Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 48
I brev af 6. november har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 48:
Vil ministeren kommentere henvendelse og præsentation fra Netværket
Mindre Jyske Gymnasier og Fjerritslev Gymnasium om udkantsgymnasiers
økonomiske vilkår, jf. BUU alm. del - bilag 256 (20231) og bilag 39?
Svar:
Det er vigtigt for regeringen, at alle har adgang til en ungdomsuddan-
nelse af høj kvalitet. Derfor har regeringen med finanslovsaftalen for 2025
sammen med Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre tilført ca. 190
mio. kr. årligt til ungdomsuddannelserne.
Regeringen er opmærksom på, at der er vidt forskellige vilkår for at drive
uddannelsesinstitutioner i landdistrikter og i de større byer, hvor især den
demografiske udvikling er en væsentlig faktor. Det er særligt i land- og
oplandskommunerne, at der forventes faldende ungdomsårgange. Derfor
forhøjes udkantstilskuddet til 3,8 mio. kr. for alle institutioner i land- og
oplandskommuner.
Samlet betyder taxameterjusteringerne, at 56 institutioner i landkommu-
nerne forventes at modtage 115,0 mio. kr. mere ift. 2023 som følge af ta-
xameterjusteringerne. Heraf forventes 51 institutioner at opleve en til-
skudsstigning på 115,6 mio. kr., mens tilskudsreduktionen for de reste-
rende fem institutioner til sammen forventes at være på 0,6 mio. kr.
Hertil kan det fremhæves, at en betydelig del af udkantstilskuddet i dag
udgøres af midlertidige puljer (46,5 mio. kr. ud af 163,7 mio. kr.), hvoraf
30,0 mio. kr. uden finansloven ville bortfalde i 2025, og de resterende
midler stod til at bortfalde i 2028. Med taxameterjusteringerne afskaffes
de midlertidige puljer, som erstattes med permanente tilskud, herunder et
forhøjet udkantstilskud, hvilket forhåbentligt vil bidrage til større budget-
sikkerhed og forudsigelighed for mindre institutioners økonomi.
Som følge af finanslovsaftalen har konsekvenserne af justeringen af taxa-
meter- og tilskudssystemet ændret sig for en lang række institutioner,
Børne- og Undervisningsministeriet
2. december 2024
Sagsnr.: 24/35351