Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2933889_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 21
I brev af 11. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 21:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange elever der hæver deres gennem-
snit i 10. klasse til hhv. 5 og 6 eller derover i gennemsnit?
Svar:
Det følger reglerne om forbedring af karaktergennemsnittet i 10. klasse i
forbindelse med optagelse til ungdomsuddannelse, at karakterer fra prø-
ver, der aflægges i 10. klasse alene medregnes i det omfang, at det er til
elevens gunst. Det betyder, at hvis eleven får en lavere karakter i 10.
klasse, tæller karakteren ikke med i gennemsnittet ifm. ansøgning til en
ungdomsuddannelse, da karaktergennemsnittet efter 10. klasse ikke kan
være lavere end gennemsnittet fra 9. klasse. Det gælder derudover, at
hvis en elev fx forbedrer sin karakter i et af valgfagene i 10. klasse, såsom
tysk, regnes dette ikke med i det gennemsnit, der anvendes til optag på
en ungdomsuddannelse. Der henvises til svar på BUU alm. del spørgsmål
20 for uddybning af reglerne om forbedring i 10. klasse.
Der gøres opmærksom på, at hvis en elev forbedrer karaktergennemsnit-
tet i de lovbundne prøver til mindst 5,0 efter 10. klasse opfylder eleven
ikke nødvendigvis det nuværende karakterkrav til de treårige gymnasiale
uddannelser. Det skyldes, at nuværende karakterkrav også afhænger af
karaktergennemsnittet i de afsluttende standpunktskarakterer, og om ele-
ven har bestået folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse.
Af tabel 1 og 2 fremgår det, hvor mange elever, der efter 10. klasse for-
bedrer deres karaktergennemsnit i de lovbundne prøver fra hhv. under
5,0 til mindst 5,0 og under 6,0 til mindst 6,0 efter 10. klasse. Det er om-
kring 2.600 elever, som efter afslutning af 9. klasse havde et karaktergen-
nemsnit i de lovbundne prøver på under 5,0, og som efter 10. klasse har
mindst 5,0 i de lovbundne prøver. Derudover er det omkring 3.100 elever,
som havde et karaktergennemsnit på under 6,0 i de lovbundne prøver ef-
ter 9. klasse, og som efter 10. klasse har et gennemsnit på mindst 6,0,
jf.
tabel 2.
Børne- og Undervisningsministeriet
8. november 2024
Sagsnr.: 24/32899
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, mange elever der hæver deres gennemsnit i 10. klasse til hhv. 5 og 6 eller derover i gennemsnit
2933889_0002.png
Det skal bemærkes, at en elev godt kan indgå i opgørelsen i både tabel 1
og 2. Som eksempel vil en elev med et karaktergennemsnit på 4,5 i de
lovbundne prøver fra 9. klasse og 6,2 efter 10. klasse både tælle med i ta-
bel 1 og 2.
Tabel 1 Antal elever i 10. klasse i 2023/2024, som forbedrer
karaktergennemsnittet i de lovbundne prøver fra under 5,0 i 9. klasse til
mindst 5,0 efter 10. klasse
Antal
Antal elever i 10. klasse
Heraf antal elever med under 5,0 i lovbundne prø-
ver fra 9. klasse
-Heraf antal elever med mindst 5,0 i lovbundne prø-
ver efter 10. klasse
39.700
14.500
2.600
Andel
100 pct.
37 pct.
7 pct.
Side 2/2
Anm.: Antal elever i 10. klasse er opgjort d. 30 september 2023, og opgørelsen inkluderer både eftersko-
ler, kommunale 10. klassetilbud samt 10. klasse på frie grundskoler. Derudover indgår elever registeret i
specialklasse eller på specialskole også i opgørelsen. Tallene er afrundet til nærmeste hundrede, og an-
delene er afrundet til nærmeste decimal.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, egne beregninger
Tabel 2 Antal elever i 10. klasse i 2023/2024, som forbedrer
karaktergennemsnittet i de lovbundne prøver fra under 6,0 i 9. klasse til
mindst 6,0 efter 10. klasse
Antal
Antal elever i 10. klasse
Heraf antal elever med under 6,0 i lovbundne prø-
ver fra 9. klasse
-Heraf antal elever med mindst 6,0 i lovbundne prø-
ver efter 10. klasse
39.700
18.200
3.100
Andel
100 pct.
46 pct.
8 pct.
Anm.: Antal elever i 10. klasse er opgjort d. 30 september 2023, og opgørelsen inkluderer både eftersko-
ler, kommunale 10. klassetilbud samt 10. klasse på frie grundskoler. Derudover indgår elever registeret i
specialklasse eller på specialskole også i opgørelsen. Tallene er afrundet til nærmeste hundrede, og an-
delene er afrundet til nærmeste decimal.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, egne beregninger
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye