Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2962429_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 99
I brev af 3. december 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 99:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen accepterer, at en skole
som Helsingør Privatskole kan drive undervisning, der systematisk under-
trykker piger og strider mod alt, hvad vi forbinder med danske værdier
som ligestilling og frihed? Hvordan kan regeringen se stiltiende til, at pi-
ger i en dansk skole bliver reduceret til tavse tilskuere? Er det regeringens
politik at vende det blinde øje til, når en skole gentagne gange overtræ-
der kravene om frihed og folkestyre? Og hvorfor tolereres det, at en insti-
tution, der gentagne gange er blevet afsløret i kønsdiskrimination og uac-
ceptabel praksis, fortsat kan modtage offentlig støtte? Hvad har ministe-
ren tænkt sig at gøre for at sætte en stopper for denne udvikling, der
truer med at undergrave fundamentet for vores skolevæsen og det frie
danske samfund? Der henvises til artiklen” Muslimsk friskole afsløret: La-
vede kønsopdelt bøn i timen, hvor piger skulle tie”, bt.dk, den 2. decem-
ber.
Svar:
Som det også fremgår af mit svar på BUU alm. del - spm. 95, skal frie
grundskoler overholde frihed og folkestyre-kravet, som indebærer, at
skolerne i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund
som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elever-
nes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grund-
læggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene, jf. § 1, stk. 2, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler
m.v. (friskoleloven).
Frie grundskolers ret til at give undervisning, der stemmer overens med
skolernes egen overbevisning og værdigrundlag, herunder religiøse livs-
anskuelser, skal altså foregå inden for rammerne af frihed og folkestyre-
kravet.
Der er således ingen tvivl om, at undervisning i kønsopdelt bøn er helt
uacceptabelt og i strid med lovgivningen. Det hører ikke hjemme på en
Børne- og Undervisningsministeriet
8. januar 2025
Sagsnr.: 24/37975
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 99: MFU spm. om, hvorfor regeringen accepterer, at en skole som Helsingør Privatskole kan drive undervisning, der systematisk undertrykker piger og strider mod alt, hvad vi forbinder med danske værdier som ligestilling og frihed
2962429_0002.png
grundskole i Danmark, at eleverne ikke har lige deltagelsesmuligheder i
undervisningen.
Hvis en skole ikke overholder lovgivningen på området, kan Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet, der har ansvaret for det statslige tilsyn med de
frie grundskoler, give påbud til skolen om at rette op på de givne forhold.
I særligt alvorlige eller gentagne tilfælde kan skolen også udtages til
skærpet tilsyn, og i sidste instans har styrelsen hjemmel til at træffe afgø-
relse om bortfald af tilskud eller retten til at være en fri grundskole.
Reglerne på området understøtter altså allerede i dag, at der gribes ind
over for skoler, der ikke efterlever reglerne, herunder frihed og folkestyre-
kravet.
I den konkrete sag om Helsingør Privatskole, som spørger henviser til, har
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet da også grebet ind over for det
konkrete tilfælde, hvor styrelsen i én lektion med undervisning i faget reli-
gion observerede, at eleverne skulle bede en bøn, hvor de blev kønsop-
delt. Styrelsen har oplyst, at den som følge heraf gav skolen et påbud om
fremadrettet at sikre ligestilling mellem kønnene.
Styrelsen har desuden oplyst, at den i forbindelse med en afgørelse altid
foretager en afvejning af, hvilken sanktion der vil være proportional i for-
hold til problematikkerne på den konkrete skole. I forbindelse med tilsy-
net med Helsingør Privatskole vurderede styrelsen, at et påbud var den
proportionelle sanktion, bl.a. fordi styrelsen i øvrigt observerede en un-
dervisning, der var i overensstemmelse med frihed og folkestyre-kravet.
Samtidig blev styrelsen i dialogen med skolen betrygget i, at skolen
havde forstået reglerne om kønsligestilling og fremadrettet ville tilrette-
lægge religionsundervisningen i overensstemmelse med reglerne.
Det kan desuden bemærkes, at antallet af frie grundskoler med en høj
koncentration af elever med oprindelse i et MENAPT
1
-land i de seneste år
har været nedadgående, som det også fremgår af mit svar på BUU alm.
del
spm. 97. Således er antallet af frie grundskoler med mere end 50
pct. elever med oprindelse i et MENAPT-land faldet fra 33 i 2013/2014 til
25 i 2023/2024.
Når det er sagt, så ser mit ministerium løbende på, om reglerne på områ-
det er, som de skal være, eller om der er behov for stramninger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
1
MENAPT-lande omfatter i denne opgørelse Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon,
Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater,
Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og
Tyrkiet.