Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
2984565_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 374
Doknr.
120468
Dato
28-02-2025
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 31. januar 2025.
Spørgsmål nr. 42:
”Vil
ministeren følge op på:
a) svar på DIU alm. del
spørgsmål 172, folketingsåret 2023-24, hvor ministeren oplyser, at
ministeren overvejer nye initiativer til at bekæmpe økonomisk svindel? Ministeren bedes op-
lyse, om der er fulgt op på dette, og om der er iværksat nye initiativer.
b) svar på DIU alm. del
spørgsmål 135, folketingsåret 2023-24, hvor ministeren oplyser, at
”Efter forordningen om digitale tjenester (DSA) kan tech-giganter
som f.eks. Meta efter om-
stændighederne ifalde et ansvar for medvirken, hvis de formidler ulovligt indhold og ikke
straks tager skridt til at fjerne eller hindre adgangen til det ulovlige indhold, efter at være ble-
vet gjort bekendt hermed.”? Ministeren bedes oplyse, om der er tech-giganter,
der er blevet
holdt ansvarlige i en dansk kontekst.
c) endeligt svar på DIU alm. del
spørgsmål 170, folketingsåret 2023-24, hvor ministeren op-
lyser, at ”Det danske DSA-tilsyn
har oversendt sagen om falske annoncer med tv-værter fra
DR og TV2 til Europa-Kommissionen og til det irske DSA-tilsyn. Det sker efter det danske DSA-
tilsyn har været i kontakt med DR og TV2 for at få deres beskrivelse af handlingsforløbet. Her-
udover har DSA-tilsynet orienteret de to medier om DSA og om de muligheder, den giver for
at gøre Europa-Kommissionen og det irske DSA-tilsyn
opmærksomme på en konkret sag”? Mi-
nisteren bedes redegøre for status for Europa-Kommissionens og det irske DSA-tilsyns be-
handling af sagen.”
Svar:
Jeg vil starte med at sige, at regeringen fortsat er optaget af at komme økonomisk svindel til
livs, både når det kommer til svindel på din telefon, gennem sociale platforme eller ved iden-
titetstyveri. Regeringen arbejder for at dæmme op for alle typer af digital svindel og have en
effektiv håndhævelse af lovgivningen på området. Nedenfor følger en opfølgning på de tre
DIU-svar.
a)
Regeringen har i november 2024 iværksat en række initiativer mod digital svindel. Initiativud-
spillet blev lavet med Finans Danmark, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk og Teleindustrien.
Initiativerne indebærer:
1.
2.
Filtrering af SMS’er:
Der indføres en firewall, som sorterer sms’er med tegn på svin-
del fra.
Udvidet spoofing-beskyttelse ved fup-opkald:
Beskyttelsen skal mindske antallet af
opkald, hvor svindlere foregiver at ringe fra et dansk nummer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om nye initiativer til at bekæmpe økonomisk svindel m.m.
2984565_0002.png
3.
Phishing-beskyttelse i MitID:
Nyt sikkerhedslag i MitID, så man for eksempel bliver
advaret, hvis man er ved at logge ind på en falsk udgave af MitID på en phishing-
hjemmeside.
Som nævnt i svar på DIU alm. del spm. 172, så må vi fortsat overveje behovet for nye initiati-
ver, for svindlerne finde hele tiden nye måder at snyde på. Derfor undersøger jeg mulighe-
derne for om at nedsætte en mere permanent arbejdsgruppe, der skal bidrage til at be-
kæmpe digital svindel. Arbejdsgruppen skal bidrage til udviklingen af værktøjer og initiativer,
der i højere grad kan sætte en stopper for digital svindel.
b)
For så vidt angår spørgsmål b har det uafhængige DSA-tilsyn i Digitaliseringsstyrelsen oplyst
følgende:
”Forordningen om digitale tjenester (DSA)
har til formål at begrænse udbredelsen af ulovligt
indhold online. DSA fastsætter imidlertid ikke, hvad der udgør ulovligt indhold. Dette afgøres
efter reglerne i anden lovgivning fx produktlovgivning, som Digitaliseringsstyrelsen ikke er res-
sortmyndighed for og derfor ikke fører tilsyn med. Det betyder, at Digitaliseringsstyrelsen som
DSA-tilsyn ikke vurderer, om det konkrete indhold, som en platform har formidlet, er ulovligt
indhold. Dette vil være op til ressortmyndigheden at vurdere.
Såfremt en dansk myndighed har beføjelser til, i medfør af anden lovgivning, at udstede på-
bud til en formidlingstjeneste, herunder en tech-gigant, er myndigheden forpligtet til at vide-
resende påbuddet sammen med oplysninger fra tjenesten til DSA-tilsynet om implementerin-
gen af påbuddet, jf. DSA artikel 9 og 10. DSA-tilsynet har indtil den 14. februar 2025 modtaget
oplysninger om tre påbud fra Sikkerhedsstyrelsen udstedt til en tech-gigant. Der henvises til
Erhvervsministeriet
for yderligere oplysninger om dette”.
c)
For så vidt angår spørgsmål c har det uafhængige DSA-tilsyn i Digitaliseringsstyrelsen oplyst
følgende:
”Sagen om falske annoncer med tv-værter
fra DR og TV2 på Facebook og Instagram er blevet
oversendt til det irske DSA-tilsyn, som har kompetence til at behandle sager vedrørende
Meta. Det danske DSA-tilsyn har efterspurgt og afventer en tilbagemelding fra det irske DSA-
tilsyn vedrørende status på den oversendte sag.
I forhold til samme sag, som er oversendt til Europa-Kommissionen, der har kompetence til at
føre tilsyn med, at de meget store onlineplatforme og online søgemaskiner overholder sær-
lige forpligtelser i forordningen om digitale tjenester særligt vedrørende systemiske risici, kan
det oplyses, at Europa-Kommissionen har modtaget sagen og har en undersøgelse i gang mod
Meta. Europa-Kommissionen har oplyst det danske DSA-tilsyn om, at de på nuværende tids-
punkt ikke kan kommentere på deres vurdering af den oversendte sag, når der er en igangvæ-
rende undersøgelse under behandling”.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
2