Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
2969042_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 3667
Doknr.
113439
Dato
23-01-2025
Svar på spørgsmål 32 fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) på vegne af Udvalget for Digitalisering og It
stillet den 13. december 2024.
Spørgsmål nr. 32:
”Vil
ministeren oplyse, hvor langt ministeren er med opfølgning på elementerne i aftalen
»Indsatser for digital inklusion« af 27. juni 2023, og i den forbindelse særligt oplyse, om bor-
gerne opfatter digitaliseringen som et supplement til den personlig service og hjælp, som det
er målsætningen med aftalen?”
Svar:
Til brug for dette svar har jeg indhentet bidrag fra Digitaliseringsstyrelsen, som oplyser føl-
gende status på inklusionsaftalens elementer:
Initiativ 1
Bedre mulighed for hjælp til MitID
En række nye tiltag er blevet foretaget i MitID for at forbedre selvbetjeningsmulighederne for
borgere på MitID.dk og i appen. Blandt andet et nyt brugervenligt og overskueligt menudesign
i MitID appen samt mulighed for at kopiere sin MitID app til en anden telefon/tablet. Dertil
blev der tilført ressourcer til nedbringelse af ventetiden hos MitID supporten i 2023 og 2024.
Der er endeligt gennemført en kommunikationsindsats på SoMe-kanaler med fokus på svin-
del, selvhjælp til MitID, og hvordan borgere må hjælpe andre med MitID.
Initiativ 2 - Bedre mulighed for at hjælpe andre med Digital Post
Den nye hjælpefunktion i Digital Post
Læse- og skriveadgang
er lanceret den 6. november
2024. Med den nye funktion kan borgerne nu skrive og besvare Digital Post til det offentlige
på vegne af et familiemedlem eller andre nærtstående.
For at udbrede borgernes kendskab til den nye såvel som de eksisterende hjælpefunktioner i
Digital Post og mulighederne for digital fuldmagt er der gennemført en borgerrettet kommu-
nikationskampagne i august-september samt i november 2024.
Derudover er der gennemført en indsats for at udbrede myndighedernes anvendelse af med-
delelsesformatet i Digital Post. Meddelelsesformatet gør det muligt at kommunikere mere ty-
deligt og overskueligt til borgerne ved fx at tydeliggøre frister, tidspunkt for aftaler, direkte
link til selvbetjenings- og betalingsløsninger, tilmelding og signering. Digitaliseringsstyrelsen
har blandt andet indsamlet gode eksempler og afholdt vidensdelingsmøder med myndighe-
derne. Digitaliseringsstyrelsen lancerer et nyt hjælpeunivers målrettet myndighederne i 1.
halvår 2025.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor langt ministeren er med opfølgning på elementerne i aftalen »Indsatser for digital inklusion« af 27. juni 2023
2969042_0002.png
Initiativ 3 - Bedre vilkår for støttepersoner og adgang for borgere til digital træning
Der arbejdes aktuelt med at forbedre støttepersoners vilkår, herunder forbedres fuldmagts-
løsningen Digital Fuldmagt løbende ved blandt andet at udvide antallet af selvbetjeningsom-
råder, som er tilsluttet løsningen. I 2024 blev der tilføjet to nye selvbetjeningsområder, såle-
des at der nu er 46 forskellige områder koblet til løsningen. Der er hertil et samarbejde med
kommunerne i gang med henblik på at tilføje en række yderligere kommunale løsninger.
For at understøtte, at flere borgere får mulighed for selv at anvende de digitale løsninger er
der indgået et samarbejde med bibliotekerne, der skal bidrage til at bevare, videreudvikle og
udbrede eKurser.nu, der rummer en række e-læringsforløb målrettet borgere om både pri-
vate og offentlige digitale løsninger.
Initiativ 4 - Det skal være attraktivt at være it-frivillig
Det planlagte e-læringskursus målrettet it-frivillige er under udarbejdelse i Digitaliseringssty-
relsen og forventes lanceret i første halvår af 2025.
For at styrke it-frivilliges vidensniveau lancerede Digitaliseringsstyrelsen i 2024 et nyhedsbrev
for frivillige, som indeholder information målrettet it-frivillige og viden om brugbare værktø-
jer og materialer. Ligeledes i 2024 lancerede Digitaliseringsstyrelsen en opdateret samlet ind-
gang til it-frivillige på it-frivillig.digst.dk, hvor it-frivillige i hele landet kan finde relevante vej-
ledninger og materiale, fx om MitID og Digital Post.
Dansk Handicap Forbund, Ældre Sagen, Landsforeningen af Væresteder og Kirkens Korshær
modtog i 2023 tilskud fra initiativets pulje, som understøtter projekter for frivillige, der yder
it-hjælp. I alt 1 mio. kr. er uddelt i denne runde. I 2024 har
KFUM’s Sociale Arbejde, Den Frie
Rådgivning, Hjernesagen, Danske Døves Landsforbund, Ældre Sagen og Ordblindeforeningen
Danmark modtaget tilskud fra puljen. I alt 2 mio. kr. er uddelt i denne runde. Der er ikke afsat
flere puljemidler til uddeling.
Initiativ 5 - Mere viden om borgernes møde med den digitale offentlige sektor
Den årlige undersøgelse af befolkningens anvendelse af og oplevelser med offentlige digitale
løsninger blev udgivet i oktober 2024. Fra 2025 bliver den årlige undersøgelse suppleret med
en række fokuserede analyser, der skal bidrage til at øge vidensgrundlaget om borgernes op-
levelser med offentlige digitale løsninger med særligt fokus på dem, der er udfordret af digita-
lisering. I 2025 vil de fokuserede analyser blandt andet omfatte undersøgelser af behovet for
og anvendelsen af hjælpemuligheder”.
Det kan være vanskeligt at komme med et endegyldigt svar på, om borgerne opfatter digitali-
seringen som et supplement til personlig service og hjælp.
De nyeste tal fra undersøgelsen af befolkningens oplevelser med offentlige digitale løsninger
viser dog, at 82 pct. af befolkningen i 2024 har tillid til de offentlige digitale løsninger, og at
trygheden ved at anvende fx Digital Post er steget betragteligt de seneste år
særligt blandt
ældre. Der er tale om en stigning i tilliden på fire procentpoint sammenlignet med sidste år,
og den højeste tillid, som er målt i perioden 2021-24. Det fortæller mig, at vi er på rette vej,
og at de tiltag, vi gennemfører, gør en reel forskel for danskerne.
Jeg er selvfølgelig optaget af, at den udvikling fortsætter, og jeg vil derfor også selv, og gerne i
samarbejde med udvalget, fortætte arbejdet for, at digitaliseringen af samfundet bidrager po-
sitivt til danskernes hverdag.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
2