Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2993003_0001.png
C:\Users\B247906\AppData\Local\Templafy\AddIns\WordVsto\a7d8c0ee-dbc3-4ab9-90ab-13b932798eaa.jpeg
Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 212
Offentligt
Langvarigt fra-
vær, sygeun-
dervisning,
hjemmeunder-
visning og børn
uden for under-
visningstilbud
Børne- og Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0002.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud22
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
2
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
3
Indhold
1. Opsummering
1.2 Begrebsafklaring
2. Metodisk tilgang
2.1 Om spørgeskemaundersøgelsen
2.2 Spørgeskemaets metode
3. Langvarigt skolefravær
3.1 Adgang til fraværsdata og systematisk opfølgning
3.2 Kommunernes vurdering af de typiske årsager til langvarigt fravær
3.3 Kommunernes vurdering af deres praksis for fraværsregistrering
4. Sygeundervisning
4.1 Omfanget af sygeundervisning
4.2 Kommunens vurdering af praksis for sygeundervisning
4.3 Udfordringer med at iværksætte sygeundervisning
4.4 Anvendelse af fjernundervisning som del af sygeundervisning
5. Hjemmeundervisning
5.1 Omfanget af hjemmeundervisning
5.2 Længden på hjemmeundervisning
5.3 Årsager til hjemmeundervisning
5.4 Veje ind i hjemmeundervisning
5.5 Tilsyn med hjemmeundervisning
5.6 Konklusion på baggrund af tilsyn med hjemmeundervisning
6. Børn uden for undervisningstilbud
6.1 Omfanget af børn uden for undervisningstilbud
6.2 Tidligere indskrevne tilbud for børn uden for undervisningstilbud
6.3 Årsager til, at børn er uden for et undervisningstilbud
6.4 Opsporing af børn uden for undervisningstilbud
7. Perspektivering til tidligere undersøgelse
7.1 Resultater fra Rambølls undersøgelse af hjemmeundervisning, fravær og børn uden for
undervisningstilbud
7.2 Langvarigt fravær
7.3 Sygeundervisning
7.4 Hjemmeundervisning
7.5 Børn uden for undervisningstilbud
26
26
27
27
28
4
6
7
7
7
9
9
11
11
13
13
14
14
16
17
18
18
19
19
20
21
22
23
23
24
25
26
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0004.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
4
1. Opsummering
Baggrund for undersøgelsen
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) er optaget af kommuners og skolers udfordringer med, at flere
børn og unge har det vanskeligt i almenundervisningen og fx har behov for specialundervisning, har lang-
varigt skolefravær og har svært ved at vende tilbage til skolehverdagen. En stor del af disse børn og unge
modtager i kortere eller længere tid sygeundervisning i folkeskolen og fri- og privatskoler eller modtager
hjemmeundervisning, som kommunerne har ansvar for at føre tilsyn med. STUK har derfor gennemført en
undersøgelse af kommunernes praksis for håndtering af langvarigt bekymrende skolefravær, sygeundervis-
ning, tilsyn med hjemmeundervisning og opfølgning på børn uden for undervisningstilbud.
Formålet med undersøgelsen er at give STUK viden om, hvordan kommunerne håndterer disse komplekse
problemstillinger. Denne indsigt skal styrke styrelsens vejledning og understøttelse af kommunerne og der-
ved bidrage til, at alle børn sikres nødvendig støtte og adgang til et relevant undervisningstilbud.
Kommunernes praksis for håndtering af elever med langvarigt skolefravær, sygeundervis-
ning, hjemmeundervisning og børn uden for skoletilbud
Langvarigt skolefravær
Systematiske drøftelser om fravær:
46 % af kommunerne svarer, at de har systematiske drøftelser
om elevfravær med den enkelte skole baseret på skolens fraværsdata, imens 36 % af kommunerne
er delvist enige heri.
Adgang til fraværsdata:
Næsten alle kommuner (93 %) svarer, at de er enige eller delvist enige i,
at de har adgang til skolernes fraværsdata og mulighed for at trække disse informationer direkte.
Fast grænse for opfølgning på fravær:
41 % af kommunerne har fastsat en grænse for, hvor
mange fraværsdage en elev skal have, før forvaltningen følger op.
Kommunernes vurdering af typiske årsager til langvarigt fravær:
Kommunerne vurderer, at de
mest hyppige årsager til langvarigt skolefravær er psykiske lidelser (83 %), personlige udfordringer,
som skoletræthed (53 %) og sociale udfordringer i skolen (40 %).
Praksis for fraværsregistrering:
27 % af kommunerne svarer, at der er en ensartet fraværsregi-
strering på tværs af skolerne i kommunen. 48 % er delvist enige i dette.
Sygeundervisning
Omfang:
Næsten halvdelen af kommunerne ser en stigning i behovet for sygeundervisning.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0005.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
5
Praksis:
Kun 13 % af kommunerne vurderer, at de har en god praksis for sygeundervisning. 79 %
rapporterer om finansieringsudfordringer, og 62 % har vanskeligheder med at afsætte medarbej-
derressourcer.
Anvendelse af fjernundervisning:
I 68 % af kommunerne bruger en eller flere skoler fjernunder-
visning som en del af sygeundervisningen.
Hjemmeundervisning
Omfang:
Antallet af hjemmeunderviste børn er tredoblet siden 2017. I juni 2024 er der 1553 hjem-
meunderviste børn i de kommuner, der har deltaget i undersøgelsen.
Varighed:
56 % af kommunerne rapporterer, at hjemmeundervisning typisk varer 2-3 år. Kun 7 %
rapporterer, at den varer hele skoletiden.
Årsager:
Kommunerne angiver forældrenes politiske eller pædagogiske overbevisning (67 %) og
barnets mistrivsel i skolen/et traditionelt skolemiljø (60 %) som de mest almindelige årsager til
hjemmeundervisning.
Tilsyn:
2/3 af kommunerne bruger distriktsskolen til tilsyn med hjemmeundervisning i distriktet. 29
% anvender kommunale konsulenter. Tilsynets frekvens varierer.
Børn uden for undervisningstilbud
Omfang:
I juni 2024 er der 644 børn uden for undervisningstilbud, blandt 34 kommuner,
Tidligere tilbud:
56 % af kommunerne rapporterer, at børnene tidligere har været i folkeskolens
almene klasser.
Årsager:
Kommunerne angiver psykiske udfordringer (51 %), manglende henvendelse efter flytning
(39 %) og ventetid på specialtilbud (34 %) som de mest udbredte årsager til, at børn er uden for et
undervisningstilbud.
Opsporing:
Opsporing af børn, der er uden for et undervisningstilbud, sker primært via forvaltnin-
gens elevadministrative systemer. 67 % anvender flere metoder til opsporing.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
6
1.2 Begrebsafklaring
Langvarigt fravær
Reglerne om fravær i folkeskolen skelner mellem lovligt fravær (ekstraordinær frihed, godkendt af skolens
leder), ulovligt fravær og sygefravær. Denne undersøgelse fokuserer på kommunernes praksis i relation til
elevernes samlede fravær på tværs af de fraværskategorier, som skolerne bruger til registrering af fraværet.
Det er fordi, at langvarigt fravær kan være bekymrende, uanset om det registreres som sygdom, lovligt el-
ler ulovligt fravær. Årsager til langvarigt fravær skyldes ofte faktorer, der både kan relatere sig til elevens
mistrivsel i skolen, i hjemmet eller udfordringer hos eleven selv og vil således ofte i praksis blive registreret
på tværs af de tre fraværskategorier.
Sygeundervisning
Reglerne om sygeundervisning gælder for folkeskoler og frie grundskoler. Skolerne har pligt til at give sy-
geundervisning til elever, der har et længerevarende sygefravær i folkeskolen. Sygeundervisningen kan fo-
regå i hjemmet og på et sygehus, afhængig af hvor eleven befinder sig.
Hjemmeundervisning
Hjemmeundervisning, som defineret i henhold til fri- og privatskolelovens kapitel 8, § 34, foregår typisk i
barnets hjem og varetages som regel af forældrene. Kommunerne har ansvaret for tilsynet med hjemme-
undervisning, og dette kapitel undersøger derfor, hvordan og hvor ofte kommunerne fører tilsyn med de
hjemmeunderviste børn.
Børn uden for undervisningstilbud
Børn uden for undervisningstilbud defineres i undersøgelsen som børn, der i mere end tre uger uden for
ferieperioden, ikke er indskrevet i et undervisningstilbud, og hvor forældrene ikke har givet meddelelse til
kommunen om, at de hjemmeunderviser barnet. Denne definition er den samme, som bruges af Rambøll
2018
1
.
1
Undersøgelse af hjemmeundervisning, fravær og børn uden for undervisningstilbud (Rambøll 2018).
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
7
2. Metodisk
tilgang
Kapitlet opridser kort undersøgelsens metodiske tilgang.
2.1 Om spørgeskemaundersøgelsen
STUK har i perioden maj til og med august 2024 gennemført en national spørgeskemaundersøgelse af kom-
munernes praksis for håndtering af langvarigt bekymrende fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning
og opfølgning på børn og unge uden for et undervisningstilbud.
Formålet med undersøgelsen var at få viden om følgende tematikker:
Langvarigt fravær:
kommunernes praksis for at følge op på elever med langvarigt fravær, understøt-
telse af skolerne i dette og vurdering af årsager til fraværet.
Sygeundervisning:
udfordringer og eventuelle gode erfaringer med understøttelse af skolernes iværk-
sættelse af sygeundervisning.
Hjemmeundervisning:
omfanget af børn/unge, som modtager hjemmeundervisning og viden om kom-
munens praksis for tilrettelæggelse af tilsynet med hjemmeundervisning.
Børn og unge uden for et undervisningstilbud:
omfanget af børn og unge, som for en periode ikke er
indskrevet i et undervisningstilbud samt viden om kommunernes opfølgning på dem.
2.2 Spørgeskemaets metode
Spørgeskemaet blev udsendt til alle landets kommunale forvaltninger med ansvar for skoleområdet. Spør-
geskemaundersøgelsen er udarbejdet med baggrund i en spørgeskemaundersøgelse af de samme tematik-
ker, foretaget af Rambøll for Børne- og Undervisningsministeriet (Rambøll 2018
2
). Derfor er der nogle
spørgsmål, som er identiske, og dette muliggør en sammenligning af resultaterne. Disse sammenligninger
og perspektiveringer er beskrevet i kapitel 7. Svarprocenten er sammenlignelig med den lignende undersø-
gelse, som Rambøll foretog i 2017. Der er dog skævheder med hensyn til, hvilke kommuner der besvarede
spørgeskemaet, hvor mindre kommuner fra Sjælland er underrepræsenteret. Derfor kan resultaterne ikke
nødvendigvis generaliseres til at dække samtlige kommuner.
Spørgeskemaet blev pilottestet i to kommunale forvaltninger før udsendelse. Dataindsamlingen forløb fra
april 2024 til og med august 2024.
2
Undersøgelse af hjemmeundervisning, fravær og børn uden for undervisningstilbud (Rambøll 2018).
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0008.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
8
Om svarprocenten af spørgeskemaet
Spørgeskemaundersøgelsen opnåede en svarprocent på 80,6 %, hvilket sva-
rer til, at 79 ud af 98 kommuner deltog.
Flere kommuner har kun besvaret dele af spørgeskemaet, hvilket medfører,
at antallet af svar varierer for de enkelte spørgsmål. Derfor rapporteres svar-
antallet særskilt for hvert spørgsmål.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0009.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
9
3. Langvarigt
skolefravær
Dette kapitel omhandler kommunernes praksis for håndtering af
og opfølgning på elever med langvarigt skolefravær. Kapitlet be-
lyser også kommunernes vurdering af de mest almindelige årsa-
ger til langvarigt fravær.
Opsamling: kommunernes praksis for håndtering af langvarigt skolefravær
Systematiske drøftelser om fravær:
46 % af kommunerne er enige i, at de har syste-
matiske drøftelser om elevfravær med den enkelte skole baseret på skolens fraværsdata,
imens 36 % af kommunerne er delvist enige.
Adgang til fraværsdata:
Næsten alle kommuner (93 %) svarer, at de er enige eller del-
vist enige i, at de har adgang til skolernes fraværsdata og mulighed for at trække disse
informationer direkte.
Fast grænse for opfølgning på fravær:
41 % af kommunerne har fastsat en grænse for,
hvor mange fraværsdage en elev skal have, før forvaltningen følger op.
Kommunernes vurdering af typiske årsager til langvarigt fravær:
De mest hyppige
årsager til langvarigt skolefravær er psykiske lidelser, personlige udfordringer (som sko-
letræthed) og sociale udfordringer i skolen.
Praksis for fraværsregistrering:
27 % af kommunerne svarer, at der er en ensartet fra-
værsregistreringspraksis på tværs af skolerne i kommunen. 48 % er delvist enige i dette.
3.1 Adgang til fraværsdata og systematisk opfølgning
93 % af kommunerne har svaret, at de er enige eller delvist enige i, at forvaltningen har adgang til skolernes
fraværsregistreringer og mulighed for selv at trække data. 5 % har angivet, at de ikke ved det, og 1 % var
uenig.
Kommunernes tilgange til at følge op på fraværet på skolerne varierer. Der er 46 % af kommunerne, der er
enige i, at de har systematiske drøftelser om elevfravær med den enkelte skole, som er baseret på skolens
fraværsdata, imens 36 % af kommunerne er delvist enige i dette. Dette er illustreret i figur 1.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0010.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
10
Figur 1. Forvaltningen har systematiske drøftelser om elevfravær
med den enkelte skole baseret på skolens fraværsdata.
45,9%
36,5%
9,5%
6,8%
1,4%
Enig
Delvist enig
Delvist uenig
Uenig
Ved ikke
Anm.: 73 kommuner har besvaret spørgsmålet om, hvorvidt forvaltningen har systematiske drøftelser om elevfravær med den enkelte
skole baseret på skolens fraværsdata.
Fast grænse for opfølgning på fravær
41 % af kommunerne angiver, at de har en fastsat grænse for, hvor mange fraværsdage en elev skal have,
før forvaltningen følger op, imens 23 % svarer, at de er delvist enige i dette. Det skal i den sammenhæng
bemærkes, at forvaltningerne her er blevet spurgt til opfølgningen på elevers samlede fravær på tværs af
ulovligt fravær, lovligt fravær (ekstraordinær frihed) og sygefravær. Da skolerne allerede er forpligtede til at
følge op og kontakte forældre i tilfælde af henholdsvis elevers ulovlige fravær og sygefravær (jf. reglerne om
fravær i folkeskolen og reglerne om sygeundervisning), kan det evt. forklare, hvorfor nogle forvaltninger ikke
vurderer det nødvendigt med en fastsat grænse for, hvornår de evt. skal følge op.
Forvaltningens understøttelse af skolers arbejde med elever med langvarigt fravær
Forvaltningernes rolle i at understøtte skolernes opfølgning på elever med langvarigt fravær varierer. 32 %
af kommunerne er enige og 47 % er delvist enige i, at de systematisk understøtter skolernes opfølgning på
elever med langvarigt fravær, mens 20 % er enten delvist uenige eller uenige heri. Dette indikerer, at når det
kommer til de elever, som har udviklet langvarigt fravær, er det fortsat ikke alle kommuner, der har etableret
faste arbejdsgange til at støtte skolerne i at håndtere disse situationer.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0011.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
11
3.2 Kommunernes vurdering af de typiske årsager til langvarigt fravær
Kommunerne har angivet de tre mest typiske årsager til langvarigt skolefravær. Dette er illustreret i figur 2.
Klart flest kommuner (83 %) nævner psykiske lidelser, såsom angst og depression som en typisk årsag til
langvarigt fravær. Af andre hyppige årsager nævner 53 % af kommunerne personlige udfordringer, såsom
skoletræthed og manglende motivation, og så angiver 40 % af kommunerne, at sociale udfordringer i skolen
herunder mobning er en typisk årsag til langvarigt fravær.
Figur 2. Hvilke tre begrundelser er ud fra din vurdering de typiske årsager til
langvarigt skolefravær i jeres kommune?
Psykiske lidelser (fx angst, depression)
Andre personlige udfordringer (fx skoletræthed,
manglende motivation)
Sociale udfordringer i skolen (fx mobning)
Funktionsnedsættelser og/eller
udviklingsforstyrrelser
Sociale problemer i hjemmet (fx vold, psykisk syge
forældre, misbrug eller lignende)
Faglige udfordringer i skolen
Manglende forældreopbakning
Ferie, udlandsophold eller lignende
Barns misbrug (fx hashmisbrug eller lignende)
Dødsfald i den nærmeste familie
Somatisk sygdom
0%
0%
0%
7%
17%
13%
40%
38%
33%
53%
83%
Anm.: 72 Kommuner har besvaret spørgsmålet, hvor de vurderer de typiske begrundelser til langvarigt skolefravær. Kommunerne har
angivet op til tre årsager, hvorfor figuren summerer op til mere end 100.
Nogle af de årsager til langvarigt fravær, som en del kommuner også nævner som typiske, er funktionsned-
sættelser og udviklingsforstyrrelser (38 %) og sociale problemer i hjemmet (33%). Faglige udfordringer i
skolen (17 %) og manglende forældreopbakning (13 %) angives i langt mindre grad som hyppige årsager.
Ingen kommuner nævner somatiske sygdomme, dødsfald i nærmeste familie eller barnets misbrug som hyp-
pige årsager, men derfor kan de godt forekomme som sjældne årsager, der kan have en indvirkning på
langvarigt fravær, ligesom at der kan være flere overlappende årsager.
3.3 Kommunernes vurdering af deres praksis for fraværsregistrering
En væsentlig forudsætning for opfølgningen på og håndteringen af fravær er, hvordan fraværet registreres
på skolerne. Kun 27 % af kommunerne oplever, at der er en ensartet fraværsregistrering på tværs af skolerne
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0012.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
12
i kommunen, imens 48 % er delvist enige i dette, som illustreret i figur 3. Der er altså fortsat en betydelig
variation i, hvordan fraværet registreres og indberettes, hvilket VIVE’s evaluering af reglerne om styrket for-
ældreansvar ligeledes viste (VIVE 2023
3
). Denne manglende ensartethed kan udfordre kommunernes mulig-
hed for at sikre rettidig opfølgning på elevernes fravær.
Figur 3. Forvaltningen oplever en ensartet fraværsregistrering på
tværs af skolerne i kommunen.
47,9%
27,4%
11,0%
11,0%
2,7%
Enig
Delvist enig
Delvist uenig
Uenig
Ved ikke
Anm.: n=73 besvarelser. Kommunerne har svaret på, om de er enige i følgende udsagn: Forvaltningen oplever en ensartet fraværsregi-
strering på tværs af skolerne i kommunen.
Detaljerede data, herunder figurer og grafer kan findes i bilaget.
3
Evaluering af lov om styrket forældreansvar (VIVE 2023).
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0013.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
13
4. Syge-
undervisning
Dette kapitel omhandler sygeundervisning. Kapitlet beskriver
kommunale forvaltningers praksis for sygeundervisning samt
omfanget af sygeundervisning.
Opsamling: kommunernes praksis for sygeundervisning
Øget behov:
47 % af kommunerne oplever, at et stigende antal elever har behov for
sygeundervisning. Yderligere 26 % af kommunerne er delvist enige i dette.
Kommunens vurdering af deres praksis for sygeundervisning:
13 % af kommu-
nerne vurderer, at de har en god praksis for sygeundervisning, imens 45 % er delvist
enige i, at de har en god praksis. 6 % er uenige i og 27% er delvist uenige i, at de har
en god praksis for sygeundervisning.
Finansieringsudfordringer:
79 % af kommunerne er enten enige eller delvist enige i,
at det er vanskeligt at finansiere sygeundervisning. Det gælder især de kommuner, der
angiver, at de ikke har en god praksis for sygeundervisning.
Medarbejderressourcer:
62 % af kommunerne finder det svært at afsætte medarbej-
dere til sygeundervisning, og dette problem er mere udtalt blandt de kommuner, som
er uenige eller delvist uenige i, at de har en god praksis for sygeundervisning.
Brug af fjernundervisning:
I 52 % af kommunerne anvender flere skoler fjernunder-
visning (online undervisning) som en del af sygeundervisning, imens der i 17 % af
kommunernes ikke er nogle skoler, der anvender det.
4.1 Omfanget af sygeundervisning
Næsten halvdelen af de kommunale forvaltninger (47 %) oplever, at et stigende antal elever har behov for
sygeundervisning, og 26% svarer, at de er delvist enige. Kun en mindre andel (11 %) svarer, at de ikke oplever
et voksende behov. Dette ses i figur 4, som viser andelen af kommuner, der oplever en stigning i antallet af
elever, der har behov for sygeundervisning.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0014.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
14
Figur 4. Forvaltningen oplever, at et stigende antal elever i
kommunens skoler har behov for sygeundervisning.
47,2%
26,4%
5,6%
5,6%
Enig
Delvist enig
Delvist uenig
Uenig
Anm.: 74 kommuner har besvaret spørgsmålet om, hvorvidt forvaltningen oplever, at et stigende antal elever i kommunens skoler har
behov for sygeundervisning.
4.2 Kommunens vurdering af praksis for sygeundervisning
Der er en tydelig forskel på, hvordan kommunerne vurderer skolernes praksis for sygeundervisning. Figur 5
viser, at kun 13 % af kommunerne mener, at de har en god praksis for sygeundervisning. Derudover er knap
halvdelen (45 %) delvist enige i, at de har en god praksis for sygeundervisning. 32 % er delvist uenige eller
uenige i, at deres praksis er god. Dette indikerer altså, at der i ca. hver tredje kommune er plads til forbed-
ringer i den måde, som sygeundervisningen organiseres og gennemføres på.
Figur 5. Forvaltningen oplever, at skolerne har en god praksis for
sygeundervisning.
45%
27%
13%
6%
Enig
Delvist enig
Delvist uenig
Uenig
Anm.: 74 kommuner har besvaret spørgsmålet om, hvorvidt forvaltningen oplever, at skolerne har en god praksis for sygeundervisning.
4.3 Udfordringer med at iværksætte sygeundervisning
Ca. to tredjedele af kommunerne (68 %) er enige eller delvist enige i, at det er vanskeligt at tilbyde sygeun-
dervisning til de elever, der har behov for det. 24 % af kommunerne svarer, at de er uenige eller delvist
uenige i, at de har disse vanskeligheder.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0015.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
15
En væsentlig udfordring er finansieringen af sygeundervisning. Figur 6 viser, at 79 % af kommunerne angiver,
at de oplever det vanskeligt at finansiere sygeundervisningen. Udfordringerne med finansieringen er mere
udtalte i kommuner, der er uenige eller delvist uenige i, at de har en god praksis for sygeundervisning. Blandt
disse kommuner rapporterer 96 % om vanskeligheder med finansieringen.
Figur 6. Hvorvidt det er vanskeligt at finansiere sygeundervisning blandt
henholdsvis alle deltagende kommuner og de kommuner, der vurderer, at de
ikke har god praksis for sygeundervisning.
Alle deltagende kommuner
50%
29%
Kommuner, der vurderer, at de ikke har en god
praksis for sygeundervisning
70%
26%
enig
delvis enig
Anm.: Antallet af besvarelser er 72 og 23. Figuren viser fordelingen på spørgsmålet: "Vanskeligt at finansiere sygeundervisning blandt de
kommuner, der ikke vurderer at have en god praksis for sygeundervisning”. Svarfordelingen er opdelt på kategorierne ’alle besvarelser’ og
de kommuner, som er uenige/delvist uenige i, at skolerne har en god praksis for sygeundervisning. De fulde svarfordelinger kan ses i
bilaget.
Et andet aspekt af skolernes udfordring med at iværksætte sygeundervisninger går på, at det kan være van-
skeligt at afsætte medarbejderressourcer til opgaven. Figur 7 viser, at 62 % af kommunerne svarer, at det er
svært at finde tilstrækkelige medarbejderressourcer til varetagelsen af sygeundervisning, og 21 % er delvist
enige i dette. Dette problem er især udtalt i de kommuner, der ikke mener, at de har en god praksis for
sygeundervisning. Af gruppen, der er uenige eller delvist uenige i, at de har en god praksis for sygeunder-
visning, er der således 92 %, der rapporterer vanskeligheder med at afsætte medarbejdere.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0016.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
16
Figur 7. Hvorvidt det er vanskeligt afsætte medarbejderressourcer
til sygeundervisning blandt henholdsvis alle kommuner og de
kommuner, der vurderer, at de ikke har god praksis for
sygeundervisning.
Alle deltagende kommuner
62%
21%
Kommuner, der vurderer, at de ikke har en
god praksis for sygeundervisning
83%
9%
Enig
Delvis enig
Anm.: Antallet af besvarelser er 72 og 23. Figuren viser fordelingen på spørgsmålet: "Vanskeligt for kommunens skoler at afsætte medar-
bejderressourcer til sygeundervisningen”. Svarfordelingen er opdelt på kategorierne ’alle besvarelser’ og de kommuner, som er
uenige/delvist uenige i, at skolerne har en god praksis for sygeundervisning. De fulde svarfordelinger kan ses i bilaget.
4.4 Anvendelse af fjernundervisning som del af sygeundervisning
Som noget relativt nyt blev der fra 1. august 2022 indført mulighed for, at undervisningen kan tilrettelægges
som fjernundervisning i op til 20 pct. af den enkelte klasses samlede undervisningstid, herunder at fjernun-
dervisning efter omstændighederne kan anvendes som led i sygeundervisning. Flere kommuner anvender
fjernundervisning som en del af sygeundervisning. 52 % af kommunerne angiver, at fjernundervisning an-
vendes på flere skoler i kommunen, mens kun 17 % angiver, at ingen skoler bruger det. Der er ingen signifi-
kant sammenhæng mellem brugen af fjernundervisning og vurderet god praksis for sygeundervisning. Kom-
muner, der anvender fjernundervisning som en del af sygeundervisningen, rapporterer således stadig om
udfordringer med finansiering og afsætning af medarbejderressourcer til sygeundervisningen, ligesom de
ikke nødvendigvis vurderer, at deres praksis for sygeundervisning er bedre.
Detaljerede data, herunder figurer og grafer, kan findes i bilaget.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0017.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
17
5. Hjemme-
undervisning
Dette kapitel omhandler hjemmeundervisning. Kapitlet beskri-
ver årsager til og omfang af hjemmeundervisning samt kommu-
nernes praksis for at føre tilsyn med hjemmeundervisningen.
Opsamling: hjemmeundervisning og kommunernes praksis for tilsynet med dette
Stigning i antallet af hjemmeunderviste børn:
Antallet af hjemmeunderviste børn er
steget markant fra 475 i 2017 til 1553 i juni 2024. Dette svarer til en tredobling af antallet
af hjemmeunderviste børn. Der er stor variation i andelen af hjemmeunderviste børn
kommunerne imellem.
Tilfælde af manglende kvalitet i hjemmeundervisning:
36 % af kommunerne angiver,
at de inden for de seneste 2 år efter et tilsyn har konkluderet, at undervisningen ikke
stod mål med det, der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Varighed af hjemmeundervisning:
56 % af kommunerne rapporterer, at en typisk va-
righed for hjemmeundervisning udgør 2-3 år, mens 22 % angiver en typisk kortere varig-
hed, og 22 % angiver en længere varighed.
Primære årsager til hjemmeundervisning:
De hyppigste årsager til hjemmeundervis-
ning er forældrenes pædagogiske eller politiske overbevisning (67 %) og barnets mistri-
vsel i skolen/i et traditionelt skolemiljø (58 %). Flertallet af hjemmeunderviste børn kom-
mer fra almindelige folkeskoleklasser (72 %) eller privat/fri grundskole (30 %).
Tilsyn med hjemmeundervisning:
I to tredjedele af kommunerne er distriktsskolen an-
svarlig for at føre tilsyn med hjemmeundervisning, og 84 % af kommunerne fører som
udgangspunkt tilsyn med en fast kadence. De fleste tilsyn omfatter samtaler med under-
visningsansvarlige og elever.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0018.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
18
5.1 Omfanget af hjemmeundervisning
Næsten alle kommuner angiver pr. juni 2024, at minimum ét barn hjemmeundervises i kommunen (88 %).
Det samlede antal hjemmeunderviste børn i de deltagende kommuner udgør på tidspunktet for besvarelse
af spørgeskemaet 1553. De 1553 børn fordeler sig på 65 kommuner.
Den gennemsnitlige andel af børn, der bliver hjemmeundervist, er relativt lav (0,24 %), men varierer dog
betydeligt mellem kommuner. Der er således nogle kommuner, der har en andel af hjemmeunderviste børn,
der ligger væsentligt over landsgennemsnittet. I 5 af landets kommuner bliver mere end 1,3 % af de under-
visningspligtige børn således hjemmeundervist.
5.2 Længden på hjemmeundervisning
Det varierer, hvor længe børn bliver hjemmeundervist. Figur 8 viser, at blandt de kommuner, der har svaret,
angiver 56 %, at børnene hjemmeundervises i 2-3 år, mens 22 % angiver kortere perioder, og 22 % angiver
længere perioder. En mindre andel (7 %) rapporterer, at børnene bliver hjemmeundervist under hele skole-
forløbet. Der er derudover 38 % af kommunerne, der angiver, at de ikke ved, hvor mange år børnene typisk
bliver hjemmeundervist i kommunen.
Figur 8. Hvor mange år hjemmeundervises et barn typisk i jeres
kommune?
56%
13%
9%
7%
9%
0%
7%
<1 år
1 år
2-3 år
4-5 år
6-7 år
8-9 år
Hele
skoletiden
Anm.: n=45 besvarelser. Der er derudover 38 % af kommunerne, der har svaret ”ved ikke”, hvorfor der er en del usikkerhed om længden
på tiden, hvor børnene bliver hjemmeundervist.
Enkelte kommuner angiver i valgfri fritekstspørgsmål, at de har udfordringer med at vurdere varigheden af
hjemmeundervisning, især når det drejer sig om børn, som er født i udlandet, eller når børnene er bosid-
dende i udlandet.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0019.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
19
5.3 Årsager til hjemmeundervisning
Årsagerne til hjemmeundervisning varierer, men blandt de mest hyppige årsager, som kommunerne angiver,
er forældrenes pædagogiske eller politiske overbevisning (67 %), og over halvdelen af kommunerne (58%)
angiver barnets mistrivsel i skolen/i et traditionelt skolemiljø som årsag til, at forældrene vælger hjemmeun-
dervisning.
Andre årsager omfatter ventetid på et passende skoletilbud (21 %), samarbejdsvanskeligheder mellem for-
ældre og skole (19 %) samt behov for psykologisk eller socialfaglig udredning (13 %).
5.4 Veje ind i hjemmeundervisning
51 % af kommunerne angiver et førskoletilbud som en af de tre hyppigste steder, barnet kommer fra, før
barnet bliver hjemmeundervist. Et førskoletilbud kan enten være hjemmepasning eller daginstitutioner, hvil-
ket indikerer, at en del børn hjemmeundervises i de første undervisningspligtige år i stedet for at starte i en
grundskole. De fleste hjemmeunderviste børn kommer fra almindelige folkeskoleklasser (72 %) eller privat/fri
grundskole (31 %), som illustreret i figur 9.
Figur 9. Hvilke tilbud hjemmeunderviste børn hyppigst har været i,
inden de blev hjemmeundervist?
Almen klasse (folkeskole)
Privat eller fri grundskole
Daginstitution
Hjemmepasning
Specialklasse (folkeskole)
Specialskole (folkeskole)
Efterskole eller fri fagskole
Dagpleje
Behandlings- og specialundervisningstilbud
til børn og unge
Ved ikke
2,7%
1,4%
1,4%
0,0%
18,9%
14,9%
31,1%
28,4%
27,0%
71,6%
Anm.: Der er 74 kommunale forvaltninger, der har besvaret spørgsmålet. De fulde svar kan ses i bilaget.
Der er relativt få børn, der kommer fra specialklasser eller specialskoler, hvilket tyder på, at hjemmeunder-
visning ikke primært vælges som en løsning for børn, der tidligere modtog specialpædagogisk støtte i spe-
cialskoler eller specialklasser, og behandlingstilbud, inden de blev hjemmeundervist.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0020.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
20
5.5 Tilsyn med hjemmeundervisning
Ca. 2/3 af kommunerne rapporterer, at tilsynet med hjemmeundervisningen primært varetages af distrikts-
skolen, mens 29 % anvender kommunale konsulenter, og 5 % har tilsynet placeret hos kommunens Pæda-
gogisk-Psykologiske Rådgivning (PPR).
Figur 10 viser, at tilsynsmodellerne varierer, men 84 % baserer tilsynet på en fast kadence med mulighed for
ekstra tilsyn ved behov, 8 % af kommunerne fører tilsyn med en fast kadence, og 8 % fører tilsyn ud fra det
konkrete behov.
Figur 10. Kommunernes tilsyn med hjemmeundervisning
.
8%
8%
84%
Kommunens tilsyn med hjemmeundervisning følger udelukkende en fast
kadence
Kommunens tilsyn med hjemmeundervisning følger som udgangspunkt en fast
kadence, men vi tager også stilling til, om der i enkelte tilfælde er behov for
tættere tilsyn
Kommunens tilsyn med hjemmeundervisning baserer sig udelukkende på en
vurdering af, hvor ofte der er behov for tilsyn i de enkelte tilfælde
Anm.: Der er 67 kommunale forvaltninger, der har besvaret spørgsmålet. Det fulde spørgsmål kan ses i bilaget.
Næsten alle kommuner fører tilsyn minimum én gang om året, og halvdelen af kommunerne gennemfører
tilsyn mindst én gang hvert skoleår. 27 % fører tilsyn to gange hvert skoleår, mens ca. 10 % fører tilsyn oftere
end to gange, som er illustreret i figur 11.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0021.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
21
Figur 11. Hvor ofte føres der som udgangspunkt tilsyn med
hjemmeundervisning?
Sjældnere end én gang hvert andet
skoleår
Én gang hvert andet skoleår
Én gang hvert skoleår
To gange hvert skoleår
Oftere end to gange hvert skoleår
Andet, angiv venligst:
Ved ikke
4%
10%
7%
27%
0%
1%
49%
Anm.: 67 kommunale forvaltninger har besvaret spørgsmålet. Spørgsmålet er kun besvaret af kommuner, der ikke har svaret, at de ude-
lukkende fører tilsyn ud fra en fast kadence. De fulde svar ses i bilaget.
Tilsyn, der inkluderer samtaler med både den undervisningsansvarlige og barnet, er de mest almindelige
former for tilsyn (henholdsvis 79 % og 78 %). I lidt over halvdelen af tilsynene (58 %) er læsning af undervis-
ningsplan en del af tilsynet med hjemmeundervisning, og halvdelen af kommunerne (51%) rapporterer også,
at tilsynet omfatter observation af undervisningen. 28 % af kommunerne rapporterer, at det seneste tilsyn
inkluderede en gennemførsel af enten standardiserede test, gennemgang af prøveresultater eller gennem-
førsel af folkeskolens nationale overgangstest.
5.6 Konklusion på baggrund af tilsyn med hjemmeundervisning
36 % af kommunerne angiver, at de inden for de seneste 2 år har konkluderet på baggrund af tilsynet, at
undervisningen ikke stod mål med det, der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Detaljerede data, herunder figurer og grafer kan findes i bilaget.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0022.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
22
6. Børn uden for
under-
visningstilbud
Kapitlet omhandler omfanget af børn uden for undervisningstil-
bud samt varighed og årsagerne hertil. Det beskriver også,
hvordan kommunerne følger op.
Opsamling: kommuners praksis for opfølgning på børn uden for undervisningstilbud
Antal børn uden for undervisningstilbud*:
I juni 2024 er der 644 børn uden for un-
dervisningstilbud blandt de kommuner, der har besvaret undersøgelsen.
Årsager til at være uden for undervisningstilbud:
De mest rapporterede årsager til,
at børn er uden for et undervisningstilbud, er psykiske udfordringer (51 %), forældre,
der ikke har henvendt sig til kommunen efter flytning (39 %) og afventning af plads på
specialtilbud (34 %).
Børn, der forventes at være uden for undervisningstilbud i længere tid end tre
uger:
64 af de 644 børn, der er uden for et undervisningstilbud pr. juni 2024, forventes
at være uden for undervisningstilbud efter 3 uger fra tidspunktet for undersøgelsen,
hvilket svarer til ca. 10 % af det samlede antal.
Hvor barnet har været indskrevet før:
56 % af kommunerne angiver, at børn uden for
undervisningstilbud oftest har været indskrevet i almene folkeskoleklasser. 24 % nævner
fri- og privatskoler, 22 % nævner specialklasser og specialskoler, og 17 % nævner be-
handlings- og specialundervisningstilbud.
*
Børn uden for undervisningstilbud defineres her som børn, der i mere end tre uger uden for ferieperioden ikke er indskre-
vet i et undervisningstilbud, og hvor forældrene ikke har givet meddelelse om, at de hjemmeunderviser barnet. Denne defi-
nition er den samme, som bruges af Rambøll 2018.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0023.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
23
6.1 Omfanget af børn uden for undervisningstilbud
Pr. 1. juni 2024 var 644 børn uden for undervisningstilbud blandt de kommuner, der har deltaget i undersø-
gelsen. De 644 børn fordeler sig på 34 kommuner, der har angivet, at de har mindst ét barn uden for under-
visningstilbud. Dermed har 47 % af kommunerne minimum 1 barn, der er uden for undervisningstilbud, 18
% af de deltagende kommuner angiver, at de ikke har nogle børn uden for undervisningstilbud på tidspunk-
tet for spørgeskemaet. Det skal dog bemærkes, at 35 % af de adspurgte kommuner har svaret ”ved ikke”, og
at tallene må derfor anses for at være behæftet med betydelig usikkerhed. Kun én kommune angiver, at de
ikke har haft nogle børn uden for undervisningstilbud inden for de seneste 3 skoleår. Figur 12 viser antal
børn uden for undervisningstilbud.
Figur 12. Antal børn uden for undervisningstilbud
35%
18%
18%
15%
4%
1%
0- børn 1-5 børn 6-10 børn
11-15
børn
16-20
børn
0%
21-30
børn
4%
0%
31-40
børn
41-50
børn
4%
Flere end Ved ikke
50 børn
Anm.: Figuren viser antallet af børn uden for undervisningstilbud, opdelt i kategorier. 72 Kommunale forvaltninger har besvaret spørgs-
målet, inklusiv dem, der har svaret ”ved ikke”.
Kommunerne vurderer, at 64 af de 644 børn, som på tidspunktet for besvarelse af spørgeskemaet var uden
for undervisningstilbud, stadig vil være uden tilbud efter tre uger. Dette svarer til cirka 10 % af det samlede
antal børn uden for undervisningstilbud.
6.2 Tidligere indskrevne tilbud for børn uden for undervisningstilbud
Kommunerne er blevet spurgt om, hvor børn uden for undervisningstilbud senest har været indskrevet. Det
giver indsigt i forløbet, der går forud for, at de står uden for et undervisningstilbud. 56 % af kommunerne
har her angivet, at et af de tre hyppigste tilbud, som børnene har været indskrevet i, før at de kommet uden
for et skoletilbud, er almene klasser i en folkeskole. 24 % af kommunerne nævner frie- eller private grund-
skoler, mens 22 % rapporterer, at børnene tidligere har været indskrevet i en specialklasse eller specialskole.
Behandlings- og specialundervisningstilbud nævnes af 17 % af kommunerne. Hjemmeundervisning/pasning
og daginstitution er nævnt af mindre end 10 % af kommunerne.
Blandt de kommuner, der har angivet andre årsager, nævnes, at børnene ikke har været indskrevet noget
sted, eller at de kommer fra andre kommuner, hvilket gør det vanskeligt at oplyse, hvor de tidligere har været
indskrevet.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0024.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
24
6.3 Årsager til, at børn er uden for et undervisningstilbud
Kommunerne har identificeret årsager til, at børn er uden for undervisningstilbud i mere end tre uger uden
for ferieperioden i de seneste 2 skoleår.
De mest rapporterede årsager til, at børn er uden for et undervisningstilbud, er psykiske udfordringer (51
%), forældre, der ikke har henvendt sig til kommunen efter flytning (39 %) og afventning af plads på speci-
altilbud (34 %).
Figur 13. Hvilke af begrundelserne for, at børnene ikke er i
undervisningstilbud, er forvaltningen stødt på?
Psykiske udfordringer (fx angst eller ADHD)
Forældre har ikke henvendt sig om skoletilbud (fx
efter flytning)
Afventer plads på specialundervisningstilbud
Afventer psykiatrisk/socialfaglig udredning
Forældre ønsker ikke at tage imod
undervisningstilbud til deres barn
Andre personlige udfordringer (fx skoletræthed)
Sociale udfordringer i skolen
Forsinket ændring hos folkeregistret i forbindelse
med flytning, skilsmisse
Afventer pædagogisk-psykologisk vurdering
Sociale problemer i hjemmet
Udfordringer med at finde skoletilbud i forbindelse
med anbringelse uden for hjemmet
Barns misbrug
Kommunen har ikke haft nogle elever uden for
undervisningstilbud i perioden
3%
1%
25%
24%
24%
21%
17%
17%
16%
16%
39%
34%
51%
Anm.: 71 kommunale forvaltninger har besvaret spørgsmålet ”Hvilke af begrundelserne for, at børnene ikke er i undervisningstilbud i
mere end tre sammenhængende uger uden for ferieperioden, er forvaltningen stødt på?”
Andre årsager inkluderer afventning af en pædagogisk-psykologisk vurdering fra PPR (17 %), udfordringer
med at finde skoletilbud i forbindelse med anbringelse uden for hjemmet (16 %), og sociale problemer i
skolen (21 %) og i hjemmet (15 %). Kun 3 % af kommunerne rapporterer om misbrug som en årsag. Dette er
illustreret i figur 13.
Kommunerne har også haft mulighed for at uddybe eller angive forbehold i forhold til antallet af børn uden
for undervisningstilbud og de udfordringer, der gør det vanskeligt at finde passende undervisningstilbud til
disse børn. Spørgsmålet blev stillet med et åbent tekstfelt, for at opnå indsigt i de udfordringer, der kan føre
til, at børn står uden for undervisningstilbud. Her angiver 6 kommuner, at der er en konflikt mellem de tilbud,
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
25
som forældrene forventer, og de tilbud, kommunen kan tilbyde. Derudover nævner fire kommuner at have
udfordringer med pladser i specialundervisningstilbud.
6.4 Opsporing af børn uden for undervisningstilbud
Kommunerne bruger forskellige metoder til at identificere, om der er børn i kommunen, som er uden for
undervisningstilbud. Næsten alle kommuner anvender elevadministrative systemer til dette formål. Derud-
over får 44 % af kommunerne løbende orientering fra undervisningstilbud og institutioner, og henholdsvis
23 % og 17 % af kommunerne benytter indberetninger fra kommunale aktører på socialområdet og kom-
munens børne- og ungerådgivning.
Der er ingen væsentlige forskelle, med hensyn til hvor mange og hvilke opfølgningsmetoder kommunerne
anvender, når man sammenligner kommuner med børn uden for undervisningstilbud og kommuner uden
børn uden for undervisningstilbud. Det indikerer, at opfølgningsmetoder varierer lokalt. 67 % af kommu-
nerne anvender mere end én type metode til at undersøge, om der er børn uden for undervisningstilbud.
Andre metoder kan omfatte information i forbindelse med visitation til specialtilbud eller anbringelse hos
andre kommuner.
Detaljerede data, herunder figurer og grafer kan findes i bilaget.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
26
7. Perspektivering
til tidligere
undersøgelse
Følgende kapitel sammenligner undersøgelsens resultater med
Rambølls undersøgelse af hjemmeundervisning, fravær og børn
uden for undervisningstilbud fra 2018.
7.1 Resultater fra Rambølls undersøgelse af hjemmeundervisning, fravær og børn uden for
undervisningstilbud
Rambøll udgav i 2018 en undersøgelse, udført på vegne af det daværende Undervisningsministerium. Un-
dersøgelsen skildrede kommunernes praksis vedrørende langvarigt bekymrende fravær, sygeundervisning,
hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud.
Denne undersøgelse bygger videre på Rambølls tidligere arbejde. Dog er der ændret i en del af spørgsmåls-
formuleringerne. Derfor sammenlignes der kun med Rambølls undersøgelse i de tilfælde, hvor spørgsmåls-
formuleringen er ens eller så tæt på hinanden, at det er meningsfuldt at sammenligne.
7.2 Langvarigt fravær
I Rambølls undersøgelse fra 2018 blev psykiske udfordringer, såsom angst eller ADHD, identificeret som
nogle af de hyppigste årsager til langvarigt fravær, hvor 62 % af kommunerne angav disse udfordringer som
en central faktor. Det afspejles også i denne undersøgelse, hvor 83 % af kommunerne angiver psykiske lidel-
ser som angst og depression som hyppige årsager til langvarigt fravær. Denne undersøgelse viser derudover,
at der stadig ikke er en ensartet praksis for registrering og opfølgning på fravær på tværs af kommunerne –
en tendens, der også blev identificeret af Rambøll og senere undersøgelser (EVA 2022
4
; VIVE 2023
5
). Den
manglende nationale definition af hvornår fravær er "bekymrende fravær" kan have betydning for, at der
fortsat er en variation i, hvordan kommunerne håndterer langvarigt fravær, hvilket både Rambølls og denne
undersøgelse fremhæver som en udfordring.
Øget motivation og reduktion af fravær. Kortlægning af kommuner og skolers arbejde med at øge motivation og reducere fravær i ud-
skolingen. Danmarks Evalueringsinstitut 2022.
5
Evaluering af lov om styrket forældreansvar. VIVE 2023.
4
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
27
7.3 Sygeundervisning
Begge undersøgelser identificerer, at skolerne oplever udfordringer med at iværksætte sygeundervisning,
særligt i forhold til finansiering og ressourceallokering. Rambølls undersøgelse afdækkede kvalitativt, at fi-
nansieringsproblemer var en barriere for iværksættelse af sygeundervisning. Data fra denne undersøgelse
viser, at 79 % af kommunerne angiver finansiering som et væsentligt problem. Det kan desuden bemærkes,
at reglerne siden Rambølls undersøgelse er blevet ændret, så fjernundervisning nu kan anvendes i sygeun-
dervisningen. Alligevel bør det bemærkes, at der ikke i denne undersøgelse er tegn på, at kommuner, der
bruger fjernundervisning, som fx online tilknytning til klasselokalet oplever færre udfordringer med finansie-
ring eller medarbejderressourcer.
7.4 Hjemmeundervisning
Begge undersøgelser viser en markant stigning i antallet af hjemmeunderviste børn. Rambøll estimerede, at
475 børn i skoleåret 2016/2917 modtog hjemmeundervisning, sammenlignet med 378 i skoleåret 2014/2015,
mens data fra denne undersøgelse viser, at antallet er steget til 1553 børn i 2024.
Der er metodiske forskelle mellem de to undersøgelsers opgørelser af antal hjemmeunderviste børn. Rambøll
estimerede antallet af hjemmeunderviste børn for de kommuner, der ikke deltog i spørgeskemaundersøgel-
sen. Hvis man bruger samme estimeringsmetode, vil antallet af hjemmeunderviste børn på landsplan ligge
mellem 2060 til 2075.
6
Vi har brugt samme estimeringsmetode for at kunne sammenlige direkte med Ram-
bølls undersøgelse. Det er dog vigtigt at understrege, at der er tale om et estimat, som er behæftet med
usikkerhed.
I Rambølls undersøgelse angav 51 % af kommunerne, at barnet mistrivedes i et traditionelt skolemiljø som
den mest udbredte årsag til, at børnene blev hjemmeundervist. I Rambølls undersøgelse angav kommunerne
alle de årsager, de var stødt på i løbet af de seneste tre skoleår. I denne undersøgelse har kommunerne
samme svarkategorier, men har valgt de tre mest hyppige årsager til hjemmeundervisning. Her angiver 60
% af kommunerne barnets mistrivsel i skolen/i et traditionelt skolemiljø som en af de begrundelser for hjem-
meundervisning, de oftest støder på. Denne årsag til hjemmeundervisning er således blevet mere udbredt i
2024, sammenlignet med 2017.
Rambølls undersøgelse viste, at en tredjedel af kommunerne havde set tilfælde, hvor hjemmeundervisningen
ikke levede op til kravene herfor, ofte med utilstrækkelig faglig progression. Nærværende undersøgelse
fandt, at 36 % af kommunerne angav, at de inden for de seneste 2 år efter et tilsyn har konkluderet, at
undervisningen ikke stod mål med det, der almindeligvis kræves i folkeskolen. Andelen af tilfælde, hvor
kommunerne vurderer, at hjemmeundervisningen ikke stod mål med, hvad der almindeligvis kræves i folke-
skolen, er dermed næsten ens, hvilket er bemærkelsesværdigt i lyset af stigningen i antallet af hjemmeun-
derviste børn.
Estimatet er udregnet som et produkt af det gennemsnitlige antal hjemmeunderviste børn for de kommuner, der har angivet, at de har
hjemmeunderviste børn i kommunen (88 %) og antallet af kommuner (98). Dette tal er ca. 2060 børn på landsplan. Der er også foretaget
et andet estimat, hvor der er taget højde for antallet af børn i de enkelte kommuner.
6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
28
7.5 Børn uden for undervisningstilbud
Undersøgelsen viser, at 644 børn pr. juni 2024 var uden for undervisningstilbud, mens Rambølls undersø-
gelse registrerede cirka 240 børn uden for undervisningstilbud i 2017. Dette er en stigning på 169 % siden
2017.
Der er metodiske forskelle mellem de to undersøgelsers opgørelser af antal børn uden for undervisningstil-
bud. Rambøll estimerede antallet af børn uden for undervisningstilbud for kommuner, der ikke havde delta-
get i spørgeskemaundersøgelsen, hvorimod denne undersøgelse kun rapporterer svar fra de kommuner, der
har besvaret spørgeskemaet. Hvis man bruger samme estimeringsmetode, vil antallet af hjemmeunderviste
børn på landsplan ligge mellem 1114 til 1210
7
. Det er dog vigtigt at understrege, at der er tale om et estimat,
som er behæftet med usikkerhed.
Estimatet er udregnet som et produkt af det gennemsnitlige antal børn uden for undervisningstilbud for de kommuner, der har angivet,
at de har børn uden for undervisningstilbud (65 %) og antallet af kommuner (98). Dette tal er ca. 2010 børn på landsplan. Der er også
foretaget et andet estimat, hvor der er taget højde for antallet af børn i de enkelte kommuner.
7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
29
Kolofon
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
Redaktion:
Kontor for Viden og Kommunikation, Kontor for frie grundskoler og Center for Folkeskole,
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Grafisk tilrettelæggelse og layout:
Børne- og Undervisningsministeriet
Publikationen kan ikke bestilles, men den kan hentes på Børne- og Undervisningsministeriet hjemmeside.
Eventuelle henvendelser af indholdsmæssig karakter rettes til Kontor for Viden og Kommunikation.
Udgivet af:
Børne- og Undervisningsministeriet, 2024
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0030.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
30
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvor mange skoler, der ligesom Iværksætter-akademiet, er skoler med hjemmeunderviste børn, og derfor ikke er klassificeret som friskole, privatskole eller folkeskole
2993003_0031.png
Langvarigt fravær, sygeundervisning, hjemmeundervisning og børn uden for undervisningstilbud
31
www.stukuvm.dk