Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2945521_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
28. november 2024
Svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 41
(Alm. del) af 31. oktober 2024 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD)
Spørgsmål
Vil ministeren gøre rede for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige fi-
nanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbage-
løb og adfærd), hvis 1000 faglærte i stedet for at gennemføre en eux-uddannelse
som tømrer, bliver faglærte ved at gennemføre hhv. den 2-årige eller 3-årige epx
efterfulgt af erhvervsuddannelsen som tømrer?
Svar
I beregningerne er det lagt til grund, at de 1.000 faglærte gennemfører en eux-ud-
dannelse ved, at de først påbegynder grundforløbets 1. del, hvorefter de tilgår
grundforløbets 2. del, inden de fuldfører hovedforløbet på tømreruddannelsen.
Der tages således beregningsteknisk udgangspunkt i et stiliseret forløb uden fra-
fald og omvalg mv., som sammenlagt udgør 4�½ år. Dette følger tilgangen i BEU
(alm. del.) spm. 214-215 af 4. marts 2024.
I det kontrafaktiske forløb for epx lægges det til grund, at de 1.000 personer først
påbegynder epx, hvorefter de tilgår grundforløbets 2. del, inden de fuldfører ho-
vedforløbet på tømreruddannelsen. Hertil bemærkes, at varigheden af grundforlø-
bets 2. del forudsættes at være 12 uger i stedet for 20 uger. Dette afspejler, at der i
regeringens udspil til en omlægning af ungdomsuddannelseslandskabet lægges op
til, at grundforløbets 2. del forkortes med otte uger for personer, der har fuldført
en studiekompetencegivende uddannelse, herunder epx. Desuden forkortes varig-
heden af hovedforløbet for de pågældende eux-elever med �½ år, da noget af ind-
holdet integreres i epx. Det giver en samlet uddannelsestid på i alt knap 5�½ år for
den toårige epx og knap 6�½ år for den treårige epx.
De forudsatte forløb indebærer, at de 1.000 personer på grund af deres nye ud-
dannelsesforløb udtræder på arbejdsmarkedet som faglærte knap ét år senere, hvis
de gennemfører den toårige epx og knap to år senere, hvis de gennemfører den
treårige epx.
Beregningerne afspejler således udelukkende ændrede ungdomsuddannelsesforløb,
hvorfor eksempelvis omlægningen af 10. klasse
som isoleret er forbundet med
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm., om effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
2945521_0002.png
Side 2 af 3
en positiv provenu-, beskæftigelses- og velstandsvirkning
ikke er indeholdt i be-
regningerne.
Såfremt 1.000 personer bliver faglærte ved at gennemføre hhv. den to- eller tre-
årige epx efterfulgt af erhvervsuddannelsen som tømrer, i stedet for at gennem-
føre en eux-uddannelse som tømrer, vil det være forbundet med 1) merudgifter til
undervisningstilskud og SU, 2) mindreudgifter til lavere strukturel ledighed og 3)
mindreindtægter fra lavere strukturel beskæftigelse,
jf. tabel 1.
Dette afspejler, at uddannelsesforløbene med de givne forudsætninger alt andet
lige forlænges, hvilket indebærer en senere udtræden på arbejdsmarkedet som fag-
lært. Den offentlige saldo skønnes at blive reduceret med 250 mio. kr. i scenariet,
hvor de 1.000 personer i stedet gennemfører den toårige epx, og 550 mio. kr. i
scenariet, hvor de 1.000 personer i stedet gennemfører den treårige epx.
Tabel 1
Provenuvirkning hhv. før og efter skat og tilbageløb, mio. kr., 2025-pl
Relativt til toårig epx
Provenuvirkning før skat og tilbageløb
- heraf undervisningstilskud
- heraf SU
- heraf øvrige overførselsindkomster
Provenuvirkning efter skat og tilbageløb
- heraf undervisningstilskud
- heraf SU
- heraf øvrige overførselsindkomster
- heraf strukturel beskæftigelse
-50
-50
0
0
-250
-50
0
0
-200
Relativt til treårig epx
-200
-200
-50
0
-550
-200
0
0
-350
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Pga. afrunderinger summerer alle delsummer ikke nødvendig-
vis til totalen.
Kilde: Egne beregninger.
Når uddannelsesforløb forlænges, indebærer det alt andet lige en senere udtræden
på arbejdsmarkedet. Dette reducerer arbejdsstyrken, hvilket reducerer både den
strukturelle beskæftigelse og det strukturelle antal ledige. Den strukturelle beskæf-
tigelse skønnes at blive reduceret med 1.050 fuldtidspersoner i scenariet, hvor de
1.000 personer i stedet gennemfører den toårige epx,
jf. tabel 2.
I scenariet, hvor de
1.000 personer i stedet gennemfører den treårige epx, skønnes den strukturelle be-
skæftigelse at blive reduceret med 1.750 fuldtidspersoner.
Beregningerne skal ses i lyset af, at omlægningen, som det stiliserede eksempel ba-
serer sig på, også indebærer ændringer i uddannelsesforløbenes sammensætning,
herunder forkortelser af hovedforløbet for eux-elever (hvor eleven er i lære, og
der derfor generelt er højere beskæftigelsesfrekvens) mod forlængelser på den SU-
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm., om effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
2945521_0003.png
Side 3 af 3
berettigede del (med lavere beskæftigelsesfrekvens). Virkningen på den struktu-
relle beskæftigelse afspejler derfor yderligere virkninger end den isolerede virkning
ved uddannelsesforlængelser.
Tabel 2
Virkning på strukturel beskæftigelse og det strukturelle antal ledige
Relativt til toårig epx
Strukturel beskæftigelse (fuldtidspersoner)
Antal ledige (helårspersoner)
-1.050
0
Relativt til treårig epx
-1.750
-50
Anm.: Strukturel beskæftigelse og antal ledige er afrundet til nærmeste hele 50 personer.
Kilde: Egne beregninger.
Velstanden målt ved strukturelt BNP skønnes at blive reduceret med 0,8 mia. kr. i
scenariet, hvor de gennemfører den toårige epx,
jf. tabel 3.
I scenariet, hvor de gen-
nemfører den treårige epx, skønnes velstanden at blive reduceret med 1,5 mia. kr.
Den negative velstandsvirkning afspejler en reduktion i den strukturelle beskæfti-
gelse.
Tabel 3
Velstandsvirkning målt ved strukturelt BNP, mia. kr., 2025-pl
Relativt til toårig epx
I alt (mia. kr., 2025-pl)
-0,8
Relativt til treårig epx
-1,5
Anm.: Virkningerne er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at ovenstående stiliserede eksempel ikke nødvendigvis kan sam-
menholdes 1:1 med de skønnede økonomiske virkninger af regeringens samlede
forslag til en ny ungdomsuddannelse i
Forberedt på fremtiden V - Flere i gymnasiet,
idet
der i forbindelse med udspillet er regnet på den samlede omlægning, herunder
virkninger af omlægningen af 10. klasse, skærpede adgangskrav mv., ligesom be-
regningerne ikke er opgjort konkret på enkeltuddannelser, herunder de forskellige
erhvervsuddannelser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister