Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 57
I brev af 7. november 2024 har udvalget efter ønske fra Theresa Berg An-
dersen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 57:
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at uddannelsesniveauet i daginstitu-
tionerne samlet set stiger fremover, så der kommer flere pædagoger og
pædagogiske assistenter?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at der fra 2019 til 2023 er kommet ca.
1.070 flere uddannede pædagoger i kommunale og selvejende daginsti-
tutioner svarende til en stigning på ca. 4 pct. I samme periode er antallet
af pædagogiske assistenter steget med ca. 940. Dette svarer til en stig-
ning på ca. 34 pct.
I alt er det samlede antal pædagogiske personaler inkl. pædagogmed-
hjælpere steget med ca. 7.660 i perioden 2019-2023 svarende til en stig-
ning på ca. 16 pct. I samme periode er antallet af 0-5-årige børn steget
med knap 2 pct.
Det er positivt, at der er kommet mere pædagogisk personale i vores
daginstitutioner. Det betyder flere kolleger, som kan være med til at gøre
det pædagogiske fag mere attraktivt og fastholde flere i faget.
Den positive udvikling skyldes blandt andet, at der gennem de seneste år
er investeret massivt i dagtilbudsområdet. Til indfasning af minimumsnor-
meringer blev der afsat ca. 570 mio. kr. i 2020, 860 mio. kr. i 2021, 980
mio. kr. i 2022 og 1.340 mio. kr. i 2023 (2024-pl), og fra 2024 og frem
er kommunerne endvidere kompenseret med ca. 1,7 mia. kr. årligt
(2024-pl) for lovkravet om minimumsnormeringer i daginstitutioner.
Selvom der er ansat flere pædagoger, er pædagogandelen i samme peri-
ode faldet med 6 pct.-point, fordi der i samme periode er kommet flere
pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter. I regeringen er vi op-
taget af, at mange får lyst til både at uddanne sig til pædagogisk assistent
og pædagog.
Børne- og Undervisningsministeriet
3. december 2024
Sagsnr.: 24/35450