Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Christiansborg
22. januar 2025
Svar på Udvalget for Digitalisering og Its spørgsmål nr. 27 (Alm.
del) af 11. december 2024 stillet af Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 27
Hvordan vil finansministeren forklare, at ministeren i det endelige svar på DIU alm.
del spm. 217, begrunder egenudvikling af en fællesstatslig lønløsning med, at
Økonomistyrelsen ikke er bekendt med standardsystemer, der kan håndtere
statslige overenskomster, når det fremgår af svarene på hhv. DIU alm. del spm. 217,
2023-24, DIU alm. del spm. 15, 2024-25 og DIU alm. del spm. 18, 2024-25, hvor
der bl.a. henvises til markedsafdækningen og SKI rammeaftalerne 02.18 (It-
løsninger og -projekter) og 02.19 (Fagsystemer), at dette ikke er korrekt? Der
henvises til sagsfremstilling i vedlagte bilag.
Svar
Økonomistyrelsen oplyser, at udviklingen af Statens Løn- og Pensionsløsning (SLP)
er baseret på
Kontrakt om drift og vedligeholdelse, legacy reduktion og udvikling m.v. af Statens
Lønløsning.
Kontrakten blev sat i udbud i juli 2019 på bagkant af en ekstern mar-
kedsafdækning samt et markedsdialogmøde med mulige bydere. Baseret på de ind-
komne prækvalifikationsansøgninger udvalgte Økonomistyrelsen tre ansøgere, som
blev opfordret til at afgive tilbud.
De prækvalificerede leverandører var:
•
DXC Technology Danmark A/S, med Scott/Tiger A/S, KPMG P/S og
Netcompany A/S som underleverandører
•
KMD A/S, med IBM Danmark ApS som underleverandør
•
Silkeborg Data, med CGI Danmark A/S og JN Data A/S som underleve-
randører
I forbindelse med tilbudsafgivelsen valgte én af de tre prækvalificerede leverandører
at afgive tilbud. Økonomistyrelsen indgik i august 2020 kontrakt med DXC om
Kontrakt om drift og vedligeholdelse, legacy reduktion og udvikling m.v. af Statens Lønløs-
ning.
Den igangsatte udvikling i 2024 er en del af kontrakten for hhv. drift, vedlige-
holdelse, legacy reduktion og udvikling af Statens Lønløsning, som blev indgået i
2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K