekretariat, en mindre presseenhed, en økonomi-
og regnskabsfunktion, der både varetager økonomisager på ministerområdet som helhed
samt internt i departementet. Derudover skulle der også etableres en lille servicefunktion, en
intern styrings- og tilsynsenhed, samt et kontor for HR og organisationsudvikling, herunder
koncernfælles lønadministration, og en juraenhed. Endelig blev der også oprettet enkelte
chefstillinger, herunder en departementschef og to afdelingschefer. Derudover skyldes afvi-
gelsen også fejl angående størrelsen på ligestillingsafdelingen, som ikke er afspejlet korrekt
bagud i tid, jf. tabelanmærkningen ovenfor, hvilket får stigningen til at være ca. 6 årsværk
større, end den reelt er.
Det bemærkes, at Danmarks Statistik har haft et fald i årsværk mellem 2021-2023, hvilket
skyldes, at Danmarks Statistik har gennemført en række effektiviseringer og besparelser.
Dette omfatter blandt andet prioritering af genbesættelser, reduktion af fællesomkostninger
samt digitalisering af statistikproduktionen.
Det bemærkes, at årsværksstigningen fra 2021 til 2023 i Digitaliseringsstyrelsen blandt andet
skyldes hjemtagning af ejerskabet for kritisk it-infrastruktur. Digitaliseringsstyrelsen har over
en længere årrække først udviklet og siden idriftsat store it-infrastrukturløsninger som for ek-
sempel MitID, MitID Erhverv og Digital Post. Hjemtagning af ejerskabet har betydet en større
opgave i forhold til blandt andet forvaltning og compliance, herunder for eksempel projektle-
delse, sikkerhedsvurderinger, tilsyn og overvågning, juridiske vurderinger mm., der løftes af
interne årsværk i styrelsen. Hertil kommer blandt andet nye løsninger som digitalt kørekort og
sundhedskort, udvikling af en ny NemKonto-løsning, øgede EU-krav på digitaliseringsområdet
samt politisk aftale om
Indsatser for digital inklusion.
Endelig skyldes en del af stigningen, at
Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med ressortoverdragelsen fra Finansministeriet til Digita-
liserings- og Ligestillingsministeriet har skullet opbygge interne støttefunktioner, der tidligere
var placeret i Økonomistyrelsen.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
Bilag:
Bilag 1: DIU alm. del - svar på spm. 219 (2024-25)
2