Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 89
I brev af 27. november 2024 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 89:
Vil ministeren uddybe, om ministeren har påmindet kommunerne om, at
støttetildeling ifølge gældende lovgivning ikke forudsætter en psykiatrisk
diagnose, men derimod afhænger af en vurdering af det særlige
undervisningsmæssige
behov? Der henvises til rapporten ”Særlige behov
i skolen”, VIVE, 2024.
Svar:
Jeg har tillid til, at kommunerne kender og overholder de gældende reg-
ler for tildeling af specialpædagogisk støtte.
VIVE’s undersøgelse ”Særlige
behov i skolen”
påpeger, at der i nogle af de
kommuner, som VIVE har undersøgt, kan være et diagnosefokus i de Pæ-
dagogisk-Psykologiske Vurderinger (PPV), som Pædagogisk-Psykologisk
Rådgivning (PPR) udarbejder, og at skolekonteksten ofte udelades i
PPV’en. Rapporten peger
på, at der kan være behov for kompetenceud-
vikling for PPR-medarbejderne. Derudover henviser jeg til mit svar på
BUU alm. del
–
spm. 88.
Via aftalen om Folkeskolens Kvalitetsprogram er der afsat midler til, at
PPR-medarbejderne i højere grad end i dag kan komme ud i klasserne og
sparre direkte med lærere og pædagoger. Hensigten med dette er pri-
mært at udvikle det pædagogiske personales specialpædagogiske kom-
petencer, men det vil også give PPR-medarbejderne et bedre indblik i
skolekonteksten.
Børne- og Undervisningsministeriet
8. januar 2025
Sagsnr.: 24/37495
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye