Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 2
I brev af 2. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Charlotte Broman Mølbæk (SF) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Alm. del
–
spørgsmål 2:
Vil ministeren redegøre for lovligheden af, at Randers Kommune ifølge for-
slaget til kommunens budgetaftale for 2024-2027 som udgangspunkt ikke
længere vil visitere elever til specialundervisningstilbud fra 0-3. klasse, da
alle skal rummes i eksisterende folkeskole? Der henvises til følgende notat,
der indgår som en del af budgetmaterialet for 2025-2028 i Randers Kom-
mune: Notat - Faglig og økonomisk handleplan på specialundervisnings-
området (randers.dk)
Svar:
Folkeskolen er et kommunalt ansvar, og jeg har ikke mulighed for at tage
stilling til lovligheden af Randers Kommunes budgetaftale for 2024-2027.
Det er i øvrigt Ankestyrelsen, der fører tilsyn med, at kommuner og regio-
ner overholder den lovgivning, der gælder for offentlige myndigheder her-
under sektorlovgivning såsom folkeskoleloven.
Af Randers Kommunes notat om faglig og økonomisk handleplan på spe-
cialundervisningsområdet, som kan findes på kommunens hjemmeside
som en del af budgetmaterialet for 2025-2028, fremgår, at kommunen som
udgangspunkt ikke længere skal visitere elever i indskolingen (0.-3. klasse)
til specialundervisningstilbud med henblik på at give flere elever mulighed
for at deltage i almenundervisningen. Det fremgår dog også, at der fortsat
vil være børn, som har behov for et vidtgående specialpædagogisk tilbud.
Det er op til den enkelte kommune at prioritere anvendelsen af ressourcer
til undervisningsområdet, herunder til almen- og specialundervisning in-
den for lovens rammer. Dette ansvar forventer jeg, at kommunerne er i
stand til at varetage.
Der er en gruppe af elever, hvis særlige behov vil kunne imødekommes i et
inkluderende almenmiljø med tilstedeværelse af de rette rammer og kom-
petencer. Hvorvidt disse rammer er til stede, og dermed om eleverne kan
undervises i almenmiljøet eller i et segregeret specialundervisningstilbud,
er en vurdering, som kun kan laves lokalt. Vi ved dog, at når det lykkes at
Børne- og Undervisningsministeriet
28. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31779