Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2934142_0001.png
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samrådsspørgsmål B om ordensbekendtgørelsen
Besvarelse af BUU alm. del
samrådsspørgsmål B
BUU
BUU
5 minutter
Torsdag d. 7. november, FT
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0002.png
Indhold
1. Indledning ...........................................................................................1
2. Baggrund og indhold ......................................................................1
3. Sanktioner er også pædagogik ...................................................5
4. Andre indsatser .................................................................................6
5. Afrunding ............................................................................................7
1. Indledning
Udvalget har på vegne af Lotte Rod (RV) bedt om min
holdning til syv organisationers kritik af børnesynet i mit
oplæg til revisionen af ordensbekendtgørelsen.
Tak for at stille spørgsmålet.
***
2. Baggrund og indhold
Lad mig først sige, at jeg ikke mener, at der er en mod-
sætning mellem at skabe gode børnefællesskaber og de
foreslåede ændringer af ordensbekendtgørelsen. Faktisk
tværtimod.
Jeg synes selv, at det er fornuftigt og klogt, når skoler ar-
bejder med forebyggende indsatser og samtidig gør brug
Side 1/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0003.png
af foranstaltninger i ordensbekendtgørelsen, når det er
nødvendigt. For mig går det hånd i hånd.
I foråret varslede jeg, at jeg ville revidere ordensbekendt-
gørelsen.
Baggrunden var bl.a. Børne- og Undervisningsministeriets
opsamling på sager med udadreagerende eller grænse-
overskridende adfærd på landets folkeskoler. Bl.a. affødt
af den triste sag på Borup Skole i Køge Kommune, som vi
også har drøftet i dette udvalg.
Revisionen af ordensbekendtgørelsen er altså drevet af
en praktisk virkelighed. Konkrete udfordringer, som læ-
rere, pædagoger og skoleleder står med hver eneste dag.
Samtidig har der været en række ønsker til revisionen fra
de organisationer, der er omkring skolen.
Formålet med revisionen af ordensbekendtgørelsen er at
give skoler den rette værktøjskasse til at håndtere den
type adfærd.
For skolens personale og ledelse må ikke føle sig magtes-
løse, når de møder grænseoverskridende eller udadrea-
gerende adfærd hos elever. De skal have mulighed for at
genoprette ro og tryghed. For hele klassen
For alles skyld. Både for den elev, der reagerer voldsomt.
For fællesskabets skyld. Og for det pædagogiske perso-
nales skyld.
Side 2/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0004.png
De voksne skal være den pædagogiske autoritet på sko-
len. Som sætter rammerne for et trygt og godt undervis-
ningsmiljø.
For alle elever har ret til et godt undervisningsmiljø, hvor
de trygt kan udvikle sig i skolens fællesskaber.
Jeg har sendt otte ændringer af bekendtgørelse og dertil-
hørende vejledning i høring:
1. For det første, skal der tages et større hensyn til de an-
dre elever, som bliver negativt påvirket af klassekam-
meraters opførsel. I dag er hensynet primært rettet
mod den elev, der udviser uadreagerende eller græn-
seoverskridende adfærd. Men der findes altså også an-
dre børn i klassen.
2. For det andet, gives der mulighed for skoletjeneste.
Elever kan blive bedt om at hjælpe med oprydning el-
ler lignende mhp. at anvise en konkret vej til at genop-
rette skaden på fællesskabet. Jeg mener faktisk, at det
er skolens pligt at anvise en konkret vej tilbage til fæl-
lesskabet.
3. For det tredje, kan en elev fremadrettet blive udelukket
fra undervisningen mere end to gange om året, hvis
skolelederen vurderer, det er nødvendigt. Dog stadig
maks. 7-10 dage.
4. For det fjerde, skal der kunne iværksættes en akutind-
sats med hurtig hjælp. Det betyder, at hvis en elev har
Side 3/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0005.png
behov for en øjeblikkelig indsats, så kan der hurtigt
sættes en specialpædagogisk indsats i gang.
5. For det femte, bliver der større fleksibilitet til overflyt-
telse af en elev til en anden skole. Det bliver lettere at
flytte en elev til en anden skole, hvis det er nødven-
digt. Dette sker med inddragelse af kommunalbesty-
relsen.
6. For det sjette, bliver det tydeligere, at ordensbekendt-
gørelsen også omfatter digital adfærd og kan benyttes
ved dårlig opførsel og krænkelser online over for an-
dre elever eller skolens personale. Fordi opførsel ikke
kun handler om skolegården, men også handler om
den digitale skolegård.
7. For det syvende, skal forældrene tage deres del af an-
svaret. Skolen kan give forældre konkrete opgaver el-
ler stille krav, der skal hjælpe deres barn med at for-
bedre sin opførsel i skolen.
8. Endelig for det ottende tydeliggøres det,
at SFO’en i
åbningstiden kan tages i brug ifm. iværksættelse af
foranstaltninger. Det, mener jeg selv, er ret væsentligt.
Derudover indeholder mit oplæg til ændringer af ordens-
bekendtgørelsen og vejledning også en tydeliggørelse af,
hvilke pædagogiske indsatser skoler kan iværksætte, når
de møder udfordringer med undervisningsmiljøet. De kan
Side 4/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0006.png
fx indsætte en ekstra lærer eller pædagog i udvalgte ti-
mer eller igangsætte fællesskabsskabende aktiviteter i
klassen.
For det absolut bedste redskab til at forebygge uhen-
sigtsmæssig adfærd over for klassekammerater og perso-
nale er et stærkt og inkluderende skolemiljø. Med tyde-
lige og klare rammer. Det tror jeg, de fleste kan blive
enige om.
***
3. Sanktioner er også pædagogik
Jeg vil dog gerne understrege, at konsekvenser og sankti-
oner ikke står i modsætning til pædagogik. Jeg har faktisk
svært ved at forestille mig pædagogik uden konsekven-
ser.
Det er sundt for børn at vide, at der er regler. Og rammer
og konsekvenser hvis de regler brydes. Jeg har derfor ty-
deliggjort, at når et barn gentagne gange udviser grov
adfærd eller ødelægger undervisningen for fællesskabet
det kan for eksempel være at aktivere brandalarmen
med vilje flere gange på en uge, så hele skolen skal ud og
stå på fodboldbanen, eller tømme skrald ud i skolegården
så er det okay, at bede barnet om at hjælpe skolepedel-
len med at rydde op efter sig selv.
Vi skal som voksne turde stå fast ved, at der skal være
plads til alle børn i folkeskolen. Men ikke al adfærd.
Side 5/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0007.png
Det handler ikke om at straffe eleverne. Men det er en
bjørnetjeneste at give børn og unge det indtryk, at deres
handlinger ikke har konsekvenser. Jeg har tillid til, at le-
delsen i samarbejde med skolens personale kender deres
elevgruppe og ved, hvornår der er behov for at iværk-
sætte en bestemt foranstaltning eller indsats.
Det er jo ikke sådan, at det altid vil være relevant at be-
nytte sanktioner fra ordensbekendtgørelsen. Langt fra.
I mange tilfælde kan det være at tydelig klasserumsle-
delse, en ekstra lærer eller pædagog i udvalgte timer eller
klare rammer og tydelighed i undervisningen, mens det i
andre tilfælde vil være at hjemsende en elev i nogle dage.
***
4. Andre indsatser
Revisionen af ordensbekendtgørelsen står heller ikke
alene.
Regeringen har igangsat en række andre initiativer, der
styrker det forebyggende arbejde og det almene miljø på
skolerne.
Med aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram, som for-
ligskredsen indgik i marts 2024, indføres skolens time-
bank. Den gør det mere fleksibelt for skolerne at iværk-
sætte trivselsrettende indsatser eller arbejde forebyg-
gende i det almene miljø.
Side 6/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0008.png
Regeringen har også af flere omgange tilført midler til
kommunerne. Både med aftalen om kvalitetsprogrammet
for folkeskolen, hvor der er afsat midler til bl.a. en styrket
indsats i dansk og matematik, PPR og kompetenceudvik-
ling.
Og med økonomiaftalen for 2025 mellem regeringen og
KL, som løfter kommunernes serviceramme med 3,4 mia.
kr. Det giver mulighed for at styrke folkeskolens almen-
område. Jeg er glad for at se, at mange af de kommunale
budgetter bliver indgået på en sådan måde, at folkesko-
len også blive styrket.
5. Afrunding
Jeg håber, at ændringerne af ordenbekendtgørelsen vil
opfattes som en støttende hånd i ryggen på de skolele-
dere, lærere og pædagoger, der faktisk står i den virke-
lige virkelighed med de ægte udfordringer og de børn,
der skal have den bedste hjælp til at komme godt igen-
nem skolen.
Man er ikke en dårlig lærer eller skoleleder eller har et
forkert børnesyn, hvis man benytter sanktioner fra or-
densbekendtgørelsen.
Det er helt okay, at handlinger har konsekvenser. Og vi
har en ordensbekendtgørelse af en årsag og har haft det i
mange årtier.
Side 7/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm., om talepapir fra samrådet den 07.11.24 om, ministerens holdning til at landets syv førende børnefaglige organisationer fraråder, at regeringen strammer ordensbekendtgørelsen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. B
2934142_0009.png
Men jeg vil selvfølgelig meget gerne høre mere fra de syv
organisationer, som har skrevet et brev til mig, og som
spørgerne henviser til i sit spørgsmål.
Derfor har jeg inviteret dem til at mødes med mig i denne
måned, hvor de får mulighed for at udfolde deres per-
spektiver. Ligesom jeg selvfølgelig som altid læser de hø-
ringssvar, der kommer, når vi sender noget i høring.
Tak for ordet!
***
Side 8/8