Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 3
I brev af 3. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 3:
Vil ministeren redegøre for, hvilken pædagogisk forskning der ligger til
grund for forslaget om flere sanktioner i ordensbekendtgørelsen?
Svar:
Revisionen af ordensbekendtgørelsen og vejledningen har været drevet
af en praktisk virkelighed. Formålet med at ændre ordensbekendtgørel-
sen er at understøtte, at skolerne har den rigtige værktøjskasse til at
håndtere udadreagerende og grænseoverskridende adfærd. Det er vigtigt
for regeringen, at skolens ledelse og personale ikke føler sig magtesløse i
denne type af situationer, og at de har mulighederne for at genoprette ro
og tryghed i tilfælde af grænseoverskridende adfærd.
Jeg håber og har tillid til, at skolerne kan håndtere rigtig mange konflikter
og problemer forebyggende, inden de udvikler sig til denne form for ad-
færd.
Derfor rummer mit oplæg til ændringer af ordensbekendtgørelsen fx
også en tydeliggørelse af, hvilke øvrige relevante indsatser, der kan tages
i brug, hvis der konstateres udfordringer med undervisningsmiljøet. Det
drejer sig fx om at indsætte en ekstra lærer/pædagog i udvalgte timer,
igangsætte forskellige fællesskabsrettede aktiviteter i klassen mv.
Børne- og Undervisningsministeriet
21. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31906
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye