Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 40
I brev af 29. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 20:
Vil ministeren oplyse, om den kritik, der tidligere er blevet rejst af under-
visningen på interne skoler af bl.a. Folketingets Ombudsmand og STUK,
er håndteret, eller om der fortsat er problemer? Vil ministeren desuden
oplyse, om ministeren finder det relevant at iværksætte en undersøgelse
af konsekvenserne for tidligere anbragte børn, som har modtaget man-
gelfuld undervisning, og som på den baggrund risikerer at være dårligere
stillet i forhold til bl.a. videre uddannelse og beskæftigelse, og derfor kan
have brug for en særlig indsats for at rette op på det systemsvigt, de har
oplevet?
Svar:
Den kritik af undervisningen på de tidligere interne skoler, som blev rejst
af bl.a. Folketingets Ombudsmand og Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet, er blevet adresseret i den politiske aftale indgået mellem S, V, SF, RV,
EL, KF, DF, LA, FG, ALT og KD (senere tiltrådt af M) i marts 2022 om at
styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge. Aftalen om-
fatter undervisningen på interne skoler, der fra 1. januar 2024 benævnes
behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstil-
bud på børne- og ungehjem. De nye regler på området omfatter bl.a. et
styrket kommunalt myndighedsansvar gennem krav om kvalitetsaftaler
mellem tilbud og beliggenhedskommune, et styrket tilsyn og et forbedret
datagrundlag på området. Reglerne trådte i kraft i januar 2024, og aftalen
er ved at blive implementeret, men det er for tidligt at konkludere på ef-
fekten heraf.
Undervisning af anbragte elever blev lagt ind under folkeskoleloven i
1998 for at sikre, at børn i den undervisningspligtige alder, der er anbragt
uden for hjemmet, modtager en undervisning, der lever op til kravene om
undervisningspligtens opfyldelse i folkeskoleloven.
Børne- og Undervisningsministeriet
20. november 2024
Sagsnr.: 24/34491