Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2952598_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 67
I brev af 20. november 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Peter Skaarup (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 67:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Formand reagerer efter
nyt påbud til
skole: - Ledelsen
føler sig alene og presset på tid”, Dagbladet Roskilde,
den 18. november 2024? Vil ministeren hertil redegøre for, hvor lang snor
en skoleledelse bør have efter at have modtaget flere påbud fra Arbejds-
tilsynet som følge af voldelige elever og lærernes oplevelse af ikke at
have de nødvendige kompetencer? Vil ministeren yderligere redegøre for,
om ministeren agter at gribe ind for at sikre, at der bliver taget hånd om
de voldelige elever, og at lærerne får de nødvendige kompetencer, hvis
der ikke snart kommer orden på den pågældende skole?
Svar:
Kommunerne er ansvarlige for driften af folkeskolen, og dermed også for,
at skolerne overholder gældende regler, både på folkeskoleområdet og
på arbejdsmiljøområdet. Når en skole ikke lever op til forpligtelserne i ar-
bejdsmiljølovgivningen, og af den årsag modtager et påbud fra Arbejds-
tilsynet, er det Arbejdstilsynet, der følger op og vurderer, om den ansvar-
lige kommunes tilbagemelding ift. efterkommelse af påbuddet, og her-
med løsning på det givne arbejdsmiljøproblem, er tilstrækkeligt. Jeg har
derfor en klar forventning om, at kommunen og skolens ledelse vil ud-
bedre de forhold, der ligger til grund for påbuddet.
Den bedste løsning på situationer med udadreagerende adfærd er fore-
byggelse. I Folkeskolens Kvalitetsprogram fra foråret 2024 indgår bl.a.
muligheden for lokalt at reducere timetallet i folkeskolen og på den måde
finansiere fx tovoksenordninger. Derudover er der afsat midler til kompe-
tenceudvikling. Begge dele kan medvirke til at forebygge den slags situa-
tioner, som nævnes i artiklen om skolen i Greve Kommune, hvor det på-
peges, at lærerne oplever at mangle ressourcer og kompetencer.
Når der desværre opstår situationer med udadreagerende adfærd i sko-
len, er det vigtigt for mig, at skolen og personalet har nogle handlemulig-
heder, som gør dem i stand til at håndtere den konkrete situation. Derfor
Børne- og Undervisningsministeriet
10. december 2024
Sagsnr.: 24/36745
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: MFU spm., om ministeren vil kommentere artiklen Formand reagerer efter nyt påbud til skole: - Ledelsen føler sig alene og presset på tid, Dagbladet Roskilde, den 18. november 2024
har jeg for nylig præsenteret et udkast til en revideret bekendtgørelse om
fremme af god orden i folkeskolen. Min hensigt med justeringerne er
både at tydeliggøre de handlemuligheder, som man allerede har i skolen i
dag, og at sikre, at der er de nødvendige og relevante muligheder for at
gribe ind.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye