Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2025 - 687
Doknr.
123671
Dato
11-03-2025
Svar på spørgsmål fra Kirsten Normann Andersen (SF) stillet den 17. februar 2025.
Spørgsmål nr. 52:
”Debatten
om anvendelse af kunstig intelligens i den offentlige forvaltning er stigende. I ja-
nuar udgav Dataetisk Råd deres anbefalinger til offentlige myndigheder om anvendelse af
kunstig intelligens i sagsbehandlingen (»Generativ AI og offentlige myndigheder«, data-
etiskråd.dk, 2025), og i artiklen »Startup: Kommunernes sagsbehandlingstid kan reduceres
kraftigt med AI«, marketconnect.dk, den 21. maj 2024, fokuseres på potentielle besparelser
ved anvendelsen af kunstig intelligens i den offentlige sektor.
Vil ministeren redegøre for de lovgivningsmæssige rammer for sagsbehandling baseret på
kunstig intelligens i kommunerne, og vil ministeren oplyse om beslutningsstøtte fra AI-syste-
mer i forordningen om kunstig intelligens anses som højrisikoanvendelse?”
Svar:
Offentlige myndigheder skal som led i deres forvaltningsvirksomhed agere inden for ram-
merne af det almindelige forvaltningsretlige legalitetsprincip, der bl.a. stiller krav om, at for-
valtningens virksomhed skal have hjemmel i formel lov. Offentlige myndigheders, herunder
kommunale myndigheders, behandlingsgrundlag (hjemmel) til at idriftsætte og anvende løs-
ninger baseret på kunstig intelligens følger af den til enhver tid gældende lovgivning på de
sektorområder, som myndigheden beskæftiger sig med på et givent fagområde. Eksempelvis
ældreloven, sundhedsloven eller serviceloven.
Det bemærkes hertil, at alle myndigheder i deres forvaltningsvirksomhed altid skal følge for-
valtningsloven, offentlighedsloven og databeskyttelsesloven. Disse lovgivninger er teknologi-
neutrale.
Forordning om kunstig intelligens identificerer i forordningens bilag I og bilag III to hovedkate-
gorier for anvendelse af kunstig intelligens, der kan anses for at være højrisiko kunstig intelli-
gens. Det er anvendelsesområderne oplistet i bilag III, som vil være relevante for sagsbehand-
ling i kommunerne. Det følger også af forordningen, at disse anvendelsesområder altid vil an-
ses som højrisikoanvendelse, medmindre AI-systemet bruges til enten at a) udføre en smal
proceduremæssig opgave, b) forbedre resultatet af en aktivitet allerede udført af et menne-
ske eller c) opdage mønstre, som ikke påvirker beslutningen eller udføre en forberedende op-
gave. Dog er profilering altid højrisiko.
Ved beslutningsstøtte forstås, at AI-løsningen anvendes til at forberede en sag helt eller del-
vist, herunder ved at komme med forslag til afgørelser, forudsigelser eller anbefalinger vedrø-
rende sagen, som en sagsbehandler herefter kan anvende som støtte, når sagsbehandleren
skal træffe den endelige afgørelse i sagen.