Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
3001579_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 216
I brev af 10. marts 2025 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 216:
Ministeren bedes oplyse, på baggrund af tal fra Danmarks Statistik for
normeringer på forældrebestyrelsesniveau, hvilke meromkostninger der
vil være forbundet med at indføre minimumsnormeringer på forældrebe-
styrelsesniveau opgjort for hhv. vuggestuer og børnehaver.
Svar:
Der foreligger ikke en model for minimumsnormeringer på forældrebe-
styrelsesniveau
1
. Til brug for en vurdering af merudgifterne forbundet
med at indføre et lovkrav om minimumsnormeringer på forældrebestyrel-
sesniveau er der derfor taget udgangspunkt i den model for minimums-
normeringer, der ligger til grund for DUT-kompensationen, der følger af
lovkravet om minimumsnormeringer på kommuneniveau, som trådte i
kraft den 1. januar 2024.
Lovkravet betyder, at kommunalbestyrelsen skal sikre en normering i
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner samt institutions-
lignende puljeordninger, som indebærer, at der minimum er én pædago-
gisk personale pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner til 0-2-årige
børn (vuggestuer) og én pædagogisk personale pr. seks børn i alderssva-
rende daginstitutioner til 3-årige børn indtil skolestart (børnehaver). Mini-
mumsnormeringerne opgøres som et årligt gennemsnit på kommuneni-
veau, hvor ledere indgår med 85 pct., og hvor normeringskravet om mini-
mum ét pædagogisk personale pr. tre børn gælder frem til den 1. i måne-
den, efter barnet er fyldt tre år, hvis barnet er flyttet til børnehave. Heref-
ter er der skønnet over de kommunale merudgifter forbundet med en til-
svarende model for minimumsnormeringer opgjort på forældrebestyrel-
sesniveau. Merudgiften for indførelse af minimumsnormeringer på foræl-
drebestyrelsesniveau udgøres således af differencen mellem udgiften til
minimumsnormeringer på kommuneniveau og tilsvarende minimumsnor-
meringer på forældrebestyrelsesniveau.
1
Børne- og Undervisningsministeriet
7. april 2025
Sagsnr.: 25/07381
En daginstitution kan afhængig af kommunens organisering bestå af flere enheder, hvor
der er én fælles ledelse og forældrebestyrelse for hele daginstitutionen.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om, hvilke meromkostninger der vil være forbundet med at indføre minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau
3001579_0002.png
Det følger af gældende lovkrav om minimumsnormeringer på kommune-
niveau, at pædagogisk personale ansat som følge af den statslige pulje til
sociale normeringer (Pulje til mere pædagogisk personale i daginstitutio-
ner med mange børn i udsatte positioner) skal fraregnes i normeringsop-
gørelsen. Denne forudsætning er ligeledes lagt til grund i opgørelsen af
udgiftsskøn i tabel 1.
2
Med
Aftale om kommunernes økonomi for 2025
er regeringen og KL enige
om at gennemføre en række regel- og forenklingstiltag, herunder forenk-
ling af indberetningspligt til dagtilbudsportalen ift. personaledata på in-
stitutionsniveau. Tiltaget indebærer, at der ikke vil blive opgjort normerin-
ger på institutionsniveau efter 2022. På baggrund af denne ændring er
det ikke med tilstrækkelig sikkerhed muligt at foretage et opdateret skøn
for merudgifter forbundet med normeringer på forældrebestyrelsesni-
veau.
De samlede merudgifter ved et minimumsnormeringskrav på forældrebe-
styrelsesniveau er beregnet med udgangspunkt i, at merpersonalebeho-
vet i institutioner, der i 2022 ikke skønnes at leve op til de lovbundne mi-
nimumsnormeringer, fyldes op til de nye minimumsniveauer. Der er såle-
des forudsat, at der ikke omfordeles pædagogisk personale mellem dag-
institutioner med hhv. høj og lav normering. Dette følger det gængse
DUT-princip.
De bagvedliggende beregningsforudsætninger for økonomiskønnet ba-
serer sig på registerdata fra Danmarks Statistik for børn og personale i
kommunale og selvejende daginstitutioner i 2022 opgjort på forældrebe-
styrelsesniveau samt kommunale fordelingsnøgler til brug for fordelingen
af hhv. børn og personale mellem vuggestue og børnehave. Kommunens
centralt placerede pædagogiske personale fordeles endvidere ud på insti-
tutioner i den pågældende kommune efter institutionens børnetal. Da da-
tagrundlaget for børn og personale i privatinstitutioner og institutionslig-
nende puljeordninger ikke er af en tilstrækkelig kvalitet til brug for en op-
gørelse af normeringen heri, er merudgifterne herfor skønnet på bag-
grund af en antagelse om, at disse institutioner har samme normering
som de kommunale og selvejende institutioner i gennemsnit har.
Danmarks Statistik har i 2023 på baggrund af 2022-data valideret og of-
fentliggjort normeringer i kommunale og selvejende daginstitutioner på
forældrebestyrelsesniveau. I valideringen af normeringerne har kommu-
nerne haft mulighed for at afvise normeringer, der ikke vurderedes retvi-
sende. Hertil har Danmarks Statistik afvist normeringer på over hhv. 4
(vuggestuen) og 8 (børnehaven). Som følge heraf er økonomiskønnet fo-
retaget på baggrund af data hhv. med og uden korrektion, hvor afviste
Side 2/3
2
Pulje til mere pædagogisk personale i daginstitutioner med mange børn i udsatte positio-
ner er en sammenlægning af puljerne fra Stærke Dagtilbud og 1.000-dages programmet.
Med den aftalte DUT-kompensation for det gældende lovkrav på kommuneniveau er kom-
munerne allerede blevet kompenseret for at fraregne pædagogisk personale ansat fra pul-
jen afsat med Aftalen om Stærke Dagtilbud. I indeværende skøn er det således alene ind-
regnet, at kommunerne vil skulle kompenseres for, at pædagogisk personale ansat for pul-
jen afsat med 1.000-dages programmet skal fraregnes. Der henvises til BUU alm. del
svar
på spm. 200 for yderligere uddybning.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om, hvilke meromkostninger der vil være forbundet med at indføre minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau
3001579_0003.png
institutioner i det korrigerede data tillægges den gennemsnitlige norme-
ringer blandt alle resterende institutioner.
I tabel 1 fremgår de skønnede merudgifter ved et minimumsnormerings-
krav på forældrebestyrelsesniveau på baggrund af 2022-data. Skønnet
stammer fra beregningerne i BUU alm. del - endeligt svar på spm. 111
(folketingsåret 2023-2024) og er dertil opregnet til 2025-pl.
Side 3/3
Tabel 1
Skønnede merudgifter ved et minimumsnormeringskrav på forældrebestyrelsesniveau
2025-pl
Kommunale merudgifter, mio. kr.
Samlede merudgifter (inkl. forældrebetaling),
mio. kr.
Korrigeret data
635
700
Ukorrigeret data
650
720
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der vil være øget forældrebetaling (nominelt) ved
forudsat uændret forældrebetalingsandel. De anførte skøn omfatter et
minimumsnormeringskrav i hhv. kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner
samt puljeordninger og privatinstitutioner. Der er endvidere forudsat en uændret
stillingsmæssig fordeling af det pædagogiske personale.
Kilde: Egne beregninger på registerdata fra Danmarks Statistik for 2022, Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor (KRL), 2023, samt kommunernes budgetindberetninger for
budget 2024.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye