Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2997316_0001.png
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget (BUU)
Åbent samråd om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
Børne- og Undervisningsudvalget
BUU/ Spørgsmål er stillet efter ønske fra Helena Artmann Andresen (LA).
Ca. 6 min.
27. marts kl. 10.15-11.15 i vær. 2-133.
Samrådsspørgsmål E.
Mener ministeren, at det er retfærdigt, at 8 ud af 10 kommuner giver mindre i til-
skud til private institutioner end til kommunernes egne institutioner? Og vil mini-
steren uddybe hvilke konsekvenser, det har for børn, familier og private dagtilbud,
når kommunerne i gennemsnit giver 15.000 kr. mindre i årligt tilskud til et barn i
en privat vuggestue end til et barn i en kommunal vuggestue? Har ministeren i
sinde at gøre noget for at stoppe denne forskelsbehandling, så alle børnefamilier,
uanset deres økonomiske situation, har mulighed for at vælge et alternativ til de
kommunale dagtilbud?
Der henvises til ”Tue slår alarm: 'Uretfærdig' behandling går ud over børnene”,
bt.dk, den 27. januar 2025.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0002.png
Contents
1. Indledning ...........................................................................................1
2. Er det retfærdigt, at 8 ud af 10 kommuner giver mindre i
tilskud til private institutioner end til kommunernes egne
institutioner?.............................................................................................1
3. Konsekvenser for børn, familier og private dagtilbud, når
private vuggestuer får et lavere tilskud end kommunale
vuggestuer -
og vil M vil stoppe ’forskelsbehandlingen?
........5
4. Afslutning ............................................................................................8
1. Indledning
Tak for indkaldelsen til det her samråd, som består af
flere samrådsspørgsmål.
2. Er det retfærdigt, at 8 ud af 10 kommuner giver mindre i
tilskud til private institutioner end til kommunernes
egne institutioner?
Forskellige driftsformer/forskellige krav
Jeg vil godt starte med at sige, at jeg er glad for, at man i
Danmark kan drive dagtilbud på forskellige måder.
Det betyder, at forældrene ofte har mere end ét tilbud at
vælge mellem, og det er godt.
Side 1/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0003.png
I Danmark har vi så en lang tradition for, at dagtilbud
både kan drives kommunalt og privat.
Kommunerne kan drive kommunale daginstitutioner og
kommunal dagpleje.
Og private dagtilbud kan etableres af private leverandø-
rer som både selvejende daginstitutioner, udliciterede
daginstitutioner, puljeordninger, privatinstitutioner og
privat dagpleje.
Der knytter sig forskellige kendetegn til de forskellige
driftsformer. Og der er, som jeg lige har nævnt, adskillige
af dem.
Driftsformen privatinstitution, som det her samråd hand-
ler om, er det eneste dagtilbud, som har en lovsikret ret
til at etablere sig - og dermed også en lovsikret ret til at
få en række tilskud fra kommunen. Altså som det eneste.
Et andet kendetegn er, at kommunen ikke kan anvise
børn til en privatinstitution, og privatinstitutionen fast-
sætter selv forældrebetalingen - uden en øvre grænse.
Samtidig så kan privatinstitutioner trække evt. overskud
ud af driften.
Hvis man fx sammenligner med en selvejende daginstitu-
tion, så er den selvejende afhængig af en aftale med
kommunen om driften, der er loft på forældrebetalingen
og
meget centralt - kommunen kan anvise børn til insti-
tutionen. Også børn med særlige udfordringer. Forhol-
dene er altså meget, meget forskellige.
Side 2/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0004.png
Tilskud afspejler kommunens serviceniveau
Reglerne om driftstilskud til privatinstitutioner er fastsat,
så det ikke skal være udgiftsdrivende for en kommune, at
forældre vælger en plads i en privatinstitution.
Og det er vel egentlig også fair nok. At de øvrige borgere
i kommunen jo ikke skal have penge op af lommen, fordi
der er én familie, der vælger at sende sit barn i en privat-
institution.
Det, synes jeg faktisk, er et indlysende godt og rimeligt
princip.
Hovedreglen
er, at driftstilskuddet til en privatinstitution
skal svare til den udgift, som barnet ville have kostet
kommunen, hvis forældrene havde valgt en kommunal el-
ler selvejende daginstitutionen
eller
dagpleje.
Det svarer til det serviceniveau, som forældrene har betalt
skat til. Og som alle de andre forældre i kommunen har
betalt skat til.
Dagplejen kan være billigere end daginstitutioner. Derfor
kan driftstilskuddet til en privat vuggestue være mindre
end den udgift, som en kommune har til kommunale og
selvejende vuggestuer.
Kommunerne har dog
mulighed for
at give et driftstil-
skud, som svarer til kommunens udgift til kommunale og
Side 3/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0005.png
selvejende vuggestuer. Det er der nogle kommuner, der
gør, men det er de ikke forpligtet til.
Hvis man forestillede sig, at en privat vuggestue havde
ret til et driftstilskud, som alene tog højde for kommunes
udgift til kommunale og selvejende vuggestuer - og ikke
dagplejen
så kunne det blive udgiftsdrivende for kom-
munens øvrige borgere.
Og det hænger sammen med
retten
til at etablere sig.
Fordi privatinstitutioner har, som jeg har nævnt, en etab-
leringsret, og derfor har kommunen heller ikke indfly-
delse på antallet af privatinstitutioner i kommunen
men
kommunen er forpligtet til at give godkendte privatinsti-
tutioner en række tilskud pr. barn.
Og det er årsagen til, at reglerne er fastsat, som de er.
Så opsummerende på første spørgsmål:
Ja, jeg synes, det er indlysende rigtigt og rimeligt, at
driftstilskuddet til en privatinstitution fastsættes på bag-
grund af udgiftsniveauet i forældrenes opholdskommune.
Det harmonerer med det serviceniveau, som forældrene
har betalt skat til
som jo er udgangspunktet for foræl-
drenes ret til f.eks. at vælge en plads i en privatinstitution.
Og jeg mener, at det vil være farligt at bede de øvrige
forældre i kommunen om at skulle have penge op af
lommen, fordi nogen forældre i kommunen vælger at
sende barnet på privatinstitution.
Side 4/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0006.png
Privatinstitutioner kan hæve forældrebetalingen
Og så er det også vigtigt at huske, at en privatinstitution
selv fastsætter forældrebetalingen.
Hvis en privatinstitution vurderer, at det er nødvendigt at
hæve forældrebetalingen, kan den jo også gøre det.
Det er en mulighed, som kommunale og selvejende insti-
tutioner ikke har.
***
3. Konsekvenser for børn, familier og private dagtilbud,
når private vuggestuer får et lavere tilskud end
kommunale vuggestuer - og vil M vil stoppe
’forskelsbehandlingen’?
Så bliver jeg også spurgt:
hvilke konsekvenser det har for børn, familier og private
dagtilbud, når kommunerne i gennemsnit giver mindre i
årligt tilskud til et barn i en privat vuggestue end til et
barn i en kommunal vuggestue.
Og om jeg vil stoppe, i anførelsestegn,
’forskelsbehand-
lingen’, så alle børnefamilier har mulighed for at vælge et
alternativ til de kommunale tilbud.
Jeg vil godt besvare de to spørgsmål samlet.
Side 5/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0007.png
Spørgsmålene henviser til en artikel fra BT, som omtaler
en analyse fra de private daginstitutioners egen interes-
seorganisation. Det er en analyse, der konkluderer, at
børn i privatinstitutioner får lavere tilskud end børn i
kommunale.
Det er også en analyse, der konkluderer, at forskelle i til-
skud primært skyldes de regler, der gælder.
Jeg vil ikke gå nærmere ind i
DI’s
analyse, da det vil blive
meget teknisk.
Jeg vil dog sige, at analysen efter ministeriets vurdering
ikke giver et retvisende billede af forskelle i tilskud - på
grund af de forudsætninger, som analysen baserer sig på.
Det fremgår også af analysen, at de beregnede afvigelser
i driftstilskud skal tages med forbehold.
Det handler bl.a. om kommunens udgifter til støtte til
børn, som efter gældende regler skal fraregnes i driftstil-
skuddet.
I forhold til administrationstilskuddet sammenligner ana-
lysen administrationstilskuddet til privatinstitutioner med
kommunens udgifter til administration OG ledelse
Og kommunens udgifter til ledelse indgår efter gældende
regler ikke i beregningen af administrationstilskuddet.
Jeg er med på, det er lidt teknisk, men det er årsagen til,
at DI’s analyse, ifølge ministeriet ikke giver et retvisende
billede.
Side 6/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0008.png
Der er ikke tale om forskelsbehandling men forskelle ved
driftsformerne.
I tilfælde, hvor en privatinstitution får et lavere driftstil-
skud pr. barn, kan konsekvensen være, at privatinstitutio-
nen må sætte forældrebetalingen op.
Det er som nævnt en mulighed, som alene privatinstituti-
oner har.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at alle forældre med
børn i privatinstitutioner - på linje med alle andre foræl-
dre med børn i kommunale og private dagtilbud - kan få
et økonomisk fripladstilskud, hvis de opfylder betingel-
serne.
Det betyder, at betalingen for pladsen i privatinstitutio-
nen enten nedsættes eller helt bortfalder.
Jeg mener derfor ikke, at man kan tale om forskelsbe-
handling. Men om forskellige driftsformer.
Som det er i dag, har mange forældre mulighed for at
vælge et privat alternativ til en kommunal daginstitution
eller dagpleje, fordi der på dagtilbudsområdet netop er
mange private leverandører.
Og derfor er det heller ikke et spørgsmål om
’kommunalt
frem for privat’
eller omvendt.
***
Side 7/8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm., om talepapir fra samrådet den 27/3-25 om forskel på tilskud til private og kommunale dagtilbud
2997316_0009.png
4. Afslutning
Tak for ordet.
Side 8/8