Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 3
I brev af 3. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 3:
Vil ministeren redegøre for, hvilken pædagogisk forskning der ligger til
grund for forslaget om flere sanktioner i ordensbekendtgørelsen?
Svar:
Revisionen af ordensbekendtgørelsen og vejledningen har været drevet
af en praktisk virkelighed. Formålet med at ændre
ordensbekendtgørelsen er at understøtte, at skolerne har den rigtige
værktøjskasse til at håndtere udadreagerende og grænseoverskridende
adfærd. Det er vigtigt for regeringen, at skolens ledelse og personale ikke
føler sig magtesløse i denne type af situationer, og at de har
mulighederne for at genoprette ro og tryghed i tilfælde af
grænseoverskridende adfærd.
Jeg håber og har tillid til, at skolerne kan håndtere rigtig mange konflikter
og problemer forebyggende, inden de udvikler sig til denne form for
adfærd.
Derfor rummer mit oplæg til ændringer af ordensbekendtgørelsen fx
også en tydeliggørelse af, hvilke øvrige relevante indsatser, der kan tages
i brug, hvis der konstateres udfordringer med undervisningsmiljøet. Det
drejer sig fx om at indsætte en ekstra lærer/pædagog i udvalgte timer,
igangsætte forskellige fællesskabsrettede aktiviteter i klassen mv.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31906
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye