Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 99
I brev af 3. december 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 99:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen accepterer, at en skole
som Helsingør Privatskole kan drive undervisning, der systematisk under-
trykker piger og strider mod alt, hvad vi forbinder med danske værdier
som ligestilling og frihed? Hvordan kan regeringen se stiltiende til, at pi-
ger i en dansk skole bliver reduceret til tavse tilskuere? Er det regeringens
politik at vende det blinde øje til, når en skole gentagne gange overtræ-
der kravene om frihed og folkestyre? Og hvorfor tolereres det, at en insti-
tution, der gentagne gange er blevet afsløret i kønsdiskrimination og uac-
ceptabel praksis, fortsat kan modtage offentlig støtte? Hvad har ministe-
ren tænkt sig at gøre for at sætte en stopper for denne udvikling, der
truer med at undergrave fundamentet for vores skolevæsen og det frie
danske samfund? Der henvises til artiklen” Muslimsk friskole afsløret: La-
vede kønsopdelt bøn i timen, hvor piger skulle tie”, bt.dk, den 2. decem-
ber.
Svar:
Som det også fremgår af mit svar på BUU alm. del - spm. 95, skal frie
grundskoler overholde frihed og folkestyre-kravet, som indebærer, at
skolerne i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund
som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elever-
nes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grund-
læggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene, jf. § 1, stk. 2, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler
m.v. (friskoleloven).
Frie grundskolers ret til at give undervisning, der stemmer overens med
skolernes egen overbevisning og værdigrundlag, herunder religiøse livs-
anskuelser, skal altså foregå inden for rammerne af frihed og folkestyre-
kravet.
Der er således ingen tvivl om, at undervisning i kønsopdelt bøn er helt
uacceptabelt og i strid med lovgivningen. Det hører ikke hjemme på en
Børne- og Undervisningsministeriet
8. januar 2025
Sagsnr.: 24/37975