Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2939921_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 40
I brev af 29. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 20:
Vil ministeren oplyse, om den kritik, der tidligere er blevet rejst af under-
visningen på interne skoler af bl.a. Folketingets Ombudsmand og STUK,
er håndteret, eller om der fortsat er problemer? Vil ministeren desuden
oplyse, om ministeren finder det relevant at iværksætte en undersøgelse
af konsekvenserne for tidligere anbragte børn, som har modtaget man-
gelfuld undervisning, og som på den baggrund risikerer at være dårligere
stillet i forhold til bl.a. videre uddannelse og beskæftigelse, og derfor kan
have brug for en særlig indsats for at rette op på det systemsvigt, de har
oplevet?
Svar:
Den kritik af undervisningen på de tidligere interne skoler, som blev rejst
af bl.a. Folketingets Ombudsmand og Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet, er blevet adresseret i den politiske aftale indgået mellem S, V, SF, RV,
EL, KF, DF, LA, FG, ALT og KD (senere tiltrådt af M) i marts 2022 om at
styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge. Aftalen om-
fatter undervisningen på interne skoler, der fra 1. januar 2024 benævnes
behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstil-
bud på børne- og ungehjem. De nye regler på området omfatter bl.a. et
styrket kommunalt myndighedsansvar gennem krav om kvalitetsaftaler
mellem tilbud og beliggenhedskommune, et styrket tilsyn og et forbedret
datagrundlag på området. Reglerne trådte i kraft i januar 2024, og aftalen
er ved at blive implementeret, men det er for tidligt at konkludere på ef-
fekten heraf.
Undervisning af anbragte elever blev lagt ind under folkeskoleloven i
1998 for at sikre, at børn i den undervisningspligtige alder, der er anbragt
uden for hjemmet, modtager en undervisning, der lever op til kravene om
undervisningspligtens opfyldelse i folkeskoleloven.
Børne- og Undervisningsministeriet
20. november 2024
Sagsnr.: 24/34491
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm., om den kritik, der tidligere er blevet rejst af undervisningen på interne skoler
Der er over en årrække konstateret udfordringer med anbragte børn og
unges uddannelse, bl.a. i afrapporteringen fra en tværministeriel arbejds-
gruppe i maj 2012. Ligeledes viser en VIVE-rapport fra 2020, som følger
alle anbragte børn født i 1995, at de generelt står med svagere uddannel-
sesbaggrund og beskæftigelsesmuligheder. Jeg er dog ikke bekendt med
analyser, der viser, om disse forhold er en konsekvens af undervisningen,
eller om det er en konsekvens af andre faktorer i de anbragte børn og un-
ges liv.
Regeringen ønsker at mindske unødigt bureaukrati i den offentlige sek-
tor. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for en undersøgelse på områ-
det af flere grunde. En ny undersøgelse vil ikke ændre på vilkårene for
tidligere anbragte. For det andet og vigtigere, ved vi, at god uddannelse
er den største beskyttelsesfaktor i børn og unges liv. Vi skal derfor gøre
vores bedste for at sikre, at nuværende og fremtidige anbragte børn og
unge får undervisning med en høj kvalitet. Det er netop det, som aftalen
om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge skal
sikre, og i 2029 skal der gennemføres en evaluering af, om den politiske
aftale har virket efter hensigten.
Jeg vil gerne fremhæve, at der på Børne- og Undervisningsministeriets
område er adskillige muligheder for unge, som har behov for en ekstra
indsats. Den kommunale ungeindsats (KUI) skal tilbyde vejledning til alle
unge under 25 år, der hverken er i gang med eller har gennemført en
ungdomsuddannelse, eller er i fuldtidsbeskæftigelse, med henblik på at
vejlede om den unges muligheder for at komme i uddannelse eller be-
skæftigelse. Det kan fx være målgruppevurdering til forberedende grund-
uddannelse (FGU), som er et tilbud for unge under 25 år, der ikke har
gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse, og som heller
ikke er i beskæftigelse.
Derudover er der forskellige muligheder for voksenuddannelse, bl.a. ar-
bejdsmarkedsuddannelser (AMU), almen voksenuddannelse (avu), forbe-
redende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning for voksne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye