Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
2936627_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 3069
Doknr.
105953
Dato
14-11-2024
Svar på spørgsmål fra Betina Kastbjerg (DD) stillet den 23. oktober 2024.
Spørgsmål nr. 14:
”Vil
ministeren, eventuelt med bidrag fra andre ministerier, redegøre for lovgivningen vedrø-
rende registrering og verificering af personlige oplysninger ved køb af henholdsvis taletidskort
(både online og i butik) og mobilabonnementer hos teleudbydere? Vil ministeren desuden re-
degøre for, om det er muligt at købe et taletidskort i Danmark uden at opgive personlige op-
lysninger eller på anden måde registrere sig? Vil ministeren i den forbindelse også redegøre
for, hvilke oplysninger man ifølge dansk lovgivning skal oplyse i forbindelse med køb af tale-
tidskort og mobilabonnementer i Danmark?”
Svar:
Registrering af personlige oplysninger ved køb af taletidskort og mobilabonnementer er regu-
leret i nummeroplysningsbekendtgørelsen
1
. Derudover findes i retsplejelovens § 786 h en be-
myndigelse for justitsministeren til efter forhandling med digitaliseringsministeren at fast-
sætte regler om registrering og verificering m.v. af nummeroplysningsdata, herunder for tale-
tidskort. Bestemmelsen i § 786 h er ikke blevet udmøntet.
Det følger af nummeroplysningsbekendtgørelsen, som er udstedt i medfør af § 31 i teleloven
2
,
at udbydere af mobiltjenester skal indsamle og registrere nummeroplysningsdata, når de ind-
går aftale med en slutbruger om mobilabonnement. Slutbrugeren kaldes også abonnenten.
Ved nummeroplysningsdata forstås oplysninger om telefonnumre, der er tildelt slutbrugere,
indeholdende navn, adresse, eventuelle stillingsoplysninger, telefonnummeret og den kate-
gori af tjeneste, telefonnummeret anvendes til, jf. nummeroplysningsbekendtgørelsens § 3,
stk. 2 og telelovens § 31, stk. 2.
Nummeroplysningsdata, som udbyderen indsamler og registrerer, skal indeholde de data, der
er specificeret i nummeroplysningsbekendtgørelsens bilag 1, felt nr. 1-27, herunder oplysnin-
ger om telefonnummer, navn og adresse samt angivelse af om slutbrugeren ønsker hemme-
ligt/udeladt nummer. Hvis slutbrugeren har ønsket hemmeligt eller udeladt nummer, må de
registrerede nummeroplysninger om slutbrugeren kun oplyses til alarmtjenesten, politiet og
visse andre myndigheder.
1
2
Bekendtgørelse nr. 918 af 3. juli 2024 om nummeroplysningsdatabaser.
Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 17. juni 2022.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil redegøre for lovgivningen vedrørende registrering og verificering af personlige oplysninger ved køb af henholdsvis taletidskort og mobilabonnementer hos teleudbydere
2936627_0002.png
Nummeroplysningsbekendtgørelsen gælder også for udbydere, der sælger forudbetalte tale-
tidskort til slutbrugere. Forudbetalte taletidskort kan være anonyme, og i så fald skal udbyde-
ren i stedet for at indsamle og registrere slutbrugerens navn og adresse registrere, at der er
tale om et anonymt abonnement.
Nummeroplysningsbekendtgørelsen fastsætter ikke krav om verificering af de nummeroplys-
ningsdata, som indsamles og registreres.
Reglerne i nummeroplysningsbekendtgørelsen gælder ved alle salg af mobilabonnementer el-
ler taletidskort, uanset om købet sker online, i butik eller ved telefonisk bestilling.
For så vidt angår den ikke udmøntede bemyndigelse i retsplejelovens § 786 h til, at justitsmi-
nisteren efter forhandling med digitaliseringsministeren kan fastsætte regler om registrering
og verificering m.v. af nummeroplysningsdata, herunder for taletidskort, henvises til justitsmi-
nisterens besvarelse af spørgsmål nr. S 145 af 23. oktober 2024 (vedlagt).
Med venlig hilsen
Caroline Stage
Bilag:
Bilag 1 - Besvarelse af spørgsmål nr. S 145 fra medlem af Folketinget Betina Kastbjerg (DD)
2