Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 208
I brev af 3. marts 2025 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 208:
Vil ministeren give et bud på en mere inkluderende løsning, hvor alle
elever, uanset læsevanskeligheder, har lige adgang til at vise deres faglige
kompetencer?
Svar:
Ordblindhed er et livsvilkår, som nogle må leve med. Vi skal derfor som
samfund støtte op om dem, der har brug for lidt mere hjælp.
For så vidt angår erhvervsuddannelserne gælder følgende:
Elever på erhvervsuddannelserne, som modtager specialpædagogisk
støtte (SPS) på grund af ordblindhed kan kompenseres med læse-skrive-
teknologi (LST) både i undervisningen og i forbindelse med prøver.
Virkningsfuld undervisning af elever med ordblindhed eller andre læse-
og stavevanskeligheder kan ske på flere forskellige måder. Erhvervssko-
lerne skal tilbyde støtte og vejledning. Skolerne har frihed til selv at orga-
nisere indsatser samt vælge metoder og læremidler til deres indsatser.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) formidler, fx på emu.dk, in-
spiration til, hvordan skoler kan arbejde med forskellige effektfulde ind-
satser og organiseringsformer i arbejdet med elever med ordblindhed el-
ler andre læse- og stavevanskeligheder.
I forbindelse med Ordblindepakke IV blev der desuden afsat 5,0 mio. kr.
til at udvikle videns- og inspirationsmateriale samt temadage for lærere
og ledere på blandt andet erhvervsuddannelserne om, hvordan der kan
skabes et ordblindevenligt undervisningsmiljø. I forlængelse heraf udvik-
ler STUK materialer til at understøtte ordblindevenlige læringsmiljøer på
erhvervsskolerne. Det drejer sig blandt andet om vidensnotat med didak-
tiske anbefalinger samt en række webinarer målrettet både ledere, lærere
og vejledere, som udmeldes til skolerne i løbet af 2025 samt anvendeligt
Børne- og Undervisningsministeriet
21. marts 2025
Sagsnr.: 25/06141