Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 219
I brev af den 12. marts 2025 har udvalget efter ønske fra Sigurd Agersnap
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 219:
Vil ministeren redegøre for, hvad status er for arbejdet med teknologifor-
ståelse i folkeskolens undervisning, som der blev afsat 160 mio. kr. til i pe-
rioden 2024-2026 i Aftalen om en ambitiøs og ansvarlig strategi for Dan-
marks digitale udvikling af 8. februar 2024?
Svar:
Det følger af Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale
Venstre og Dansk Folkeparti om
Folkeskolens kvalitetsprogram
–
frihed og
fordybelse
fra marts 2024, at teknologiforståelse integreres i udvalgte ek-
sisterende fag fra i 1.-9. klasse og udbydes som et nyt femte toårigt prak-
tisk/musisk valgfag i udskolingen.
Ekspertgruppen for Fagfornyelsen afleverede ultimo 2024 deres anbefa-
linger, som forligskredsen efterfølgende har drøftet og udmøntet i
Aftale
om Fagfornyelsen
af den 6. februar 2025. På baggrund af ekspertgruppen
for Fagfornyelsens anbefalinger, har forligskredsen besluttet, at teknolo-
giforståelse integreres i dansk (1.-9. klasse), matematik (1.-9. klasse) og
natur/teknologi (4.-6. klasse) fra skoleåret 2027/2028. Forligskredsen har
desuden besluttet, at det kommende valgfag skal fokusere på kreative og
skabende elementer.
Der er nedsat et fagudvalg for teknologiforståelse, som skal udarbejde en
fagplan for teknologiforståelse som valgfag og understøtte, at faglighe-
den integreres i dansk, matematik og natur/teknologi. Fagplanerne udvik-
les i de kommende år, bl.a. i regi af et udviklingsprogram for afprøvning
af folkeskolens fagplaner, hvor skoler skal afprøve og kvalificere folkesko-
lens nye fagplaner. Fagudvalgene for teknologiforståelse, dansk, matema-
tik og natur/teknologi har mulighed for at foreslå andre klassetrin, end
de, som ekspertgruppen har anbefalet, på baggrund af deres faglige
drøftelser de kommende år.
Børne- og Undervisningsministeriet
1. april 2025