Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2946961_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 47
I brev af 6. november har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 47:
Vil ministeren kommentere henvendelse og præsentation fra Danske
Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelsesforening om taxameterju-
steringer, jf. BUU alm. del - bilag 255 (20231) og bilag 38?
Svar:
Det er afgørende, at elever i hele landet har adgang til et bredt udvalg af
bæredygtige ungdomsuddannelser af høj kvalitet. For at sikre dette har
regeringen foreslået en justering af taxameter- og tilskudssystemet. I for-
bindelse med aftalen om finansloven for 2025 har regeringen sammen
med Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre prioriteret ca. 190 mio. kr.
årligt yderligere til ungdomsuddannelserne, som bl.a. indeholder en vide-
reførelse af A-fagstilskud og studieretningstilskuddet. Med videreførelsen
af A-fagstilskuddet samt udvidelsen af A-fagstilskud til htx styrkes de
gymnasiale uddannelser med ca. 144 mio. kr. årligt ift. finanslovsforslaget.
På finansloven for 2025 indføres også en knæktakst for de gymnasiale
fuldtidsuddannelser med over 700 årselever, hvormed taksten for aktivitet
over 700 årselever reduceres med 7,5 pct. Tiltaget har baggrund i en om-
kostningsanalyse fra Struensee og Co. fra 2019, der overordnet finder en
tendens til faldende marginalomkostninger på ungdomsuddannelserne,
hvor løn- og øvrige driftsomkostninger pr. årselev falder med antallet af
årselever. Knækket muliggør omfordeling fra store skoler med stordrifts-
fordele til små skoler i landdistrikterne.
Jeg er enig med Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Danske Gymnasieelever Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelses-
forening i, at mange parametre har betydning for, hvordan et gymnasi-
ums økonomi ser ud, herunder den demografiske udvikling i lokalområ-
det. Sigtet med taxameterjusteringerne er bl.a. at tage højde for den de-
mografiske udvikling ved at ændre kriterierne for modtagelse af det for-
højede udkantstilskud. Det er særligt i land- og oplandskommunerne,
Børne- og Undervisningsministeriet
2. december 2024
Sagsnr.: 24/35351
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministerens kommentar til henvendelse og præsentation fra Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelsesforening om taxameterjusteringer
hvor der forventes faldende ungdomsårgange. Derfor indføres med fi-
nanslovsaftalen et forhøjet udkantstilskud på 3,8 mio. kr. til institutioner
placeret i land- og oplandskommuner.
Samlet betyder taxameterjusteringerne, at 56 institutioner i landkommu-
nerne forventes at modtage 115,0 mio. kr. mere ift. 2023 som følge af ta-
xameterjusteringerne. Heraf forventes 51 institutioner at opleve en til-
skudsstigning på 115,6 mio. kr., mens tilskudsreduktionen for de reste-
rende fem institutioner til sammen forventes at være på 0,6 mio. kr.
Hertil er det vigtigt at fremhæve, at en betydelig del af udkantstilskuddet
i dag udgøres af midlertidige puljer (46,5 mio. kr. ud af 163,7 mio. kr.),
hvoraf 30,0 mio. kr. uden finansloven ville bortfalde i 2025, og de reste-
rende midler stod til at bortfalde i 2028. Med taxameterjusteringerne af-
skaffer regeringen de midlertidige puljer og indfører i stedet permanente
tilskud, herunder udkantstilskuddet, hvilket forhåbentligt vil bidrage til
større budgetsikkerhed og forudsigelighed for mindre institutioners øko-
nomi. Jeg kan derfor ikke genkende det billede, som de foretrædende
foreninger tegner om, at justeringerne af taxameter- og tilskudssystemet
skulle ramme skævt.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye