Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2947341_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 57
I brev af 7. november 2024 har udvalget efter ønske fra Theresa Berg An-
dersen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 57:
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at uddannelsesniveauet i daginstitu-
tionerne samlet set stiger fremover, så der kommer flere pædagoger og
pædagogiske assistenter?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at der fra 2019 til 2023 er kommet ca.
1.070 flere uddannede pædagoger i kommunale og selvejende daginsti-
tutioner svarende til en stigning på ca. 4 pct. I samme periode er antallet
af pædagogiske assistenter steget med ca. 940. Dette svarer til en stig-
ning på ca. 34 pct.
I alt er det samlede antal pædagogiske personaler inkl. pædagogmed-
hjælpere steget med ca. 7.660 i perioden 2019-2023 svarende til en stig-
ning på ca. 16 pct. I samme periode er antallet af 0-5-årige børn steget
med knap 2 pct.
Det er positivt, at der er kommet mere pædagogisk personale i vores
daginstitutioner. Det betyder flere kolleger, som kan være med til at gøre
det pædagogiske fag mere attraktivt og fastholde flere i faget.
Den positive udvikling skyldes blandt andet, at der gennem de seneste år
er investeret massivt i dagtilbudsområdet. Til indfasning af minimumsnor-
meringer blev der afsat ca. 570 mio. kr. i 2020, 860 mio. kr. i 2021, 980
mio. kr. i 2022 og 1.340 mio. kr. i 2023 (2024-pl), og fra 2024 og frem
er kommunerne endvidere kompenseret med ca. 1,7 mia. kr. årligt
(2024-pl) for lovkravet om minimumsnormeringer i daginstitutioner.
Selvom der er ansat flere pædagoger, er pædagogandelen i samme peri-
ode faldet med 6 pct.-point, fordi der i samme periode er kommet flere
pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter. I regeringen er vi op-
taget af, at mange får lyst til både at uddanne sig til pædagogisk assistent
og pædagog.
Børne- og Undervisningsministeriet
3. december 2024
Sagsnr.: 24/35450
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at vende udviklingen i forhold til pædagogandelen
Regeringen har i oktober 2024, som en del af en samlet reform af de pro-
fessions- og erhvervsrettede uddannelser, præsenteret et udspil til en ny
og forbedret pædagoguddannelse. I forbindelse med en ny pædagogud-
dannelse kan der være potentiale i at sikre et bedre samspil mellem pæ-
dagoguddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse, så de to
uddannelser i højere grad kan styrke hinanden.
Derudover indgik regeringen i efteråret 2023 en historisk aftale med ar-
bejdsmarkedets parter, hvor der blev prioriteret et lønløft til en lang
række offentligt ansatte. Der er afsat ca. 0,8 mia. kr. i 2025 og ca. 1,6 mia.
kr. årligt varigt fra 2026 og frem (2024-pl) til at forbedre rekrutterings- og
fastholdelsessituationen blandt pædagoger på børneområdet og social-
pædagoger.
Regeringen har derudover med opkvalificeringspulje afsat ca. 210 mio. kr.
årligt fra 2024-2030 (2024-pl) til et bredt løft af kompetencer på dagtil-
budsområdet, hvor midlerne blandt andet går til at uddanne flere pæda-
goger og pædagogiske assistenter.
Der vil senest medio 2025 blive gennemført en status på opkvalificerings-
puljen, som giver mulighed for at justere på rammerne for puljen fra 2026
og frem, hvis der viser sig behov for det.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye