Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2926296_0001.png
Notat om afdækning af eventuelle behov for
undervisernes efteruddannelsestilbud i forhold til den
grønne omstilling
12. september 2024
Sagsnr.: 24/25920
Kontor for Erhvervsuddannelser
MOHNI1
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
1.
Indledning og baggrund
Det fremgår af den politiske aftale af 7. juni 2024 om flere faglærte til den
grønne omstilling, at:
Børne- og Undervisningsministeriet vil i forlængelse heraf afdække ud-
bud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i
forhold til den grønne omstilling. Afdækningen skal derudover forholde
sig til anvendelse og erfaring med brug af gæstelærere. Afdækningen
drøftes i Rådet for Erhvervsrettede Uddannelser.
På denne baggrund har STUK gennemført en fokuseret afdækning med
udgangspunkt i interviews med fem erhvervsskoler på hovedsagligt det
tekniske område
1
, og med fokus på skolernes arbejde med undervisernes
grønne kompetenceudvikling inden for hhv.:
-
-
de tekniske og uddannelsesspecifikke fagligheder
de generiske områder, herunder ”det grønne mindset” samt lærernes
pædagogiske og didaktiske kompetencer.
Udover grønne efteruddannelsestilbud skulle afdækningen give indblik i
erhvervsskolernes erfaringer med brug af gæstelærere, samt hvilke mulig-
heder og barrierer skolerne ser for øget brug.
Da afdækningen er baseret på interviews med fem erhvervsskoler, skal
der tages højde for, at udsagn og resultater fra interviewene kun gælder
de fem skoler og således ikke giver et udtømmende billede af alle er-
hvervsskoleres arbejde med undervisernes grønne kompetenceudvikling.
Følgende afsnit indeholder en sammenfatning af resultaterne i notatet,
hvorefter resultaterne foldes videre ud i efterfølgende afsnit.
Teglholmsgade 1
2450 København SV
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Børne- og
Undervisningsministeriet
1
Afdækningen blev - ud over det tekniske område - også baseret på et merkantilt område
på en af de frem skoler. Der blev således gennemført to interviews på den pågældende
skole: Et på skolens tekniske område og et på skolens merkantile område.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
2. Sammenfatning
Alle de interviewede skoler giver udtryk for, at de har stort fokus på den
grønne omstilling – herunder hvilke kompetencer, der kræves dels helt
aktuelt og dels fremover hos deres undervisere. Skolerne er bevidste om,
at den grønne omstilling
er kommet for at blive,
og løbende vil fylde mere
og mere i uddannelsesbilledet. En skole nævner hertil, at den grønne om-
stilling fremover vil blive et konkurrenceparameter for skolerne.
Med undtagelse af en enkelt skole, har alle de interviewede skoler ind-
skrevet den grønne omstilling i deres strategi.
Når det kommer til de aktuelle kompetenceudviklingsbehov, som sko-
lerne og særligt underviserne står overfor, er det centralt at henvise til
denne afdæknings to hovedpunkter – nemlig 1) de tekniske og uddannel-
sesspecifikke fagligheder hos underviserne og 2) de generiske områder,
herunder ”det grønne mindset” samt pædagogiske og didaktiske kompe-
tencer hos underviserne.
Skolerne giver udtryk for, at der på de tekniske uddannelser er et stort og
løbende behov for efteruddannelse i forhold til den grønne omstilling.
Det gælder især på mekanikeruddannelsen, elektronik- og byggeområdet
samt de energirelaterede uddannelser, hvor den teknologiske udvikling
går så stærkt, at det er svært at følge med. Selv om skolerne vurderer, at
de er fulgt godt med udviklingen, kommer der løbende ny teknologi og
viden, hvorpå man skal opdateres.
Billedet er anderledes på de merkantile uddannelser samt uddannelser
som eksempelvis frisør-, maler-, smede- og tandklinikassistentuddannel-
sen, hvor man endnu ikke i væsentlig grad har sat ind i forhold til efterud-
dannelse/kompetenceudvikling.
Den primære årsag til disse forskelle skal ses i lyset af materialer, produk-
ter og energikilder, som er knyttet til uddannelserne. El-biler på mekani-
keruddannelsen, hvor udviklingen ”flyver afsted”, er et godt eksempel.
En anden vigtig faktor for, hvorvidt skoler og uddannelser har grebet den
grønne omstilling, er betinget af om grøn omstilling og bæredygtighed er
skrevet ind i uddannelsesbekendtgørelser og lokale uddannelsesplaner -
herunder om der er opsat mål for omstillingen. Ligesom de faglige udvalg
er involvering har haft betydning.
Hvad angår de generiske områder, herunder at sikre og udvikle ”et grønt
mindset”, er billedet langt mere ensartet. Alle skoler fremhæver her, at
der er et stort behov for at ”det grønne mindset” implementeres og for-
ankres hos underviserne. Det gælder også på de skoler, der allerede har
sat fokus på mindsettet og eksempelvis har indskrevet den grønne om-
stilling i sin strategi.
Side 2/11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
Skolerne efterspørger efteruddannelsesmuligheder, der skal sikre dette
mindset, og byder ind med flere forskellige relevante former for disse –
herunder workshops, seminarer, temamøder og konkrete kurser, som
både kan afvikles af dem selv eller i samarbejde med eksterne parter. De
fleste skoler giver udtryk for, at det grønne mindset er et vigtigt funda-
ment, der skal medvirke til en pædagogisk og didaktisk praksis, der griber
den grønne omstilling.
Skolerne fremhæver, at de både har kendskab til og i en vis udstrækning
allerede har anvendt udbud eller forløb, der har opkvalificeret undervisere
i den grønne omstilling – både i de tekniske færdigheder og i forhold til
mindsettet, pædagogikken og didaktikken. Herunder har AMU-kurser,
forløb på eller i samarbejde med erhvervsakademier og professionshøj-
skoler, faglige udvalg, videnscentre samt kurser/forløb/temamøder på
egen skole været i spil.
Eftersom udviklingen går så hurtig på flere uddannelsesområder, er det
svært for skolerne at give klare bud på, hvilke tekniske færdigheder de
konkret får brug for. Dog sætter de fokus på, at det netop skal være i
ovennævnte regi, at kurser, mv. skal gennemføres. Gerne gennem
fonde/projekter og i samarbejde med andre skoler. Igen fremhæves de
faglige udvalg som en vigtig medspiller for skolerne.
Hertil nævner flere skoler, at det vil være fordelagtigt – både når det gæl-
der bred forankring på skolen og hensyn til ressourceforbrug - at forlø-
bene kan foregå lokalt ude på skolerne, tæt på undervisningen.
Dette kan med fordel ske sammen med gæstelærere, der har ekspertise i
den grønne omstilling, ligesom leverandører af teknisk udstyr og virksom-
heder vil være relevante at drage ind.
Endelig er det vigtigt, at ny viden og tilegnelse af nye tekniske færdighe-
der spredes til alle i underviserteamsene og ikke kun til en enkelte eller få,
der bliver sendt afsted på kursus.
Side 3/11
3. Skolernes generelle fokus på den grønne omstilling
Overordnet set giver skolerne udtryk for, at de har stor fokus på den
grønne omstilling – både i et samfundsmæssigt og uddannelsesmæssigt
perspektiv, og at dette fokus er gældende aktuelt men også for den kom-
mende tid.
De fleste af de interviewede skoler har skrevet bæredygtighed og den
grønne omstilling ind i deres strategi.
Der er er dog variationer i graden af fokus, hvilket er betinget af:
hvilke uddannelser og uddannelsesområder, der er tale om
de faglige udvalgs involvering på området
hvorvidt den grønne omstilling specifikt er skrevet ind i bekendtgørel-
serne
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
2926296_0004.png
hvorvidt der er opsat konkrete mål ift. den grønne omstilling
Side 4/11
Hvad angår forskellen på de enkelte uddannelsers og områders fokus,
hænger graden af opmærksomhed ofte tæt sammen med hvilke værktø-
jer, materialer og produkter, som uddannelserne arbejder med/på.
Størst fokus ses umiddelbart på byggeuddannelserne samt elektriker- (in-
stallation, damp), mekaniker- (elbiler), landbrudsuddannelsen og hotel-
og restaurationsuddannelserne (eksempelvis indgår ”Klima og bæredyg-
tighed” som element i projektfag på GF1 Gastronomi og sundhed på en
skole), mens det i konkret form ikke p.t. fylder så meget på de merkantile
uddannelser samt frisør-, tandklinikassistentuddannelsen og til dels sme-
deuddannelsen.
Selvom om den grønne omstilling konkret ikke fylder så meget i under-
visningen på de merkantile uddannelser på den interviewede skole, har
man også her skrevet bæredygtighed ind i skolens strategi.
Generelt giver skolerne udtryk for, at det er naturligt at tænke den grønne
omstilling ind i uddannelserne – især for en af de interviewede skoler, der
også er en verdensmålsskole.
Enkelte skoler har afholdt temamøder og bæredygtighedskurser, hvor
man havde fokus på den fremtid vi ser ind i forhold til den grønne omstil-
ling. En skole har desuden bygget et nyt energiværksted, hvor den
grønne omstilling er omdrejningspunkt.
4. Nuværende og efterspurgte kompetencer
Overordnet set vurderer skolerne, at de
i rimelig grad
følger med i udvik-
lingen og kompetenceudviklingsbehovet for underviserne, men at der er
behov for løbende – og i stigende grad fremover – at efteruddanne un-
derviserne i forhold til den grønne omstilling.
Som nævnt ovenfor er der dog også her forskel på de enkelte uddannel-
ser og områder.
4.1. De tekniske og uddannelsesspecifikke fagligheder
Forskellen på behov for efteruddannelse mellem uddannelser/områder er
særligt udpræget i forhold til
de tekniske og uddannelsesspecifikke faglig-
heder
hos underviserne.
det merkantile område
er behovet umiddelbart ikke så stort, hvilket
hænger sammen med, at ESG-redskabet/-rapporteringer (Environment,
Social og Governance)
2
umiddelbart er det eneste forhold relateret til den
2
ESB-redskab/-forhold/-krav (Environment, Social og Governance) refererer til en ramme/et
redskab der kan anvendes til at måle og vurdere på en organisations praksis og perfor-
mance i forhold til opsatte bæredygtighedsprincipper.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
grønne omstilling. Den interviewede skole fremhæver i den sammen-
hæng, at der til en vis grad er behov for efteruddannelse på dette om-
råde.
Samlet for
de tekniske uddannelser
vurderer skolerne, at der er et udpræ-
get behov for efteruddannelse på det grønne område. De uddannelser,
der har gennemført mest efteruddannelse på det grønne område, er sam-
tidig de uddannelser, der stadig står med et stort behov for efteruddan-
nelse, fordi udviklingen inden for den grønne omstilling går hurtigt.
Det gælder især auto-, elektronik- og byggeområderne, hvor der er lø-
bende behov for efteruddannelse af underviserne. På mekanikeruddan-
nelsen går udviklingen af elbiler fx så hurtigt, at det er svært at følge med.
Når man som underviser er blevet opdateret og opkvalificeret på den se-
neste tekniske udvikling, er der kort tid efter sket en ny udvikling. På elek-
tronikområdet handler efteruddannelsesbehovet fx om solceller, ventila-
tion, varmepumper og energioptimering, mens det på byggeområdet
omhandler teknologiske fagligheder i forhold til eksempelvis anvendelse
klimavenlige materialer, genbrug og håndtering af asbest og affaldssorte-
ring.
På hele det tekniske område er der fokus på, at underviserne kan have
behov for at opkvalificeres i anvendelsen af de nye maskiner, der løbende
købes ind, herunder at der er nye måder og metoder for vedligehold af
maskiner.
På en række andre uddannelser har der også været fokus på den grønne
omstilling – både i forhold til nuværende og kommende behov. Eksem-
pelvis har der på smedeuddannelsen været fokus på genbrug af materia-
ler for at undgå spild, hvilket også fremadrettet forventes at blive et fokus
på bygningsmaleruddannelsen. For begge uddannelser forventes det, at
der i stigende grad vil komme øget fokus på den grønne omstilling og at
der vil være øget behov for kompetenceudvikling på området.
Derudover vurderer et par af skolerne, at man har fulgt godt med udvik-
lingen på anlægsgartner- og landbrugsuddannelsen. Dette er blandt an-
det sket i kraft af, at bæredygtighed ligger ”som en naturlig del” i uddan-
nelserne med fokus på eksempelvis økologi, biodiversitet naturbeva-
relse/naturpleje. Hertil er bæredygtighed skrevet ind i uddannelsernes
bekendtgørelser.
En skole skal nu i gang med for alvor at sætte den grønne omstilling på
dagsordenen. Den pågældende skole har på de enkelte uddannelser og
på enkelte fag inddraget den grønne omstilling efter de gældende krav,
ligesom enkeltpersoner på skolen har ”båret” den grønne omstilling frem.
Skolen mangler dog stadig at sammensætte et strategisk og koordineret
arbejde i forhold til omstillingen.
Side 5/11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
Den pågældende skole påpeger i den sammenhæng, at man er blevet be-
vidst om, at der mangler faglig kompetenceudvikling på det grønne om-
råde for en del undervisere, ligesom skolen nu skal i gang med at ind-
skrive den grønne omstilling i skolens strategi.
4.2. De generiske områder - ”det grønne mindset” samt lærernes pæ-
dagogiske og didaktiske kompetencer
Som nævnt, giver skolerne udtryk for, at den grønne omstilling er i fokus
– herunder at de er bevidste om hvilke tekniske færdigheder, der allerede
er
udviklet - og
fremover
skal udvikles - hos deres undervisere. Når det
kommer til undervisernes ”grønne mindset” – herunder undervisernes
pædagogiske og didaktiske kompetencer - er skolernes vurdering mere
klar og enslydende: Nemlig at der er et udpræget behov for efteruddan-
nelse.
Årsagerne hertil er følgende:
Der er et udpræget behov for at sikre, at alle undervisere på skolerne
har en
forståelse for vigtigheden og relevansen
for den grønne
omstilling. Dette er til stede på nogle uddannelser, mens det i mindre
grad er til stede på andre uddannelser – jfr. forrige afsnit.
Enkelte skoler gav udtryk for, at det er
nødvendigt at sikre et grønt
mindset som fundament,
før man kan gå videre og fokusere på
hvordan det integreres i de enkelte uddannelser. De fleste skoler på-
pegede dog, at mindsettet kan udvikles sideløbende med, at den
grønne omstilling indgår som en allerede fast del af undervisningen.
Alle underviserne skal have et
fælles billede
af, hvordan den grønne
omstilling indgår i skolens strategi.
Skolerne understregede, at det ønskede mindset skal sikre, at den
grønne omstilling skal være en
integreret del af undervisningen.
Altså ikke noget der nødvendigvis ligger som et separat element,
hvilket er tilfældet for nogle af skolerne/uddannelserne.
Skolerne giver udtryk for, at det er vigtigt at få opbygget et grønt
mindset hos underviserne, da det er
forudsætning for deres pæda-
gogiske og didaktiske arbejde.
Det er samtidig vigtigt, at sikre, at underviserne - og alle i organisati-
onen - følger dette
mindset i bred forstand
for at sikre, at det bliver
en fast del af kulturen på skolen og i undervisningen. Herunder at
principperne fra det pædagogiske arbejde følges alle steder i forhold
til eksempelvis genbrug, madspild, anvendelse af klimavenlige pro-
dukter og affaldssortering. Med andre sikre en
whole system ap-
proach
i hele organisationen.
Underviserne skal klædes på til
løbende at omstille sig
i henhold til
den grønne udvikling – herunder at være opsøgende og orientere sig
mod ny udvikling og mål for den grønne omstilling. Som beskrevet i
forrige afsnit, går den grønne udvikling så hurtig, at der kommer ny
viden og teknologi lige efter man er blevet opdateret. Derfor kan det
være hensigtsmæssigt, at man som underviser løbende tilegner sig
ny viden og tekniske færdigheder – både opsøgende på egen hånd,
men også med henblik på at kunne brede den ny viden ud til sine
kollegaer i et professionelt praksisfællesskab. Sidstnævnte element,
Side 6/11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
2926296_0007.png
taler ind i at ledelsen er bevidst om dette, og er med til at opsætte en
ramme for dette.
Opsamlende kan det konstateres, at skolerne udtrykker behov for efter-
uddannelse både i forhold til undervisernes
generiske
(mindset, pædaog-
gik og didaktik) og
tekniske
færdigheder/kompetencer.
På det generiske område er behov særligt udpræget på alle uddannelses-
områder, mens det varierer en del, når det kommer til de tekniske kom-
petencer. Det er svært for skolerne at udpege konkrete tekniske færdig-
heder, hvor der er et særligt udviklingsbehov, da udviklingen går så hur-
tigt. Denne pointe taler igen ind i vigtigheden i at de generiske kompe-
tencer er på plads på alle uddannelser/områder.
Side 7/11
5. Nuværende og efterspurgte udbud
For at perspektivere de nuværende og kommende behov for efteruddan-
nelse, præsenteres med baggrund i interviewene de udbud på den
grønne område, som skolerne kender til og evt. anvender (afsnit 5.1.).
5.1. Nuværende og anvendte tilbud hos de fem skoler
I følgende oversigt fremgår de tilbud, som de interviewede skoler indtil
videre har anvendt. Her skelnes der mellem interne forløb, eksterne forløb
og forløb i samarbejde med eksterne, ligesom tilbuddene opdeles på
”tekniske færdigheder”, på ”mindset – herunder det pædagogiske og di-
daktiske” eller begge dele.
”Udbyder”
Type kompetencer/
færdigheder
Interne forløb
Eksterne forløb
Forløb i samarbejde med
eksterne
Kompetenceudvikling
inden for grøn omstil-
ling i forbindelse med
Femern projektet. Er-
hvervsakademi også
inde over
Div. projekter med Vil-
lum Fonden (+ andre
fonde) i samarbejde
mellem skoler
Kompetenceudvikling i
samarbejde med leve-
randører af varmepum-
per
AI og VR i automekani-
ker – i samarbejde med
Videnscenter
Tekniske færdigheder
AMU-kurser: Solceller og
varmepumper
Certificeringskurser på
automekaniker
Certificeringskurser på
specialer for køler og
varmepumpe
Kurser i ESG-regnska-
ber
Forskellige kurser med
Videncentrene – eks.:
Roroboteknologi
Vegetar- og veganer-
kurser
Div. AMU-kurser
-
herunder på auto,
elektriker, land-
brugsuddannelsen
Tømre deltager i efter-
uddannelse ift. Asbest
Automekaniker har
haft flere undervisere
på efteruddannelse i El
og Hybrid bil
Modul om bæredyg-
tighed på Diplom i er-
hvervspædagogik
Mindset, pædagogisk og
didaktisk
Temamøder el. lign. om
grøn omstilling
Kursus om bæredygtig-
hed i bred forstand med
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
2926296_0008.png
(DEP) – professions-
højskoler
Grundlæggende forløb
om bæredygtighed
med Teknologisk Insti-
tut
Erhvervsakademi i Aar-
Side 8/11
hus – herunder ift. hvor
bæredygtighed er på vej
hen?
Grøn omstilling med
UCL - oplæg
Gastrolab
Forløb med faglige ud-
valg – på elektikerudan-
nelse og for kokke og
tjenere
Forløb sammen med
UCL
Projekt med gæstelæ-
rere fra Musicon
Både tekniske færdighe-
der og mindset + pæda-
gogisk og didaktik
Bæredygtighedskurser
De grønne uddannelser
har løbende kørt adskil-
lige forløb
Andre løbende kurser
om grøn omstilling
AMU kursus ”Green
chef”
Som det fremgår af tabellen, er der i overvejende grad flest tilbud/forløb,
der omhandler undervisernes tekniske færdigheder. De gennemføres
hyppigst i samarbejde med eksterne parter og til dels kun som eksterne
forløb.
5.2. Efterspurgte tilbud fra de fem skoler
Som beskrevet i tidligere afsnit, giver skolerne udtryk for at der er et ud-
præget behov for opkvalificering af underviserne i forhold til den grønne
omstilling.
Overvejende efterspørges der forløb, der kan sikre et godt og fælles
mindset hos underviserne, ligesom der udtrykkes behov der udvikler den
pædagogiske og didaktiske praksis.
I forlængelse heraf påpeger stort set alle skoler, at dette kan ske i forskel-
lige regi - herunder:
Udbud hos AMU-udbyder
Udbud hos professionshøjskole eller erhvervsakademi
Udvikling af forløb i samarbejde med
o
fonde
o
andre skoler
o
leverandører/virksomheder
o
faglige udvalg
o
videnscenter
o
interne på egen skole
Hvad angår en opkvalificering af de tekniske færdigheder er det især in-
den for uddannelser, fag og områder, hvor udviklingen går meget hurtig,
at der efterspørges efteruddannelse. Det drejer sig primært om autome-
kaniker, elektronik, energi, byggeri og til dels gastronomi.
Det er ikke umiddelbart muligt at pege på konkrete faglig-tekniske ele-
menter, der efterspørges efteruddannelse på, idet udviklingen går så hur-
tig. Dette ligger dog igen op til, at mindsettet er på plads, og at man som
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
skole og underviser er klar til at gribe den nye udvikling og dermed efter-
uddannelsesbehov. Dette kalder også på et godt samarbejde med de fag-
lige udvalg, og at de faglige udvalg også kigger proaktivt ind i den
grønne udvikling.
På det merkantile område er det umiddelbart kun i forhold til ESG-red-
skabet/-rapporteringerne (Environment, Social og Governance), at der
mangler en løbende opkvalificering, om end at der også her efterspørges
fokus på mindsettet, idet man ikke præcist ved, hvad der venter om hjør-
net.
Mere konkret
giver en skole udtryk for, at der mangler tilbud til opkvali-
ficering af underviserne på smedeuddannelsen, bl.a. i forhold til anven-
delse af nyt svejseværktøj.
Derudover giver en skole udtryk for, at det er svært at finde noget inden
for gastronomiske område, der matcher det ønskede niveau.
Flere af skolerne fremhæver de tekniske universiteter som relevante ud-
bydere, idet de også forsker i området. Samtidig fremhæves erhvervsaka-
demier som relevante udbydere og samarbejdspartnere.
Det efterspørges desuden, at videnscentrene byder ind med forløb, da de
allerede nu har opbygget viden på det grønne område, og at de derudfra,
kan videreudvikle på kurser, forløb, mv.
En skole påpeger, at de AMU-kurser de har kendt til, og som omhandler
opkvalificering på det pædagogiske og didaktiske område gerne må ligge
på et højere niveau end de hidtil kendte.
For tømrerne og snedkerne vil der fremover også blive behov for efterud-
dannelse i forhold til genbrug, affaldssortering klimavenlige materialer og
beregninger i forhold til dette.
I bred forstand, men særligt på det merkantile område, vil ESG-redska-
bet/-rapporteringerne komme i fokus. På denne baggrund vil det være
aktuelt at der fremover – og i stigende grad - udbydes relevante efterud-
dannelsestilbud.
5.3. Vigtige pointer fra afdækningen af nuværende og efterspurgte
efteruddannelsestilbud
I forlængelse af afdækningen af nuværende og efterspurgte tilbud, er det
relevant at fremhæve nogle pointer, som er vigtige at sætte i spil i kom-
petenceudvikling af underviserne – herunder ved udvikling af efteruddan-
nelsesforløb.
Skolerne fremhæver i den forbindelse følgende pointer:
Det er vigtigt, at ny viden og tilegnede færdigheder fra et kursus/ef-
teruddannelse spredes ud på arbejdspladsen. Kurser giver ofte en iso-
Side 9/11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
leret viden. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at alle relevante un-
dervisere, deltager på samme kursus. Alternativt skal det sikres, at un-
derviseren, der har været på kursus, involverer sine kollegaer i den
nye viden.
Der efterspørges mere skræddersyede forløb for de enkelte uddan-
nelser.
Det kan være hensigtsmæssigt at efteruddannelsen sker gennem
flere korte forløb og ved aktionslæring. Herved opleves den ikke så
omfattende og ressourcekrævende, ligesom den bliver mere praksis-
rettet.
Efteruddannelsen kan med fordel foregå lokalt ude på skolerne.
Det anbefales, at ansøge fonde til projekter sammen med andre sko-
ler.
De faglige udvalg er en vigtig medspiller i forhold til efteruddannelse
til den grønne omstilling. Hvis de ikke har involveret sig endnu, vil det
være godt at få sat dem i spil.
Uddannelseslederne skal have viden og indsigt i den grønne omstil-
ling – herunder hvordan de i forlængelse heraf sikrer fokus på dette i
deres teams.
Side 10/11
7. Erfaringer med brug af gæstelærere
Der er forholdsvis stor variation i hvorvidt de fem skoler anvender/har an-
vendt gæstelærere – herunder i forhold til undervisning, der vedrører den
grønne omstilling.
En skole bruger jævnligt gæstelærere. Det kan være en virksomhed, der
kommer på besøg og fremlægger den seneste udvikling. Et eksempel er
et samarbejde med en gastro-koncern, hvor skolen fik præsentation af
hvordan man kan arbejde med linser i gastronomien. Hertil inddrages
timelærere efter behov på områder, hvor skolen selv mangler kompeten-
cer – herunder på specialefag og i den grønne omstilling.
En skole har bl.a. erfaring med gæstelærere gennem projekt, der specifikt
omhandlede bæredygtighed og grøn omstilling. Forløbet gav skolens
egne undervisere god indsigt i det grønne stof, som de kan tage med vi-
deres undervisning fremover.
En skole fremhæver, at de til en vis grad anvender gæsteundervisere, men
at det varierer en del mellem de enkelte uddannelser. Især er det på deres
elektrikeruddannelsen, de anvendes. Det er dog ikke ift. den grønne om-
stilling, at gæstelærerne har været i spil. Dog har der været oplægshol-
dere på besøg for at holde foredrag om den grønne omstilling.
En anden skole anvender gæstelærere i en større udtrækning, men frem-
hæver, at en gæstelærer ikke skal stå alene med undervisningen og der-
for sammen med en underviser fra skolen. Herved klædes egen undervi-
ser på, til at undervise i det pågældende stof.
En skole (merkantilt område) anvender stort set ikke gæstelærere, mens
en anden kun gør det i meget begrænset omfang.
Skolerne er overvejende enige om, at det er relevant at inddrage gæste-
lærere i undervisning, og at det især er relevant at gøre det i forhold til
den grønne omstilling, selv om det endnu kun har været i begrænset om-
gang, det indtil videre er sket.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om en oversendelse af den omtalte afdækning af udbud, anvendelse og eventuelle nye behov for efteruddannelsestilbud i forhold til den grønne omstilling vedr. flere faglærte til den grønne omstilling (folketingsåret 2023-24)
Side 11/11
Bilag 1: Metode, design og forbehold
Afdækningen skulle ske gennem interviews med fem udvalgte erhvervs-
skoler med tekniske uddannelser spredt på geografi og størrelse.
En af de fem skoler skulle også udbyde merkantile uddannelser, da af-
dækningen også skulle omfatte dette område.
Følgende skoler blev udvalgt og deltog i interviewene til afdækningen:
Mercantec – tekniske og merkantile uddannelser
Hansenberg – tekniske uddannelser
Roskilde Tekniske Skole – tekniske uddannelser
Syddansk Erhvervsskole – tekniske uddannelser
TECHCOLLEGE – tekniske uddannelser
Der blev derfor gennemført seks interviews – nemlig et interview på det
tekniske område på hver af de fem skoler og et interview på det merkan-
tile område.
Interviewene med de fem skoler er baseret på følgende spørgsmål:
Udbud: Hvilke udbydere findes der af efteruddannelsestilbud for de
to typer kompetenceudvikling? Er der geografiske forskelle og/eller
forskelle på tværs af uddannelsesområder?
Anvendelse: I hvilket omfang benytter erhvervsskolerne sig af de for-
skellige udbydere/efteruddannelsestilbud i forhold til hver af de to ty-
per kompetenceudvikling? Hvad benytter skolerne sig mest/mindst
af?
Nye behov: Oplever erhvervsskolerne udækkede behov for nye efter-
uddannelsestilbud for hver af de to typer kompetenceudvikling? I så
fald hvilke?
Interviewene blev gennemført virtuelt primært med uddannelsesledere
fra de fem skoler i perioden den 23.-27. august 2024. Der blev afsat 45
minutter til hver interview.
Da afdækningen blev foretaget ud fra en kvalitativ metode (semistruktu-
rerede interviews) med 5 udvalgte skoler, skal der i notatet tages forbe-
hold for at afdækningen ikke kan give udtømmende billede af, hvilke ak-
tuelle efteruddannelsesudbud, der findes inden for den grønne omstilling
og hvilke konkrete og uddannelses- og fagspecifikke efteruddannelsesbe-
hov, der findes blandt lærerne på de danske erhvervsskoler.
Nærværende afdækning udpeger i stedet en række temaer, der kan give
afsæt for videre drøftelse af de rejste udfordringer, muligheder og behov
på efteruddannelsesområdet for underviserne.