Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 3667
Doknr.
113439
Dato
23-01-2025
Svar på spørgsmål 32 fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) på vegne af Udvalget for Digitalisering og It
stillet den 13. december 2024.
Spørgsmål nr. 32:
”Vil
ministeren oplyse, hvor langt ministeren er med opfølgning på elementerne i aftalen
»Indsatser for digital inklusion« af 27. juni 2023, og i den forbindelse særligt oplyse, om bor-
gerne opfatter digitaliseringen som et supplement til den personlig service og hjælp, som det
er målsætningen med aftalen?”
Svar:
Til brug for dette svar har jeg indhentet bidrag fra Digitaliseringsstyrelsen, som oplyser føl-
gende status på inklusionsaftalens elementer:
Initiativ 1
–
Bedre mulighed for hjælp til MitID
En række nye tiltag er blevet foretaget i MitID for at forbedre selvbetjeningsmulighederne for
borgere på MitID.dk og i appen. Blandt andet et nyt brugervenligt og overskueligt menudesign
i MitID appen samt mulighed for at kopiere sin MitID app til en anden telefon/tablet. Dertil
blev der tilført ressourcer til nedbringelse af ventetiden hos MitID supporten i 2023 og 2024.
Der er endeligt gennemført en kommunikationsindsats på SoMe-kanaler med fokus på svin-
del, selvhjælp til MitID, og hvordan borgere må hjælpe andre med MitID.
Initiativ 2 - Bedre mulighed for at hjælpe andre med Digital Post
Den nye hjælpefunktion i Digital Post
Læse- og skriveadgang
er lanceret den 6. november
2024. Med den nye funktion kan borgerne nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige
på vegne af et familiemedlem eller andre nærtstående.
For at udbrede borgernes kendskab til den nye såvel som de eksisterende hjælpefunktioner i
Digital Post og mulighederne for digital fuldmagt er der gennemført en borgerrettet kommu-
nikationskampagne i august-september samt i november 2024.
Derudover er der gennemført en indsats for at udbrede myndighedernes anvendelse af med-
delelsesformatet i Digital Post. Meddelelsesformatet gør det muligt at kommunikere mere ty-
deligt og overskueligt til borgerne ved fx at tydeliggøre frister, tidspunkt for aftaler, direkte
link til selvbetjenings- og betalingsløsninger, tilmelding og signering. Digitaliseringsstyrelsen
har blandt andet indsamlet gode eksempler og afholdt vidensdelingsmøder med myndighe-
derne. Digitaliseringsstyrelsen lancerer et nyt hjælpeunivers målrettet myndighederne i 1.
halvår 2025.