Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2926279_0001.png
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Samrådsspørgsmål A
Åbent
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Samråd er stillet efter ønske fra Mai Villadsen (EL) og Theresa Berg Andersen (SF)
Taletid
Tid og sted
Ca. seks min.
24. oktober kl. 10.15
11.15 i lokale 2-133
Samrådsspørgsmål A
I lyset af afsløringerne af, at KL har overdrevet de administrative byrder i forbindelse med opgø-
relsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau, bedes ministeren forklare, om regeringen
stadig har tillid til KL's oplysninger, og om det kan føre til, at regeringen genovervejer aftalen
med KL?
Der henvises til artiklen ”Afsløring: KL fik amputeret minimumsnormeringer på falsk grundlag”,
bupl.dk, den 12. september 2024. https://dk/boern-unge/afsloering-kl-fik-amputeret-mini-
mumsnormeringer-paa-falsk-grundlag. Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folke-
tingsåret 2023-24, jf. BUU alm. del - samrådsspm. H.
Samrådet er stillet efter ønske fra Mai Villadsen (EL) o Theresa Berg Andersen (SF)
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om talepapir fra samrådet den 24.10.24 om, at KL har overdrevet de administrative byrder i forbindelse med opgørelsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau, jf. BUU alm. del - samrådsspm. A
2926279_0002.png
Contents
Samrådsspørgsmål A .............................................................................1
1. Indledning ...........................................................................................1
2. Regeringen vil fjerne unødvendig administration ................2
3. Opgørelsen er forbundet med administration og
understøtter ikke et lovkrav ................................................................2
4. Regeringens beslutning følger almindelige
parlamentariske traditioner.................................................................3
5.
Afslutning ............................................................................................5
1. Indledning
Tak til Mai fra Enhedslisten og Theresa fra SF for at indkalde
det her samråd.
Og lad mig starte med at svare på det sidste spørgsmål: Nej,
vi kommer ikke til at afbryde det samarbejde med KL. Vi
kommer tværtimod til at gå længere og videre og afskaffe
endnu mere administration og endnu mere bureaukrati, både
på statsligt og kommunalt niveau med henblik på at få res-
sourcerne ud, tættere på borgerne.
***
Side 1/5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om talepapir fra samrådet den 24.10.24 om, at KL har overdrevet de administrative byrder i forbindelse med opgørelsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau, jf. BUU alm. del - samrådsspm. A
2926279_0003.png
2. Regeringen vil fjerne unødvendig administration
Vi ønsker at frisætte den offentlige sektor. Det er der mange,
der har sagt gennem årene
i hvert fald al den tid jeg har in-
teresseret mig for politik. Men hvis der faktisk også skal
handling bag ordene, så bliver man nødt til at gå målrettet
og konkret til værks.
Og derfor har vi aftalt et flerårigt samarbejdsprogram med
Kommunernes Landsforening.
Det er et samarbejdsprogram, der understøtter
det er i
hvert fald hensigten - at kommunerne skal bruge mindre tid
på administration. Så de kan bruge mere tid på borgernær
velfærd: de ældre, men også børnene.
***
3. Opgørelsen er forbundet med administration og
understøtter ikke et lovkrav
Som jeg nævnte på samrådet 18. april om afskaffelse af nor-
meringsopgørelsen på institutionsniveau, så har KL oplyst, at
opgørelsen af normeringer på institutionsniveau har været
forbundet med administration i kommunerne.
Opgørelsen er alene en
administrativ opgørelse,
og den un-
derstøtter ikke et lovkrav.
Og derfor har regeringen valgt at lytte til KL og afskaffe op-
gørelsen.
Side 2/5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om talepapir fra samrådet den 24.10.24 om, at KL har overdrevet de administrative byrder i forbindelse med opgørelsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau, jf. BUU alm. del - samrådsspm. A
2926279_0004.png
Regeringen ønsker, at kommunerne bruger mindre tid på ad-
ministration og bureaukrati - mere tid på borgerne.
Og det er uanset, om opgaven er forbundet med lidt eller
med meget administration.
Derfor er svaret på, om jeg har tillid til KL fortsat, ja.
Og spørgsmålet om omfanget af kommunernes administra-
tion forbundet med opgørelsen giver ikke anledning til at
ændre ved det og heller ikke ved den beslutning, der er ble-
vet truffet.
4. Regeringens beslutning følger almindelige
parlamentariske traditioner
I samrådsspørgsmålet henvises der til en artikel fra fagbladet
Børn&Unge. Her fremgår det, at regeringens beslutning om
at afskaffe den administrative opgørelse er
citat:
’taget uden
om de øvrige folketingspartier bag aftalen om minimumsnor-
meringer’.
Der står også, at - citat:
’Lovforslaget om at afskaffe norme-
ringsopgørelserne forventes at blive fremsat til efteråret’.
Som jeg også nævnte på samrådet tilbage i april måned er
den tidligere ’Aftale om
minimumsnormeringer’,
som blev
indgået under den forrige regering, netop en aftale - og ikke
det, vi normalt på Christiansborg betragter som et forlig.
Side 3/5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om talepapir fra samrådet den 24.10.24 om, at KL har overdrevet de administrative byrder i forbindelse med opgørelsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau, jf. BUU alm. del - samrådsspm. A
2926279_0005.png
Og det er derfor også helt i tråd med helt almindelig parla-
mentarisk tradition, at en ny regering forholder sig til de afta-
ler, der er indgået under en tidligere regering - og i den for-
bindelse tager stilling til, om man ønsker at videreføre de af-
taler.
Jeg vil derfor godt understrege, at regeringens beslutning om
at afskaffe den administrative opgørelse af normeringer på
institutionsniveau er helt i tråd med de almindelige parlamen-
tariske traditioner, hvor det er et almindeligt flertal, der gæl-
der i Folketinget, hvis ikke der er indgået forlig.
***
Herudover kan jeg oplyse, at opgørelsen af normeringer på
institutionsniveau netop ikke er et lovkrav.
Derfor kræver det ikke lovændring at afskaffe opgørelsen,
som det ellers fremgår af artiklen.
Beslutningen om at afskaffe opgørelsen af normeringer på in-
stitutionsniveau er derfor alene en administrativ beslutning.
Og en lang række af det bøvl, vi afskaffer i den offentlige sek-
tor er i øvrigt administrative beslutninger, der bliver truffet af
mange forskellige ministre i de her måneder. Alt sammen
med henblik på at frigøre ressourcer til borgernær velfærd.
Beslutningen omkring det, vi diskuterer i dag, blev meldt ud i
marts i år.
Side 4/5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om talepapir fra samrådet den 24.10.24 om, at KL har overdrevet de administrative byrder i forbindelse med opgørelsen af minimumsnormeringer på institutionsniveau, jf. BUU alm. del - samrådsspm. A
2926279_0006.png
5.
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne pointere, at regeringen bakker fuldstæn-
dig op om
lovkravet
om minimumsnormeringer i daginstituti-
oner, som trådte i kraft 1. januar i år.
Og som jo indebærer, at der nu er et krav om, at der mini-
mum er en ansat pr. tre børn i vuggestuen
pædagogisk per-
sonale - og en pr. seks i børnehaver - i gennemsnit.
Minimumsnormeringer er et element
også et væsentligt
element - i at sikre daginstitutioner af bedre kvalitet. Og det
ændres der selvfølgelig ikke ved
hvis nogen skulle være i
tvivl.
Tak for ordet.
Side 5/5