Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Samrådsspørgsmål C
Åbent
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Samråd er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Taletid
Tid og sted
Seks min.
14. november 2024 kl. 10:15 i lokale 2-133
Side 1/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om talepapir fra samrådet den 14.11.24 om, børnene i Randers Kommune får den rigtige hjælp, når Randers Kommune ifølge forslaget til kommenenes budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke længere vil visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisning, jf. BUU alm. del samrådsspm. C
Contents
1. Indledning ...........................................................................................2
2. Vedrørende Randers Kommunes forslag .................................2
3. Omstilling af almenområdet.........................................................4
4. Regeringens initiativer ....................................................................6
5. Afslutning ............................................................................................7
1. Indledning
Tak til Charlotte Broman Mølbæk fra SF for spørgsmålet.
***
2. Vedrørende Randers Kommunes forslag
Indledningsvis vil jeg fremhæve, at jeg ikke har kendskab
til Randers Kommunes budgetaftale ud over det materi-
ale, som spørgeren henviser til. Og så at aftalen er ind-
gået mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Venstre
og Konservative i Randers.
Det er også vigtigt for mig at fremhæve, at folkeskolen er
et kommunalt ansvar. Og det er op til den enkelte kom-
mune at prioritere, hvordan ressourcer til undervisnings-
området anvendes
men selvfølgelig inden for lovens
Side 2/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om talepapir fra samrådet den 14.11.24 om, børnene i Randers Kommune får den rigtige hjælp, når Randers Kommune ifølge forslaget til kommenenes budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke længere vil visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisning, jf. BUU alm. del samrådsspm. C
rammer. Det har jeg en klar forventning om, at kommu-
nerne er i stand til.
Af Randers Kommunes budgetmateriale fremgår det, at
Randers kommune ”som
udgangspunkt ikke længere vil
visitere elever i indskolingen
altså 0.-3. klasse - til speci-
alundervisning.”
Jeg lægger særlig vægt på,
at de skriver ”som
udgangs-
punkt”.
Det er en væsentlig formulering. Fordi den aner-
kender, at der fortsat vil være børn med behov for et
vidtgående specialpædagogisk tilbud.
Hvis Randers Kommune på forhånd afskar alle børn fra at
få specialundervisning, ville det ikke være lovligt. Men det
ser heller ikke ud til at være tilfældet her.
Der bliver spurgt
til min holdning til ”den
slags budgetaf-
taler, hvor kommunen prioriterer økonomi over barnet”.
Man kommer selvfølgelig ikke til at høre hverken mig el-
ler, håber jeg, fremtidige undervisningsministre sige, at
kommuner skal prioritere økonomi over barnet. De skal
tage udgangspunkt i en konkret og individuel vurdering
af barnets behov.
Men kommunerne skal også prioritere deres økonomi.
Og hvis det gøres klogt, behøver der ikke altid være no-
gen modsætning mellem det økonomisk bedste og det
bedste for barnet.
***
Side 3/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om talepapir fra samrådet den 14.11.24 om, børnene i Randers Kommune får den rigtige hjælp, når Randers Kommune ifølge forslaget til kommenenes budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke længere vil visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisning, jf. BUU alm. del samrådsspm. C
3. Omstilling af almenområdet
Andelen af elever, som modtager et specialundervis-
ningstilbud, har i de senere år været stigende på lands-
plan og nåede i skoleåret 2022/23 sit højeste i 12 år med
6,5 pct. af eleverne i et specialundervisningstilbud.
Mange kommuner rapporterer om stigende udgifter til
specialundervisning. Kommunernes Landsforening esti-
merede sidste år, at omtrent hver fjerde krone i folkesko-
len anvendes på det segregerede specialundervisnings-
område.
De tilbud er dyre, og det er en økonomiske udfordring
mange steder. De penge, der bruges her, kan ikke samti-
dig bruges på den almindelige folkeskole.
Derfor risikerer det almindelige område at blive udfor-
dret, hvilket igen kan føre til, at flere elever får behov for
specialundervisning. Det er en selvforstærkende og nega-
tiv spiral, man kan komme ind i.
Mange kommuner og skoler er i gang med at styrke de
inkluderende læringsmiljøer i almenundervisningen, så de
bl.a. er i stand til at tilbyde elever med særlige behov et
skoletilbud, der imødekommer deres behov.
Jeg har rundt om i landet set mange inspirerende tiltag til
at styrke folkeskolen og til at flytte flere menneskelige og
økonomiske ressourcer ind i det almene skoletilbud.
Side 4/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om talepapir fra samrådet den 14.11.24 om, børnene i Randers Kommune får den rigtige hjælp, når Randers Kommune ifølge forslaget til kommenenes budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke længere vil visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisning, jf. BUU alm. del samrådsspm. C
I Østjylland fx i Aarhus, hvor de har oprettet det, de kal-
der NEST-klasser, som er en måde at danne skoleklasser
på, hvor distriktsbørn og børn med autisme eller autisme-
lignende vanskeligheder går i samme klasse og indgår
med lige deltagelsesmuligheder i det samme fællesskab.
Eller længere nordpå
Morsø Kommune
hvor kommu-
nen efter inddragelse af forældrene har hjemtaget elever
fra specialundervisningstilbud i andre kommuner til deres
egne distriktsskoler, hvor der i stedet er blevet investeret i
opbygningen af nogle stærkere børnefællesskaber tæt på
det almindelige folkeskoleområde.
Jeg hæfter mig også ved, at Randers Kommune ikke
blindt vil sende flere elever med særlige behov ind i den
almene indskoling uden at styrke almenområdet. I deres
budgetaftale skriver de,
at de vil investere i ”en
forstærket
inklusionsindsats og kompetenceudvikling i indskolingen.”
Blandt andet ved at prioritere midler til tolærerordninger i
indskolingen.
Arbejdet med at sikre økonomisk stabilitet for almenom-
rådet er en forudsætning for at imødekomme elevernes
behov.
Fordi det er ikke nødvendigvis altid bedst for børn med
særlige behov at blive flyttet ud af den almene undervis-
ning. De bliver skilt fra deres venner, og de får heller ikke
automatisk et tilbud, der forbedrer deres trivsel eller de-
res faglige evner. Elever, der har gået på specialskoler,
Side 5/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om talepapir fra samrådet den 14.11.24 om, børnene i Randers Kommune får den rigtige hjælp, når Randers Kommune ifølge forslaget til kommenenes budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke længere vil visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisning, jf. BUU alm. del samrådsspm. C
klarer sig
desværre
generelt dårligere senere i livet
end tilsvarende elever på det almene område.
Jeg vil dog gerne understrege, at der både i dag og frem-
over vil være elever, som har brug for et segregeret spe-
cialundervisningstilbud, og de skal have et tilbud af høj
kvalitet.
Vi skal på samme tid have gode specialundervisningstil-
bud og et stærkt og favnende almenområde. Den ba-
lance er et grundlag for at give alle børn det undervis-
ningstilbud, de har behov for.
***
4. Regeringens initiativer
En inkluderende folkeskole med et stærkere almenom-
råde skabes i et tæt samspil mellem lokal omstilling
som er i gang mange steder, og jeg betragter budgetaf-
talen i Randers som en del af det
og nationale tiltag.
Derfor har regeringen sammen med folkeskoleforligs-
kredsen taget en række initiativer til at styrke folkeskolen.
Med aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram fra foråret
bliver pædagogisk psykologisk rådgivning styrket, der bli-
ver prioriteret økonomi til specialpædagogiske kompe-
tencer, og vi styrker indsatsen i dansk og matematik for
de mest udfordrede elever
og mange andre ting.
Side 6/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om talepapir fra samrådet den 14.11.24 om, børnene i Randers Kommune får den rigtige hjælp, når Randers Kommune ifølge forslaget til kommenenes budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke længere vil visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisning, jf. BUU alm. del samrådsspm. C
I de kommende måneder kommer der også en række an-
befalinger fra flere forskellige sider, der på forskellige må-
der handler om det, vi taler om i dag.
Trivselskommissionen kommer inden længe med deres
anbefalinger. Der er også nedsat en ekspertgruppen om
justeringer af støttereglerne i folkeskolen. Og så har
Børne- og Undervisningsministeriets egen vidensenhed
for børn og unge med særlige behov (VIBUS) også anbe-
falinger på vej.
Med økonomiaftalen for 2025 mellem regeringen og
Kommunernes Landsforening blev den kommunale ser-
viceramme også øget med 3,4 mia. kr. Det skulle også
gerne give kommunerne mulighed for at styrke folkesko-
lens almenområde. Jeg kan også se, at mange kommuner
har benyttet sig af de muligheder for at prioritere folke-
skolen i budgetterne for 2025.
***
5. Afslutning
Jeg håber
og jeg tror også
at kommunerne er i stand
til at vende udviklingen lokalt understøttet af de natio-
nale tiltag, jeg nævnte før
og selvfølgelig inden for lo-
vens rammer.
Jeg håber faktisk også, at Randers Kommune kan være en
af dem.
Side 7/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om talepapir fra samrådet den 14.11.24 om, børnene i Randers Kommune får den rigtige hjælp, når Randers Kommune ifølge forslaget til kommenenes budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke længere vil visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse) til specialundervisning, jf. BUU alm. del samrådsspm. C
Tak for ordet.
***
Side 8/8