Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 53
I brev af 7. november 2024 har udvalget efter ønske fra Theresa Berg An-
dersen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 53:
Vil ministeren oplyse udviklingen i pædagogandel for hver kommune i
årene fra 2019 til 2023
–
opgjort med og uden dagtilbudsledere?
Svar:
Der er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til det pædagogiske
personales uddannelsesmæssige baggrund i kommunale og selvejende
daginstitutioner.
På landsplan er pædagogandelen inkl. pædagogiske ledere faldet fra 57,9
pct. i 2019 til 51,9 pct. 2023, mens der modsat er sket en stigning i ande-
len af pædagogiske assistenter fra 5,6 til 6,5 pct.,
jf. tabel 1.
I samme peri-
ode er der ligeledes sket en stigning andelen af pædagogisk personale
uden en pædagogisk uddannelse fra 32,5 pct. i 2019 til 37,6 pct. i 2023.
Faldet i pædagogandelen inkl. pædagogiske ledere skyldes, at der, på
trods af en stigning i antallet af uddannede pædagoger på ca. 1.070 fuld-
tidspersonaler, samtidig er blevet ansat mere pædagogisk personale
uden en pædagogisk uddannelse. Af den årsag er pædagogandelen rela-
tivt til de øvrige uddannelseskategorier faldet.
På kommuneniveau varierer pædagogandelen inkl. pædagogiske ledere i
2023 mellem 33,2 pct. i Samsø Kommune og 68,5 pct. i Aalborg Kom-
mune, mens andelen af pædagogiske assistenter varierer mellem 3,0 pct. i
Hjørring Kommune til 17,7 pct. i Norddjurs Kommune. I 92 kommuner lig-
ger pædagogandelen inkl. dagtilbudsledere i 2023 på et lavere niveau
end i 2019. Modsat ligger andelen af pædagogiske assistenter i 2023 på
et højere niveau end i 2019 i 66 kommuner.
Af tabel 2 fremgår pædagogandelen ekskl. pædagogiske ledere i kommu-
nale og selvejende daginstitutioner opgjort for hele landet samt på kom-
muneniveau. I 2023 udgør pædagogandelen ekskl. pædagogiske ledere
på landsplan 46,1 pct., mens den på kommuneniveau varierer mellem
Børne- og Undervisningsministeriet
3. december 2024
Sagsnr.: 24/35450