Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2025 - 687
Doknr.
123671
Dato
11-03-2025
Svar på spørgsmål fra Kirsten Normann Andersen (SF) stillet den 17. februar 2025.
Spørgsmål nr. 53:
”Hvilke
lovgivningsmæssige rammer er der for anvendelsen af kunstig intelligens, herunder
om der er behov for særskilte bemyndigelser bestemmelser i særlovgivning, hvis man ønsker
at anvende kunstig intelligens, og hvor føres der tilsyn med anvendelsen?”
Svar:
Forordningen om kunstig intelligens fastlægger harmoniserende regler for udvikling og anven-
delse af kunstig intelligens i EU. Dertil skal databeskyttelsesforordningen og databeskyttelses-
loven overholdes. Disse er teknologineutrale. Datatilsynet fører tilsyn med databeskyttelses-
reglerne.
For offentlige myndigheder gælder det også, at de som led i deres forvaltningsvirksomhed
skal agere inden for rammerne af det almindelige forvaltningsretlige legalitetsprincip, der bl.a.
stiller krav om, at forvaltningens virksomhed skal have hjemmel i formel lov. Offentlige myn-
digheders behandlingsgrundlag (hjemmel) til at idriftsætte og anvende løsninger baseret på
kunstig intelligens følger af den til hver tid gældende lovgivning på de sektorområder, som
myndigheden beskæftiger sig med på et givent fagområde. Eksempelvis ældreloven, sund-
hedsloven eller serviceloven.
Det bemærkes hertil, at alle myndigheder i deres forvaltningsvirksomheder desuden altid skal
følge forvaltningsloven og offentlighedsloven. Disse lovgivninger er teknologineutrale.
Der kan være behov for etablering af særskilt og klar lovhjemmel i særlovgivning til at idrift-
sætte og anvende løsninger baseret på kunstig intelligens i myndigheder, hvis den gældende
lovgivning på sektorområder, fx sundhedsområdet, ikke indeholder tilstrækkelig klar hjemmel
til den påtænkte anvendelse af kunstig intelligens. Hvilke krav, der stilles til klarheden af
hjemmelsgrundlaget, afhænger af, hvor indgribende den pågældende anvendelse af kunstig
intelligens er for den registrerede.
Digitaliseringsstyrelsen er centralt kontaktpunkt for forordningen om kunstig intelligens og
koordinerer implementeringsarbejdet i Danmark. Der lægges op til, at Digitaliseringsstyrelsen,
Datatilsynet og Domstolsstyrelsen skal føre tilsyn med forbudte anvendelser af kunstig intelli-
gens,
jf. L 154 forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelli-
gens.
Forordningen om kunstig intelligens lægger op til en sektorbaseret implementering af højrisi-
kokravene, hvilket indebærer at flere myndigheder vil få nye opgaver, der direkte følger af
forordningen. Der er endnu ikke taget stilling til hvilke myndigheder, som skal føre tilsyn med