Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2958322_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 97
I brev af 2. december 2024 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 97:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af elever på muslimske
friskoler i perioden 2013-2023?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet kan ikke redegøre for udviklingen i
antallet af elever på såkaldte muslimske friskoler, da ministeriet ikke ind-
samler data om frie grundskolers værdigrundlag eller elevernes trosret-
ning.
Det kan dog bemærkes, at antallet af frie grundskoler med en høj kon-
centration af elever med oprindelse i et MENAPT
1
-land i de seneste år har
været nedadgående,
jf. figur 1.
Således er antallet af frie grundskoler med
mere end 50 pct. elever med oprindelse i et MENAPT-land faldet fra 33 i
2013/2014 til 25 i 2023/2024. Tilsvarende er andelen af elever på sådanne
skoler, i forhold til elever på frie grundskoler set under ét, faldet fra 5,2
pct. i 2013/2014 til 4,0 pct. i 2023/2024.
Børne- og Undervisningsministeriet
18. december 2024
Sagsnr.: 24/37934
1
MENAPT-lande omfatter i denne opgørelse Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon,
Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater,
Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og
Tyrkiet.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om udviklingen i antallet af elever på muslimske friskoler i perioden 2013-2023
2958322_0002.png
Figur 1. Udvikling i frie grundskoler med mere end 50 pct. elever
med oprindelse i et MENAPT-land (antal skoler og andel af elever)
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Andel elever
Antal skoler
1,0%
0,0%
Side 2/2
5,2%
5,1% 5,2%
4,5% 4,3%
3,9% 3,9% 3,9% 3,9% 3,8% 4,0%
6,0%
5,0%
4,0%
3,0%
2,0%
Anm.: Figuren viser udviklingen i antal frie grundskoler, hvor
mindst 50 pct. af elever har oprindelse i et
MENAPT-land (mørkegrøn kurve og vestre Y-akse), samt andel elever, uanset herkomst, på sådanne sko-
ler i forhold til det samlede elevtal på frie grundskoler pr. 30. september i skoleåret (lysegrønne søjler og
højre Y-akse). Oprindelse i en MENAPT-land inkluderer indvandrere med oprindelse i et MENAPT-land,
efterkommere, hvor begge forældre har oprindelse i et MENAPT-lande, og børn af efterkommere, hvor
begge forældre har oprindelse i et MENAPT-land. Elevtallene bygger på et forløbsregister og rettes årligt
bagud i tid.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye