Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
2944031_0001.png
NOTAT
Ydelsesbeskrivelser fra udvalgte leverandører
Dette notat indeholder gengivelser af ydelsesbeskrivelser fra leverandører, der kan
levere løn- og hr-services på 02.19.
02.18 It-løsninger og -projekter
8. novem-
ber 2024
RAN
Aftalen var en projekt- og udviklingsaftale, der var indrettet efter de såkaldte FORM- og STORM-
referencemodeller.
FORM
skriver det offentliges opgaver, og som er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen. Der var i alt 56
FORM-kategorier, fx Sundhed og Arbejdsmarked, Skatter og afgifter samt Fysisk Planlægning og
geodata på 02.18-aftalen.
STORM
er en forkortelse for "Service- og Teknologi Offentlig Reference Model . På samme måde
som FORM kategoriserer og beskriver det offentliges opgaver, er STORM udviklet til at give en
overordnet klassifikation og funktionalitetsbeskrivelse af de it-systemer, der bruges i offentlig for-
valtning. STORM-kategorier er fx Serviceadgang og Integration, Adgangskanaler og Webbrowser.
Helt overordnet beskriver FORM og STORM de kategoriseringer, som SKI brugte, så it-systemer
og services kunne konkurrenceudsættes på det samme grundlag. Leverandørerne skulle således
angive indenfor hvilke FORM- og STORM-kategorier, de ville kunne levere software og services.
Herefter skulle kunden (den offentlige organisation) angive, hvad de efterspurgte ved hjælp af et
digitalt tildelingsværktøj på SKI.dk. Herefter blev den offentlige organisations behov matchet med
leverandørernes angivelser og værktøjet kunne herefter pege på potentielle leverandører af det
efterspurgte.
Udbuddet benyttede sig samtidig af to indkøbsformer: 1) direkte tildeling, som foregår på baggrund
af foreliggende information og 2) miniudbud, hvor konkurrencen genåbnes på rammeaftalen.
Indretningen af udbuddet havde samlet set den betydning, at leverandørerne kun skulle indsende
ydelsesbeskrivelser, hvis de ønskede at tilbyde services ved direkte tildeling. Da der ikke var leve-
randører, der tilbød løn- og HR-services som led i den direkte tildeling har SKI ikke ydelsesbeskri-
velser af sådanne løsninger på 02.18 rammeaftalen.
SKI 02.19 Fagsystemer
SKI modtog ydelsesbeskrivelser på løn- og hr-services fra tre leverandører som led i udbuddet af
fagsystemer. Ydelsesbeskrivelserne er gengivet uredigeret og er altså leverandørernes egne.
KMD, Opus Personale og Vagtplan:
Med Servicens Løn- og personaleadministrative system KMD Opus Personale får I samlet de per-
sonaleopgaver, der knytter sig til medarbejdernes ansættelsescyklus ét sted. Fra ansættelse til fra-
trædelse sikrer Servicen, at opgaver bliver udført med effektive og digitale arbejdsgange, som bli-
ver løst i samspil mellem den centrale administrative enhed, den decentrale leder og medarbejde-
ren selv. Servicen understøtter effektivt, fleksibelt og brugervenligt håndteringen af alle former for
fravær - heriblandt ferie, sygdom og orlov. Med Servicen kan I administrere og udbetale medarbej-
deres løn, tillæg, honorarer, personalegoder, tjenestemandspension og tilhørende ydelser i over-
ensstemmelse med gældende love og overenskomster.
Side
1
af
4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren vil fremsende den beskrivelse, der er fra markedet af ydelser på den seneste SKI 02.18 aftale omkring Løn- og HR systemer
2944031_0002.png
NOTAT
Servicens vagtplanssystem KMD Opus Vagtplan indeholder værktøjer til optimal udarbejdelse af
vagtplaner, som dækker de aktuelle bemandingsbehov, giver overblik over ressourcer og overhol-
der gældende lovgivning, overenskomster og arbejdstidsregler. Medarbejdere har adgang til de
gældende planer via deres personlige webside, der tilgås via både PC og mobile enheder. Dette
sikrer en stærk tværgående koordination mellem planlæggere og medarbejdere.
Servicens dokumentudarbejdelse danner og distribuerer hurtigt og nemt personaledokumenter til
medarbejderen og arkiverer dem sikkert i personalemappen med adgang for både for centrale og
decentrale medarbejdere med detaljeret og sikker adgangsstyring.
Servicens understøttelse af kørselsgodtgørelse sikrer, at medarbejderen nemt og fleksibelt kan re-
gistrere og indberette kørsel på farten via en mobilenhed. Kørselsindberetningen sker via Ser-
vicens kørselsapp og dermed direkte ned i Servicen. Medarbejderens leder kan herefter godkende
indberetningen via automatiserede workflows.
Kunden får én samlet brugeradministration, som sikrer høj sikkerhed, hvor brugeren kun får ad-
gang til relevante dele af Servicen og kun kan anvende Servicen i overensstemmelse med de rol-
ler/autorisationer, som er tilknyttet brugeren.
EG, SD Løn:
SD Løn er et samlet system, der understøtter alle lønbehandlingsprocesser fra en medarbejder
ansættes til medarbejderen fratræder. SD Løn har effektive arbejdsgange i højsædet, centralt som
decentralt, og der er lagt vægt på, at systemets processer fungerer automatisk, og at manuelle
processer holdes på et absolut minimum.
SD Løn er hele vejen rundt tilpasset den enkelte bruger. Det betyder, at du som bruger har adgang
til de funktioner, der er relevante for dig ud fra en tanke om, at jo enklere systemet er og jo færre
skærmbilleder, des bedre bliver brugeroplevelsen.
Indeholdt i servicen er:
Adgang til daglig support til superbrugere
Elektroniske brugervejledninger
Løbende drift og vedligeholdelse
Deltagelse i SD's udviklingsfora
Let adgang på tværs af brugerflader
Som bruger har du adgang til SD Løn via din webbrowser. Dertil kommer særligt udviklede mobile
apps, der giver en nem og enkel selvbetjening med overblik over saldi og forskellige registreringer
for både medarbejdere og ledere.
SD Personaleweb: SD Personaleweb er et værktøj, der giver både decentrale ledere og centrale
lønkonsulenter adgang til at danne og hente informationer om medarbejderne. Herfra registreres
den ansattes arbejdsliv fra ansættelse til fratrædelse. Med Personaleweb opnår I en papirløs ar-
bejdsgang fra den decentrale leder til den centrale HR-afdeling.
Side
2
af
4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren vil fremsende den beskrivelse, der er fra markedet af ydelser på den seneste SKI 02.18 aftale omkring Løn- og HR systemer
2944031_0003.png
NOTAT
Med SD Personaleweb kan du lave brevfletning med integration til ESDH. Løsningen danner doku-
menter ud fra jeres egne brevskabeloner og fletter de relevante oplysninger fra SD Personaleweb
ind i dokumentet.
SD MinLøn app: SD MinLøn app er det primære værktøj til medarbejders selvbetjening en mo-
derne, brugervenlig løsning til at holde styr på saldi, overenskomstmæssige valg samt alle salgs
løn- og tidsregistreringer til arbejde, fravær og rejseafregning.
Både medarbejder og leder kan registrere i MinLøn app via dedikerede flows til hver type registre-
ring, og leder kan endda godkende medarbejders registreringer fra samme app.
SD Fraværspolitikker: SD Fraværspolitikker er et værktøj, der både giver ledere relevant overblik
over fraværet hos medarbejdere, og samtidig også giver ledere mulighed for at gå i dialog med
medarbejdere, der er ramt af fravær. Det betyder blandt andet, at lederen ikke behøver at holde sig
opdateret på, om der er en medarbejder, der skal indkaldes til en sygefraværssamtale ift. jeres sy-
gefraværspolitik - det sørger SD Fraværspolitikker for.
SD Kontrol: SD Kontrol er et værktøj til digital understøttelse af kontrol og opfølgning på kontrolli-
ster, fejllister og revisionslister. Via en oversigt over udtrukne, digitale lister giver SD Kontrol et
overblik over, om kontroller og fejlrettelser er foretaget. Det er muligt at opsætte filtre for specifikke
organisatoriske enheder, der ønskes vist oplysninger for, og at dele disse filtre med sine kollegaer.
SD Datawarehouse: SD Datawarehouse er et værktøj, der bruges til ressourcestyring og opfølg-
ning, og er et vigtigt værktøj for alle brugere med budgetansvar samt specialister. Løsningen kan
både bruges af centrale lønkonsulenter og ledere i organisationen.
SD Datawarehouse giver adgang til samtlige historiske data i SD Løn, og er samtidig fleksibelt og
kan tilpasses den enkelte brugers mangeartede behov for information.
SD Business Intelligence: SD Business Intelligence er et værktøj til indhentning og distribution af
relevante nøgletal og informationer på alle niveauer i organisationen.
SD Business Intelligence er lettilgængeligt. Rapporter kan stilles til rådighed via standard rapporter
i systemet, eller brugeren kan også opbygge egne rapporter. Endvidere kan rapporter sendes ud
via push til den enkelte brugers mail.
PDC A/S, Vagtplan.
VagtPlan er en gennemprøvet løsning til at (1) udføre effektive vagtplaner, (2) reducere lønomkost-
ninger, (3) øge produktiviteten og (4) ikke mindst opnå gladere medarbejdere og mindre fravær.
VagtPlan er designet til hospitaler og ældreplejen, men anvendes også i vid udstrækning i større
private virksomheder.
VagtPlan gør den fremadrettede såvel som den daglige planlægning af arbejdstid enkel. De effek-
tive planlægningsværktøjer, søgeværktøjer, og alle relevante oplysninger bliver leveret til brugeren
i skærmbilleder, der er hurtige at afkode.
I VagtPlan kan man planlægge på flere niveauer: Generel planlægning af mødetider, men også de-
taljeret planlægning med tildeling af bestemte aktiviteter ned til minutter.
Side
3
af
4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren vil fremsende den beskrivelse, der er fra markedet af ydelser på den seneste SKI 02.18 aftale omkring Løn- og HR systemer
2944031_0004.png
NOTAT
Planlægning med VagtPlan tager højde for mange faktorer samtidig og balancering af: (I) Økono-
miske nøgletal og budgetter, (II) Bemandingsbehov, (III) Regler, aftaler og regulativer, (IV) Håndte-
ring af fravær og finde afløsere gennem udbud af vagter, (V) Optælling af arbejdstid og tillæg samt
håndtering af afspadsering, (VI) Medarbejderes ønsker og mulighed for at bytte vagter, (VII) Kvalifi-
kationer, (VIII) Håndtering af (ny)ferielov, (IX) Integrationer til: Løn, HR-Personale (stamdata og
saldi).
VagtPlan giver medarbejderne mulighed for stor medindflydelse på egen arbejdstid. Det sker via
medarbejder-
Medarbejderne oplever større tilfredshed med deres arbejdsplads, når de får fleksibilitet og mulig-
ter i MinPlan, som øger den generelle jobtilfredshed, loyalitet til planer og reducerer fraværet. Med-
arbejderne kan desuden se optælling af timer og tillæg, som er beregnet på alle vagter. De kan af-
stemme deres lønseddel og kontrollere at de har fået de timer og tillæg de er berettiget til.
Side
4
af
4