Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
2969038_0001.png
Digitaliseringsstyrelsens Logo
Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 33
Offentligt
Tilliden til den digitale
offentlige sektor 2024
[Oktober 2024]
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
Indhold
1. Opsummering ..................................................3
2. Befolkningens tillid til offentlige digitale
løsninger ...............................................................5
2.1 Karakteristika med betydning for tilliden til offentlige
digitale løsninger ......................................................................... 7
2.2 Udvikling i tryghed ved at kommunikere med offentlige
myndigheder via Digital Post 2017-2024 ............................... 10
3. Borgernes oplevelse af den digitale offentlige
sektor................................................................. 13
4. Metode .......................................................... 16
2
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
1. Opsummering
Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Digitale løsninger
fylder stadig mere i mødet mellem borgere og myndigheder, og Danmark er i
2024 for fjerde gang i træk kåret som verdens bedste til offentlig digitalisering
af FN.
Digitaliseringsstyrelsen har siden 2021 målt befolkningens tillid til de
offentlige digitale løsninger. Tilliden til løsningerne kan siges at være en
indikator for, hvordan det samlet set går i den digitale offentlige sektor.
I 2024 er 82 pct. af befolkningen meget enige eller enige i, at de har tillid til
løsningerne. Det er en stigning på 4 pct.-point sammenlignet med 2023. Det
er den højeste tillid, der er målt i perioden 2021-2024.
Befolkningens tillid til løsningerne har i 2021-2024 ligget på et højt niveau
omkring 80 pct. Den høje tillid kommer også til udtryk ved, at det i samme
periode kun er 5-8 pct. af befolkningen der er uenige eller meget uenige i, at
de har tillid til løsningerne. I 2024 er det 5 pct. De resterende 13-14 pct. har
svaret ’hverken eller’ til, om de har tillid til løsningerne.
Analysen viser også, at tilliden til løsningerne er steget på tværs af
aldersgrupper. Blandt 15-34 årige (den yngre del af befolkningen) er tilliden til
løsningerne steget fra 76 pct. i 2023 til 84 pct. i 2024. Blandt 75+ årige (den
ældste del af befolkningen) er tilliden steget fra 67 pct. i 2023 til 71 pct. i
2024.
Digitaliseringsstyrelsen har også målt borgernes tryghed ved at anvende
Digital Post helt tilbage fra 2017 og til i dag. I den periode er der en klar trend
mod, at borgerne samlet set – og på tværs af karakteristika som fx alder,
uddannelse og indkomst – bliver mere trygge ved at anvende løsningen. Fx er
trygheden blandt de 15-34 årige steget fra 82 pct. i 2017 til 91 pct. i 2024.
Blandt de 75+ årige er den steget fra 43 pct. i 2017 til 72 pct. i 2024.
Forskellen i tryghed mellem ældre og yngre lader dermed til at blive mindre
over tid. I perioden fra 2017 til 2024 er forskellen halveret og gået fra 39 pct.-
point i 2017 til 19 pct.-point i 2024. Dermed er trygheden ved at anvende
Digital Post stigende over tid samtidig med, at forskellen i tryghed på tværs af
befolkningsgrupper er blevet mindre.
Samlet set tegner der sig et billede af, at langt de fleste borgere er tilfredse
med de offentlige digitale løsninger og har tillid til dem. En stadig højere tillid
og tryghed betyder dog ikke, at der ikke er plads til forbedringer. Der er stadig
borgere, der oplever udfordringer i mødet med den digitale offentlige sektor.
Fx har ældre borgere – på trods af en ellers positiv udvikling – fortsat lavere
tillid til offentlige digitale løsninger end den øvrige befolkning.
Digitaliseringsstyrelsen arbejder løbende på at forbedre løsningerne, så flest
muligt har gode oplevelser med de løsninger Digitaliseringsstyrelsen har
ansvar for, og gøre det nemmere at få hjælp til løsningerne.
3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
Publikationen består af to analysekapitler. I kapitel 2 kortlægges tilliden til
offentlige digitale løsninger – både på befolkningsniveau og blandt udvalgte
befolkningsgrupper – samt trygheden ved at kommunikere med det offentlige
via Digital Post.
I kapitel 3 kortlægges borgernes oplevelse af mødet med den digitale
offentlige sektor på en række parametre, der har betydning for tilliden til
løsningerne.
Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 er del af den politisk aftale om
”Indsatser for digital inklusion” af 27. juni 2023. Som en del af aftalen vil
Digitaliseringsstyrelsen i perioden 2024-2027 have fokus borgere, der
oplever udfordringer i mødet med den digitale offentlige sektor.
4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0005.png
2. Befolkningens tillid til offentlige
digitale løsninger
Offentlige digitale løsninger spiller en central rolle i det danske
samfund. Derfor er det vigtigt, at borgerne har tillid til dem. I 2024
er 82 pct. af befolkningen meget enige eller enige i, at de har tillid
til løsningerne. Det er en stigning på 4 pct.-point sammenlignet
med 2023.
Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger er høj. Figur 2.1 viser
andelen af befolkningen, der er meget enige eller enige i, at de har tillid til
løsningerne i 2021-2024.
Det ses af figuren, at tilliden til løsningerne har ligget på et højt niveau
omkring 80 pct. i 2021-2024.
Det ses også, at 82 pct. af befolkningen i 2024 er meget enige eller enige i, at
de har tillid til løsningerne. Det er en stigning på 4 pct.-point sammenlignet
med 2023.
Tilliden til løsningerne er dermed højere i 2024 end i tidligere år. Det kan
skyldes, at en række nye løsninger og muligheder nu er en kendt del af den
digitale hverdag for de mange borgere, der anvender dem. De senere år har fx
budt på et skifte fra NemID til MitID, og der er kommet nye valgmuligheder, i
forhold til hvordan man kan tilgå sin digitale post fra det offentlige.
Boks 2.1
Hvad er offentlige digitale løsninger?
I spørgeskemaundersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen 2024” gives en række eksempler på, hvad
offentlige digitale løsninger omfatter i forbindelse med spørgsmålet ”Har
du prøvet at benytte offentlige
digitale løsninger?”:
”Offentlige digitale løsninger er fx din kommunes hjemmeside, MitID, Digital Post, Sundhed.dk og
digital selvbetjening på fx borger.dk eller SKAT.dk. Det kan også være fx kørekort-appen,
sundhedskort-appen og appen MinSundhed.”
Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for en række offentlige digitale løsninger, som en stor andel af
befolkningen anvender regelmæssigt. De omfatter blandt andet følgende løsninger målrettet borgere:
MitID
Digital Post
Borger.dk
Apps for sundheds- og kørekort
NemKonto
Svarene i undersøgelsen vil i høj grad være udtryk for, hvordan borgerne opfatter helt centrale
offentlige digitale løsninger som fx MitID og Digital Post, som mange anvender dagligt eller flere gange
om ugen. Men svarene vil også afhænge af oplevelser med andre løsninger, herunder løsninger i
sundhedssektoren (fx sundhed.dk), skatteforvaltningen (fx skat.dk) mv. Det bemærkes, at der er også
er en række offentlige digitale løsninger målrettet virksomheder, fx MitID erhverv.
5
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0006.png
Figur 2.1
Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger i pct., 2024
84
82
80
78
76
74
72
70
2021
2022
2023
2024
78
78
82
84
82
80
78
76
74
72
70
78
Anm.: Figur 2.1 er baseret på svar på udsagnet: ”Jeg har generelt tillid til offentlige digitale
løsninger”. Svarene ”meget enig” og ”enig” er summeret. Alle undersøgelsernes
respondenter har besvaret udsagnet. I 2024 er der besvarelser fra 3.937 repræsentativt
udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15-89 år. I 2023 er der besvarelser fra
4.265 repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15 og 89 år. I
2022 er der besvarelser fra 4.049 repræsentativt udvalgte personer i den danske
befolkning mellem 15 og 89 år. I 2021 er der besvarelser fra 2.657 repræsentativt udvalgte
personer i den danske befolkning mellem 15 og 89 år.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2021-2024.
Figur 2.2 viser tilliden til offentlige digitale løsninger i 2024 fordelt på
svarkategorier. Det ses af figuren, at:
23 pct. af befolkningen er meget enige i, at de har tillid til løsningerne
58 pct. af befolkningen er enige i, at de har tillid til løsningerne
13 pct. af befolkningen er hverken enige eller uenige i, at de har tillid
til løsningerne
4 pct. af befolkningen er uenige i, at de har tillid til løsningerne
1 pct. af befolkningen er meget uenige i, at de har tillid til løsningerne
6
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0007.png
Figur 2.2
Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger i pct. fordelt på svarkategori, 2024
70
60
50
40
30
20
10
0
Meget enig
Enig
Hverken
eller
Uenig
Meget uenig Ved ikke
23
13
4
1
0
0
58
70
60
50
40
30
20
10
Anm.: Figur 2.2 er baseret på svar på udsagnet: ”Jeg har generelt tillid til offentlige digitale
løsninger”. Alle undersøgelsens respondenter har besvaret udsagnet. I 2024 er der
besvarelser fra 3.937 repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15-
89 år.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2024.
Tillid til offentlige digitale løsninger afhænger af forskellige faktorer, herunder
borgernes individuelle karakteristika og kompetencer, myndighedernes
kompetencer samt løsningernes funktionalitet.
1
Nedenfor beskrives
karakteristika med væsentlig betydning for tilliden til offentlige digitale
løsninger.
2.1 Karakteristika med betydning for tilliden til
offentlige digitale løsninger
Der er særligt tre karakteristika, der har betydning for tilliden til offentlige
digitale løsninger: (1) alder, (2) uddannelse, og (3) socioøkonomisk status.
Figur 2.3 viser befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger fordelt på
alder. Det ses af figuren, at særligt den ældste del af befolkningen (75+ årige)
har et lavere tillidsniveau end den øvrige befolkning.
71 pct. af 75+ årige er meget enige eller enige i, at de har tillid til løsningerne.
Det er 11 pct.-point under befolkningsgennemsnittet. Det bemærkes, at
gruppens tillidsniveau er steget fra 67 pct. i 2023 til 71 pct. i 2024, jf. data
fra
It-anvendelse i befolkningen 2023-2024.
Se fx Kristensen, E. E., Brünner, F. N. og Duminski, E. (2021) ”Kan offentlig digitalisering vække tillid?”,
Samfundsøkonomen 2021(1), s. 70-81.
1
7
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0008.png
Gruppen med det højeste tillidsniveau finder man blandt de 25-34 årige, hvor
86 pct. er meget enige eller enige i, at de har tillid til løsningerne. Det er 4
pct.-point over befolkningsgennemsnittet.
Det bemærkes også, at tilliden til offentlige digitale løsninger blandt den yngre
del af befolkningen (15-34 årige) er steget fra 76 pct. i 2023 til 84 pct. i
2024, jf. data fra
It-anvendelse i befolkningen 2023-2024.
Dermed er det i
høj grad de yngre, der har bidraget til at drive det samlede tillidsniveau op.
Figur 2.3
Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger i pct. fordelt på alder, 2024
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
I alt 15-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 75+ år
år
år
år
år
år
år
Meget enig
Uenig
Enig
Meget uenig
Hverken eller
Ved ikke
23
27
26
25
21
25
22
16
58
54
60
58
60
58
62
55
4
13
4
15
3
11
5
12
3
4
12
3
5
19
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
3
12
12
Anm.: Figur 2.3 er baseret på svar på udsagnet: ”Jeg har generelt tillid til offentlige digitale
løsninger”. Alle undersøgelsens respondenter har besvaret udsagnet. I 2024 er der
besvarelser fra 3.937 repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15-
89 år.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2024.
Figur 2.4 viser tilliden til offentlige digitale løsninger fordelt på uddannelse.
Det ses af figuren, at borgere med grundskole som højest gennemførte
uddannelse har et lavere tillidsniveau end de øvrige grupper.
77 pct. af borgere med grundskole er meget enige eller enige i, at de har tillid
til løsningerne. Det er 5 pct.-point under befolkningsgennemsnittet.
Det højeste tillidsniveau finder man blandt borgere med en mellemlang
videregående uddannelse (MVU). 87 pct. af borgere med en MVU er meget
enige eller enige i, at de har tillid til løsningerne. Det er 5 pct.-point over
gennemsnittet.
8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0009.png
Figur 2.4
Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger i pct. fordelt på uddannelse, 2024
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
4
13
3
13
3
9
5
9
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
4
16
58
59
59
58
52
23
I alt
Meget enig
17
Grundskole og
uoplyst
Enig
23
KVU
Uenig
29
MVU
33
LVU/ph.d.
Ved ikke
Hverken eller
Meget uenig
Anm.: Figur 2.4 er baseret på svar på udsagnet: ”Jeg har generelt tillid til offentlige digitale
løsninger”. Alle undersøgelsens respondenter har besvaret udsagnet. I 2024 er der
besvarelser fra 3.937 repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15-
89 år.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2024.
Figur 2.5 viser tilliden til offentlige digitale løsninger fordelt på
socioøkonomisk status. Det ses af figuren, at
pensionister/efterlønsmodtagere har et lavere tillidsniveau end de øvrige
grupper.
75 pct. af pensionister/efterlønsmodtagere er meget enige eller enige i, at de
har tillid til løsningerne. Det er 7 pct.-point under befolkningsgennemsnittet.
Det højeste tillidsniveau finder man blandt gruppen af borgere i
beskæftigelse, hvor 84 pct. er meget enige eller enige i, at de har tillid til
løsningerne.
Det bemærkes, at der blandt gruppen af borgere uden beskæftigelse er et
forholdsvist højt tillidsniveau. 83 pct. af arbejdsløse er meget enige eller enige
i, at de har tillid til løsningerne. Det er på niveau med
befolkningsgennemsnittet.
9
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0010.png
Figur 2.5
Befolkningens tillid til offentlige digitale løsninger i pct. fordelt på socioøkonomisk status,
2024
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
4
13
3
12
4
12
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
4
17
58
60
56
58
23
I alt
24
Beskæftigede
18
Pensionister og
efterlønsmodtagere
Uenig
27
Arbejdsløse
og uden for
arbejdsstyrken
Ved ikke
Meget enig
Enig
Hverken eller
Meget uenig
Anm.: Figur 2.5 er baseret på svar på udsagnet: ”Jeg har generelt tillid til offentlige digitale løsninger”.
Alle undersøgelsens respondenter har besvaret udsagnet. I 2024 er der besvarelser fra 3.937
repræsentativt udvalgte personer i den danske befolkning mellem 15-89 år.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2024.
Det kan dermed konkluderes, at det er en
markør
for høj tillid til offentlige
digitale løsninger at være mellem 25-34 år, have en mellemlang videregående
uddannelse eller være i beskæftigelse.
Omvendt er det en
markør
for lav tillid til offentlige digitale løsninger at være
75+ år, have en grundskoleuddannelse eller være
pensionist/efterlønsmodtager.
Det skal understreges, at der i befolkningen er et overlap mellem
karakteristikaene alder, uddannelse og socioøkonomisk status, idet den
ældre del af befolkningen – som følge af udviklingen – både har et lavere
uddannelsesniveau og i højere grad er pensionister/efterlønsmodtagere end
den øvrige befolkning.
Slutteligt bemærkes, at hverken køn eller etnisk herkomst har væsentlig
betydning for tilliden til offentlige digitale løsninger, jf. data fra
It-anvendelse i
befolkningen 2024.
2.2 Udvikling i tryghed ved at kommunikere med
offentlige myndigheder via Digital Post 2017-2024
Digitaliseringsstyrelsen har siden 2017 og frem til i dag målt borgernes
tryghed ved at kommunikere med offentlige myndigheder via Digital Post.
10
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0011.png
Borgernes samlede tryghedsniveau i 2017-2024 er steget fra 77 pct. i 2017
til 88 pct. i 2024, jf. data fra
It-anvendelse i befolkningen 2017-2024.
Foruden at sige noget om den generelle tryghed, kan data også bruges til at
illustrere, hvorvidt forskellige borgergruppers tryghedsniveau nærmer sig
hinanden eller ej.
Figur 2.6 viser forskellen i tryghed ved at kommunikere med offentlige
myndigheder via Digital Post mellem de yngste og de ældste borgere, mellem
borgere med korte og lange uddannelser samt mellem borgere med lave og
høje indkomster.
Fx viser grafen for alder forskellen i andelen af borgere, der er trygge ved
Digital Post mellem yngre (15-34 årige) og ældre (75+ årige). I 2024 svarer er
91 pct. af ”de yngre” ja til, at der er trygge ved Digital Post, mens det er 72
pct. for ”de ældre”. Forskellen eller ”gappet” er dermed 19 pct.-point, som det
fremgår af figur 2.6.
Det betyder, at når grafen falder, er det et udtryk for, at gruppernes
tryghedsniveau nærmer sig hinanden. Er den stigende, er det et udtryk for det
modsatte. En faldende graf kan dermed udlægges som et fald i ”digital
ulighed”, mens en stigende graf kan udlægges som en stigning i ”digital
ulighed”.
Figur 2.6
Forskel i tryghed mellem nedre og øvre kvartil ved at kommunikere med offentlige
myndigheder via Digital Post i pct.-point fordelt på alder, indkomst og uddannelse, 2017-
2024
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2017
2018
2019
Alder
2020
2021
2022
2023
2024
Uddannelse
Indkomst
14
10
4
25
19
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
39
11
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
Anm.: Figur 2.6 er baseret på svar på spørgsmålet: ”Er du tryg ved at kommunikere med det
offentlige via Digital Post?”. Svarmulighederne er ”ja”, ”nej” og ”ved ikke”. For alder viser
figuren forskellen i ja-svar mellem 15-34 årige og 75+ årige. For uddannelse viser figuren
forskellen i ja-svar mellem borgere med en grundskole uddannelse/ikke oplyst og borgere
med en lang videregående uddannelse/ph.d. For indkomst viser figuren forskellen i ja-svar
mellem borgere, der tjener cirka 15.000 kr. om måneden og borgere, der tjener cirka
39.000 kr. om måneden. Mellem 2.254 og 6.191 respondenter har besvaret spørgsmålet i
2017-2024. Alle undersøgelsens respondenter udgør et repræsentativt udsnit af den
danske befolkning mellem 15-89 år.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2017-2024.
Det ses af figuren, at grafen for alder har været kraftigt faldende i perioden
2017-2024. Det betyder, at de 15-34 åriges og de 75+ åriges tryghedsniveau
nærmer sig hinanden.
Det gælder samtidig, at begge gruppers tryghedsniveau har været stigende i
perioden 2017-2024. Blandt de 15-34 årige er trygheden steget fra 82 pct. i
2017 til 91 pct. i 2024. Blandt de 75+ årige er trygheden steget fra 43 pct. i
2017 til 72 pct. i 2024, jf. data fra
It-anvendelse i befolkningen 2017-2024.
I
perioden fra 2017 til 2024 er forskellen dermed halveret og gået fra 39 pct.-
point i 2017 til 19 pct.-point i 2024. Det er primært de ældre borgere, der har
drevet udviklingen nedad.
Det ses også af figuren, at der på grafen for alder har været en mindre
stigning fra 2023 til 2024. Det skyldes, at de 15-34 åriges tryghedsniveau i
denne periode er steget relativt mere, jf. data fra
It-anvendelse i befolkningen
2023-2024.
Det ses af figuren, at graferne for uddannelse og indkomst også har været
faldende i perioden fra 2017 til 2024 – dog ikke så kraftigt som grafen for
alder. Graferne for uddannelse og indkomst er også mere volatile end grafen
for alder. Men den samlede udvikling er også her, at forskellen i tryghed
mellem borgere med korte og lange uddannelser samt lave og høje
indkomster er faldende i perioden 2017-2024. Udviklingen for uddannelse og
indkomst følger hinanden relativt tæt. Det kan forklares af, at der i
befolkningen i nogen grad er et overlap mellem dem, der har fx korte
uddannelse og lav indkomst og vice versa.
Slutteligt bemærkes, at graferne for alder, uddannelse og indkomst i figur 2.6
tidligere har krydset hinanden. Det illustrerer, at forskellen i tryghed ved at
kommunikere digitalt med offentlige myndigheder ikke alene afhænger af
alder. Det afhænger også af andre faktorer, herunder uddannelse og
indkomst.
12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0013.png
3. Borgernes oplevelse af den digitale
offentlige sektor
Borgerne har overordnet set gode oplevelser i mødet med den
digitale offentlige sektor. I 2024 er 84 pct. af borgere, der
anvender offentlige digitale løsninger, meget enige eller enige i, at
de for det meste har gode oplevelser med løsningerne. 78 pct. af
borgere, der anvender løsningerne, er meget enige eller enige i, at
de foretrækker at bruge dem til at klare deres ærinder hos det
offentlige. Det er på niveau med 2023.
Tilliden til offentlige digitale løsninger afhænger af forskellige faktorer,
herunder faktorer på individ-, myndigheds-, og løsningsniveau. Faktorer på
individniveau handler fx om borgernes kompetencer og erfaringer,
myndighedsniveau om fx borgernes oplevelse med myndighederne og
løsningsniveau om fx borgernes oplevelsen med den enkelte app eller
hjemmeside.
Selvom disse faktorer har forklaringskraft, er det ikke ensbetydende med, at
de kan forklare et fald eller en stigning i tilliden til offentlige digitale løsninger
1:1. Tillid er et komplekst fænomen at undersøge og kortlægge.
I
It-anvendelse i befolkningen
indgår ni spørgsmål, der kan kategoriseres på
henholdsvis individ-, myndigheds- og løsningsniveau, jf. tabel 4.1 i kapitel 4
(Metode).
Ud over at bidrage til at forklare det overordnede tillidsniveau, kan de ni
faktorer også bidrage til at belyse, hvor den digitale offentlige sektor står
svagest og stærkest i forhold til at skabe tillid til offentlige digitale løsninger.
Figur 3.1 viser brugere af offentlige digitale løsningers vurderinger af de ni
faktorer. 2024-besvarelserne sammenlignes med 2023-besvarelserne. Jo
højere gennemsnit, desto mere enige er brugerne i udsagnet.
13
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0014.png
Figur 3.1
Anvendere af offentlige digitale løsningers vurdering af den digitale offentlige sektor, gennemsnit, 2023-
2024
5,00
4,27
4,05
4,01
4,50
4,29
4,11
3,70 4,00
3,67
3,67
3,55
3,45 3,68
3,69
3,66
4,00
3,64
3,47
3,17
3,29
3,50
3,00
2,50
2,00
1,50
1,00
0,50
0,00
5,00
4,50
4,00
3,50
3,00
2,50
2,00
1,50
1,00
0,50
0,00
Tekniske færdigheder
Let at få indblik
Foretrækker digitale løsninger
Det offentlige passer på data
Det offentliges intention
Administrative kompetencer
Det offentliges kompetence
God oplevelse med digitale
løsninger
Faktorer på individniveau
Faktorer på myndighedsniveau
2023
2024
Faktorer på
løsningsniveau
Anm.: Figur 3.1 er baseret på svar på ni udsagn, jf. tabel 4.1 i kapitel 4 (Metode). Besvarelserne er omregnet til en
5-trins-skala, hvor 1 er ”meget uenig” og 5 er ”meget enig”. Gennemsnittet er beregnet for respondenter, der
har angivet, at de anvender offentlige digitale løsninger. "Ved ikke"-besvarelserne indgår ikke i beregningerne
af gennemsnittet. I 2024 har mellem 3.419 og 3.450 respondenter besvaret udsagnene. I 2023 har mellem
3.337 og 3.370 respondenter besvaret udsagnene. Undersøgelsens respondenter udgør et repræsentativt
udsnit af den danske befolkning mellem 15-89 år. Antal respondenter er opgivet som et interval, da antallet
af respondenter, der har svaret ”ved ikke”, varierer mellem de ni udsagn.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2023-2024
samt egne beregninger.
Det ses af figuren:
At brugernes vurderinger af faktorerne på individ-, myndigheds- og
løsningsniveauet ligger på et forholdsvist højt, stabilt niveau i 2023-
2024
At der med undtagelse af brugernes vurderinger af ”det offentliges
intention”, ”gode oplevelser med digitale løsninger” og ”minder om
private løsninger”, har været mindre fald på tværs af de øvrige faktorer
i 2024 sammenlignet med 2023
14
Minder om private løsninger
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
At brugerne overordnet set vurderer faktorer på individ- og
løsningsniveauet højere end faktorer på myndighedsniveauet. På
myndighedsniveauet er det særligt faktoren ”Nemt at få indblik”, der
ligger lavt – både i 2024 og i tidligere år (2021-2023), jf. data fra
It-
anvendelse i befolkningen 2021-2024
Dermed tegner der sig et billede af, at der blandt brugere af offentlige digitale
løsninger er høj tilfredshed med løsningerne. Konkret er 84 pct. af brugere
meget enige eller enige i, at de for det meste har gode oplevelse med at bruge
offentlige digitale løsninger, jf. data fra
It-anvendelse i befolkningen 2024.
Der tegner sig også et billede af, at der blandt brugere af løsningerne er en
oplevelse af, at de har de nødvendige tekniske kompetencer til at anvende
dem, og at de foretrækker at anvende dem frem for analoge alternativer. 78
pct. af brugere er meget enige eller enige i, at de foretrækker at bruge
løsningerne til at klare deres ærinder hos det offentlige, jf. data fra
It-
anvendelse i befolkningen 2024.
Dog er der også grupper af brugere, der har et begrænset kendskab til den
offentlige sektors indretning og virkemåde. Det kan have betydning for deres
mulighed for at navigere i den offentlige sektor – både den digitale og den
analoge.
Slutteligt tegner der sig et billede af, at der blandt brugere af offentlige digitale
løsninger er en mindre positiv vurdering af myndighedernes arbejde, herunder
myndighedernes opbevaring og håndtering af data, kompetencer samt
intention.
15
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0016.png
4. Metode
Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024
er baseret på survey-data fra
undersøgelsen
It-anvendelse i befolkningen,
der gennemføres hvert år af
Danmarks Statistik i et samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre
Sagen. I 2024 deltog 3.937 respondenter i undersøgelsen. Data er indsamlet
i perioden maj-august 2024 via online-spørgeskemaer samt ved
telefoninterviews. Undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning
mellem 15-89 år (se
Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside
for en uddybning).
Nedenstående tabel 4.1 viser de ni udsagn fra
It-anvendelsen i befolkningen,
der indgår i figur 3.1 i kapitel 3 (Borgernes oplevelse af den digitale offentlige
sektor).
Tabel 4.1
Udsagn fra It-anvendelse i befolkningen fordelt på individ-, myndigheds- og
løsningsniveauet
Faktor
Individniveau
Individniveau
Individniveau
Myndighedsniveau
Myndighedsniveau
Myndighedsniveau
Myndighedsniveau
Løsningsniveau
Løsningsniveau
Udsagn
Jeg har de nødvendige tekniske færdigheder til at bruge offentlige digitale
løsninger
Jeg foretrækker at bruge digitale løsninger til at klare mine ærinder hos det
offentlige
Jeg ved, hvad forskellige offentlige myndigheder kan hjælpe mig med som
borger
Det er let at få indblik i, hvilke
oplysninger
offentlige myndigheder har om mig
Det offentlige passer godt på mine personlige oplysninger
Det er min oplevelse, at de offentlige myndigheder har de rette kompetencer
til at lave digitale løsninger
Det er min oplevelse, at de offentlige myndigheder laver digitale løsninger for
at gøre hverdagen lettere for mig
Mine oplevelser med at bruge offentlige digitale løsninger er for det meste
gode
Offentlige digitale løsninger fungerer nogenlunde på samme måde som andre
apps og hjemmesider, jeg bruger i hverdagen
2
Anm.: Egen gruppering af udsagn fra It-anvendelse i befolkningen efter individ-, myndigheds- og
løsningsniveauet.
Kilde: Danmarks Statistiks
It-anvendelse i befolkningen 2024.
Det bemærkes, at figurerne i publikationen kan summe til både mere og
mindre end 100 pct., ligesom der kan være mindre afvigelser mellem figurer
og tekst, når svarkategorier summeres. Det skyldes afrunding.
Denne faktor skiller sig ud fra de andre, fordi det ikke nødvendigvis er et mål i sig selv, at offentlige digitale
løsninger skal ligne private løsninger. De private løsninger er med til at forme forventningerne til, hvordan gode
digitale løsninger kan se ud. Derfor er det interessant at undersøge, om borgerne oplever, at løsningerne ligner
hinanden. Det er ikke i sig selv et problem, hvis det ikke er tilfældet.
2
16
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil oversende rapporten Tilliden til den digitale offentlige sektor 2024 til udvalget
2969038_0017.png
17